ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عربستان: ایران در حمله به فرودگاه «أبها» دست داشت

همزمان با ارسال نامه عربستان سعودی به شورای امنیت سازمان ملل، وزارت خارجه عمان اعلام کرد که این کشور با نگرانی بسیار تحولات جنگ یمن را زیر نظر دارد.

عربستان سعودی با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد ادعا کرد که ایران در حمله موشکی انصارالله یمن به فرودگاه «أبها» دست داشته است. در همان حال وزارت خارجه عمان اعلام کرد که این کشور با نگرانی بسیار تحولات جنگ یمن از جمله حمله موشکی به فرودگاه «أبها» را زیر نظر دارد.

فرودگاه «أبها»ی عربستان سعودی در نزدیکی مرز با یمن (عکس: توییتر)

چهارشنبه ۲۲ خرداد / ۱۲ ژوئن سخنگوی ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی از اصابت یک فروند موشک کروز حوثی‌های یمن به سا‌لن پروازهای ورودی فرودگاه «أبها»ی سعودی خبر داد. به گفته ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف عربی در این حمله دست‌کم ۲۶ نفر مجروح شدند. عربستان سعودی دو روز بعد، جمعه ۲۴ خرداد/ ۱۴ ژوئن با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل ادعا کرد که هرچند حوثی‌های یمن مسئولیت حمله به فرودگاه «أبها» را به عهده گرفته‌اند، اما ایران در این حمله دست داشته است. عربستان سعودی در این نامه نوشته است:

«ریاض خود را موظف به حمایت از جان غیرنظامیان می‌داند و مجرمان این حادثه را به هر طریق ممکن مجازات خواهد کرد.»

عربستان در نامه خود به شورای امنیت همچنین ادعا کرد که ایران با حمایت از شبه‌نظامیان حوثی قوانین بین‌المللی را زیر پا گذاشته و ریاض و ائتلاف عربی به زودی اقدام‌های لازم را برای مقابله با حملات تروریستی ایرانیان انجام خواهند داد.

محمد عبدالسلام، سخنگوی حوثی‌ها اعلام کرده بود که حمله موشکی چهارشنبه گذشته به فرودگاه «أبها» در پاسخ به «تهاجم ادامه‌دار و محاصره یمن» انجام شد.

لحظه اصابت موشک به سالن ورودی فرودگاه «أبها» عربستان

وزارت خارجه یمن همزمان با این تحولات اعلام کرد که رویدادهای جنگ یمن را زیر نظر دارد و از تحولات اخیر بسیار نگران است. شبکه تلویزیونی عمان صبح جمعه این خبر را به نقل از یک مقام آگاه در وزارت خارجه این کشور بازتاب داد. در این گزارش گفته شده:

«سلطان‌نشین عمان از همه طرف‌های درگیری می‌خواهد از افزایش تنش‌ها خودداری کنند و بر مرحله بعدی راهکار سیاسی [برای حل بحران] متمرکز بمانند.»

حمله به دو نفتکش در دریای عمان همزمان با سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران و دیدار و گفت‌وگوی او با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی هم دامنه بحران را گسترش داده است. تلویزیون دولتی عمان روز جمعه گزارش داد که نیروی دریایی این کشور دو ناوچه را برای امدادرسانی به خدمه نفتکش‌ها به محل حادثه در تنگه هرمز اعزام کرده بود.

ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی صبح جمعه ۱۴ ژوئن/۲۴ خرداد اعلام کرد که انصارالله یمن در صدد بودند به دو فرودگاه «خمیس مشیط» و «أبها» با پنج پهپاد حمله کنند که این حملات خنثی شد.

حوثی‌های یمن تاکنون درباره این اتهام سکوت کرده‌اند. تلویزیون المسیره نزدیک به انصارالله خبرهای حملات موفق و ناموفق حوثی‌ها به عربستان سعودی را معمولاً بازتاب می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.