ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انفجار نفتکش‌ها ــ‌ پنتاگون "پاسخ‌های تاکتیکی گوناگون" را بررسی می‌کند

آمریکا در پی «اجماع بین‌المللی علیه ایران» است. هنوز روایت‌های متفاوتی از حمله پنج‌شنبه منتشر می‌شوند. سی‌ان‌ان از حمله ایران به پهپادی آمریکایی خبر داده اما این گزارش رسماً تأیید نشده است.

وزارت دفاع آمریکا در حال بررسی گزینه‌های متفاوتی برای پاسخ به ایران است. گزارش‌هایی از حمله موشکی ایران به پهپادی آمریکایی پیش از حمله به نفت‌کش‌های در دریای عمان منتشر شده اما به صورت رسمی تأیید نشده است. پاتریک شاناهان سرپرست وزارت دفاع ایالات متحده امریکا می‌گوید که واشنگنتن به دنبال «اجماع بین‌المللی علیه اقدام ایران» در رابطه با انفجار نفتکش‌ها در دریای عمان است. این همه در حالی رخ می‌دهد که صنعت کشتی‌رانی بین‌المللی به دلیل تنش‌ها تحت فشار قرار دارد.

پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع آمریکا در حال ورود به جلسه توجیهی پشت درهای بسته در سنا، سه‌شنبه ٢١ مه ــ عکس: AFP
پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع امریکا

به گزارش «نیویورک‌تایمز»، دولت ایالات متحده روز جمعه ١٤ ژوئن / ٢٤ خرداد گفتگویی جدی را آغاز کرده تا بر سر چگونگی پاسخ گفتن به آنچه که مقامات آمریکایی «جنگ در سایه با ایران» می‌دانند، تصمیم‌گیری کند.

دونالد ترامپ به ایران هشدار داد که ایالات متحده قدرت خود را نشان خواهد داد اما جزییاتی از برنامه و استراتژی کشورش در این زمینه ارائه نکرد. او در عین حال اعلام آمادگی کرد که با مقامات ایرانی مذاکره کند.

به گزارش نیویورک‌تایمز، مقامات در پنتاگون بعد از حملات پاسخ‌های تاکتیکی مختلف را مورد بررسی قرار دادند: از افزایش امنیت نفت‌کش‌ها گرفته تا اعزام ٦٠٠٠ نیروی بیشتر دریایی، هوایی و پرسنل نظامی به خلیج فارس. هنوز هیچ تصمیمی نهایی نشده است.

سرپرست وزارت دفاع آمریکا نیز انفجار دو نفتکش در دریای عمان را «مشکل جهانی» خواند و در ادامه گفت که امریکا به دنبال ایجاد اجماع جهانی در برابر این مشکل جهانی است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شاناهان اعلام کرد که به همراه مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا، جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید این موضوع را پیگیری می‌کند.

به گفته سرپرست وزارت دفاع امریکا، واشنگنتن اطلاعاتی که درباره این اقدام در اختیار دارد را با متحدانش در میان خواهد گذاشت.

نگرانی صنعت کشتی‌رانی بین‌المللی

در حالی تنش‌ها در خلیج فارس رو به افزایش می‌رود که صنعت کشتی‌رانی بین‌المللی تحت فشار قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آنگوس فرو،‌ دبیر کل و مدیر اجرایی «بیمکو»، بزرگترین انجمن کشتی‌رانی بین‌المللی جهان با اشاره به حمله‌های اخیر به نفت‌کش‌ها در خلیج فارس و دریای عمان گفت:

«ما قویاً از ملت‌ها می‌خواهیم تا برای کاستن از تنش‌ها و تضمین عبور امن کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز هر کاری می‌توانند، بکنند».

کیتاک لیم، دبیر کل سازمان دریانوردی بین‌المللی نیز گفته است که حملات اخیر همراه با حمله‌های ماه گذشته در نزدیکی بندر فجیره امارات متحده عربی «مرا به شدت نگران کرده است».

او نیز خواهان افزایش تلاش‌ها برای تنش‌زدایی شد.

ادعاهای آمریکا: از مین دریایی تا حمله به پهپاد

اما هنوز روایت‌های متفاوتی درباره حمله‌های پنج‌شنبه منتشر می‌شود.

شبکه خبری «سی‌ان‌ان» شنبه ١٥ ژوئن/ ٢٥ خرداد گزارش داد که به ادعای مقامات آمریکایی، ایران پیش از حمله به نفت‌کش‌ها به پهپاد ایالات متحده حمله موشکی کرده است.

یک مقام ایالات متحده به شبکه‌خبری سی‌ان‌ان گفته است که ساعاتی پیش از حمله روز پنج‌شنبه به دو نفت‌کش در دریای عمان، ایرانی‌ها یک پهپاد آمریکایی را که روی نفت‌کش‌ها پرواز می‌کرده هدف حمله قرار داده و یک موشک به سمت آن شلیک کرده اند.

او همچنین ادعا کرده است که موشک نتوانسته با پهپاد اصابت کند و در آب افتاده است.

این مقام افزوده است که پیش از آتش‌گرفتن نفت‌کش‌ها، پهپاد آمریکایی دیده است که قایق‌های گشتی ایرانی به نفت‌کش‌ها  نزدیک می‌شوند. این منبع نگفته است که آیا قایق در حال انجام حمله به نفت‌کش مشاهده شده یا صرفا در حال نزدیک شدن بوده است.

سی‌ان‌ان هیچ تصویری از پهپاد آمریکایی دریافت نکرده است. ایران نیز قویاً هر گونه دخالتی در حمله به نفت‌کش‌ها را رد کرده است.

با این حال این اولین ادعای ایالات متحده مبنی بر داشتن اطلاعاتی درباره تحرکات ایران پیش از حمله است.

وزارت دفاع امریکا پیش از این یک ویدئو کوتاه منتشر کرد که نشان می‌دهد یک قایق گشتی که گفته شده متعلق به سپاه است به کشتی آسیب دیده کوکو‌ئا نزدیک می‌شود. بر اساس این ویدیو ظاهراً سرنشینان قایق در تلاش‌اند مینی را که عمل نکرده از بدنه این نفتکش‌ جدا کنند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری و مایک پمپئو وزیر امور خارجه امریکا نیز طی روزهای گذشته ایران را مسئول انفجار دو نفت‌کش در دریای عمان دانسته بودند. ایران اما این اتهام را را رد می‌کند و بدون نام بردن از یک دولت خاص این حادثه را به «جنگ افروزان» نسبت می‌دهد.

شورای امنیت سازمان ملل شامگاه پنجشنبه ۱۳ ژوئن/ ۲۳ خرداد، خواستار انجام تحقیقات مستقل در باره این حادثه شد.

دو نفتکش فرانت آلتر با پرچم جزایر مارشال، و کوکوکا کوریجوس با پرچم پاناما صبح ۱۳ ژوئن/ ۲۳ خرداد در دریای عمان مورد حمله قرار گرفتند. این حادثه همزمان با حضور نخست وزیر ژاپن در تهران رخ داد.

شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن که برای میانجیگری میان ایران و امریکا به تهران سفر کرده بود، بدون اینکه نامی از ایران ببرد، گفت که ژاپن این اقدام را قاطعانه محکوم می‌کند.

انفجار دو نفتکش خطر درگیری نظامی میان ایران و امریکا را بار دیگر افزایش داده است.

شاناهان نیز در همین رابطه گفت که واشنگنتن از هر اقدامی برای مقابله با این موضوع خبر داد. او گفت که در صورت نامساعد شدن اوضاع، امریکا باید گزینه‌هایی برای احتمالات پیش‌بینی نشده در نظر بگیرد.

سرپرست وزارت دفاع امریکا در پاسخ به پرسشی در باره اینکه آیا واشنگنتن نیروی نظامی بیشتری به خاورمیانه می‌فرستد، تنها گفت که این کشور همیشه «احتمالات مختلف را مدنظر  دارد».

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.