ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تأکید روحانی و اردوغان بر توسعه همکاری‌ها و مخالفت با تحریم

حسن روحانی در دیدار با همتای ترکیه‌ای خود در حاشیه نشست سران کنفرانس تعامل و اعتمادسازی در آسیا، خواستار افزایش حجم مبادلات دو کشور به رقم ۳۰ میلیارد دلار شد.

رئیس‌جمهوران ترکیه و ایران در حاشیه کنفرانس «تعامل و اعتمادسازی در آسیا» در دوشنبه پایتخت تاجیکستان دیدار کردند. رجب طیب اردوغان و حسن روحانی در این دیدار از تحریم‌ها و یکجانبه‌گرایی انتقاد کردند. رئیس‌جمهوری ایران از علاقه‌مندی تهران به توسعه روابط با ترکیه، به خصوص در حوزه‌های اقتصادی خبر داد و خواستار افزایش حجم مبادلات دو کشور به رقم ۳۰ میلیارد دلار شد. رئیس‌جمهوری ترکیه نیز گفت که کشورش علاقه‌مند است مناسبات با تهران را توسعه دهد.

دیدار روحانی و اردوغان در حاشیه اجلاس سیکا

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران روز شنبه ۱۵ ژوئن / ۲۵ خرداد در حاشیه پنجمین نشست سران کنفرانس تعامل و اعتمادسازی در آسیا (سیکا) با رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه دیدار کرد.

به گزارش رسانه‌های داخلی ایران، حسن روحانی در این دیدار خواستار افزایش همکاری‌های دو کشور و رساندن حجم مبادلات به رقم ۳۰ میلیارد دلار شد و گفت: «برای توسعه و تعمیق روابط ایران و ترکیه طی سال های اخیر گام های ارزنده‌ای برداشته شده و این روند باید شتاب بیشتری بگیرد.»

رئیس‌جمهوری ایران همچنین همکاری‌های دو جانبه ایران و ترکیه، و همینطور همکاری سه جانبه با روسیه را برای ایجاد ثبات در منطقه مهم دانست: « همکاری های دو جانبه و سه جانبه، از جمله با روسیه در حوزه مسایل منطقه ای و در روند آستانه، مبارزه با تروریسم و فرایند ثبات در سوریه بسیار با اهمیت و در راستای تقویت صلح و ثبات منطقه است.»

حسن روحانی و رجب طیب اردوغان هر دو در این دیدار بر مخالفت خود با تحریم‌ها و یکجانبه‌گرایی تاکید کردند.

رئیس‌جمهوری ترکیه گفت که کشورش مصمم است تا روابط خود با تهران را در همه عرصه‌ها توسعه دهد و گفت: «تقویت بیش از پیش این روابط در عرصه های دوجانبه و منطقه ای برای آنکارا بسیار حائز اهمیت است.»

او همچنین خبر داد که روابط ایران و ترکیه در حال حاضر در همه عرصه‌ها رو به توسعه است.

پیش از این ترکیه از تحریم‌های آمریکا علیه ایران انتقاد کرده بود. وزیر خارجه ترکیه چهارشنبه ۱۷ آوریل/ ۲۸ فروردین گفت اقدام آمریکا برای قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی تحولی است خطرناک که شاید به اغتشاش بینجامد. مولود چاووش‌اوغلو همچنین اعلام کرد که ترکیه تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران را نمی‌پذیرد.

آنکارا در حال تلاش برای قانع‌ کردن آمریکا جهت اخذ مجوز واردات نفت از ایران بود و اردوغان ۹ اردیبهشت با دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری ایالات متحده در این باره رایزنی کرد. جزئیات این گفت‌و‌گو فاش نشد اما همان روز خبرگزاری «بلومبرگ» به نقل از دو مقام ترکیه‌ای گزارش داد که آنکارا در صدد است نفت عراق را جایگزین نفت ایران کند.

دیدارهایی در پس‌زمینه افزایش تنش‌ها در خلیج فارس

دیدار روحانی و اردوغان در پس‌زمینه افزایش تنش‌ها بین جمهوری اسلامی و ایالات متحده رخ می‌دهد. پنج‌شنبه گذشته حمله به دو نفت‌کش در دریای عمان تنش‌ها را افزایش داد. ایالات متحده و متحدان عمده‌اش در خاورمیانه انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه رفته‌اند. تهران هر گونه دخالتی را تکذیب کرده و اتهام‌ها علیه خود را «مشکوک» و «توطئه‌آمیز» توصیف کرده است.

حمله پنج‌شنبه آخرین نمونه از مجموعه حادثه‌هایی در هفته‌های اخیر (همچون خرابکاری در نفت‌کش‌‌ها در نزدیکی بندر فجیره امارات متحده عربی، و حملات پهپادی و موشکی حوثی‌های یمن علیه عربستان) بود که وضعیت در خلیج فارس را بحرانی کرده است.

حسن روحانی در حاشیه پنجمین اجلاس سیکا ظهر شنبه با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر نیز دیدار کرد. به نوشته رسانه‌های ایرانی، گسترش روابط دو کشور از موضوعات اصلی این دیدار بود. هر دو طرف در این دیدار بر رایزنی و گفتگو به عنوان شیوه‌ای برای حل اختلافات در منطقه تاکید کردند.

رئیس جمهوری ایران در سخنرانی امروز خود در اجلاس سیکا گفت که «ایران نمی‌تواند یک‌طرفه در توافق هسته‌ای باقی بماند و لازم است سایر کشورها سهم خود را برای حفظ این توافق مهم بپردازند.» او همچنین از تصمیم کشورش به کاهش تعهدات در توافق هسته‌ای خبر داد و افزود «در صورت عدم دریافت پاسخ مناسب، به ناچار اقدامات بیشتری انجام خواهیم داد.»

سیکا یک اجلاس آسیایی برای بهبود همکاری‌ها، ارتقای صلح، امنیت و پایداری در این منطقه است.

اجلاس امسال بر موضوع «بینش مشترک برای یک منطقه امن و موفق‌تر» است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    کره زمین با سرعت ثابتی بدورخودش و بدورخورشید میگردد وهرروزهم 24ساعت دارد ونه ساعات شبانه روز درایران و ترکیه که همان 24 ساعت باشد تغییرکرده وهم ایران وهم ترکیه اکثریت مسلمان ها هستند پس ازلحاظ گذشت زمان هردوکشور یکسان بوده اند ولی قبل ازوقوع انقلاب خمینی درایران در سال 1979میلادی ترکیه بدون صادرات هیولائی نفت وگازو دیگرمنابع مهم همانند ایران درچه وضعیت اقتصادی ورفاهی بود که هرگزقابل مقایسه با دوران پهلوی درایران نبود- ولی درمقایسه ایران وترکیه درزمان حال و یا چهل سال بعد ازفاجعه خمینی ترکیه به بهشت برینی ورفاه اقتصادی و آزادی دوران پهلوی نصیبش شده وااقتصاد ورفاه مردمان ایران ازفقر وگرسنگی و خانه بدوشی با وجود صادرات نفت و منابع همه شکل وفرمی درردیف کشورنیجریه وسودان قرار گرفته است...آیا پیمان ناتو وغربی ها چه مقدارمیلیاردها دلاری که مساوی فروش نفت وگازومنابع ایران دراین چهل ساله باشد دراختیارترکیه قراردادند؟ ؟ پس اگرپیمان ناتو چنین مبالغ نجومی را دراختیارقرارنداده است پس چه موهبت آسمنانی برترکیه نازل شده است؟ موهبت آسمانی نبوده بلکه موهبت تحریم های ایران و تحریم وحصرکردن مردم ایران توسط حکومت آخوندی درامور کشوری بوده است..وچپاولگرهای کلان ثروت ملی ایران و حمل ان ترکیه ...درعکس اردوغان با کت وشلوارو درچهره اقتتدارارباب وارانه و یک اخوندی خندان با عبا وعمامه ودراصل بی هویت دیده میشوند- بله اگرجویبارها و رودخانه هائی که مملو ماهی " دلارهای نفتی" و متعلق به مردم ایران بوده وهست انکار با تحریم ها ازدرون ترکیه عبورمی کند وترکیه هم تورهای ماهیگیری را درآنها انداخته است..بابک زنجانی و ضراب ها و احمدی نژادها ودیگرشرکاء همگی ازتحریم ها بهره بردند بجزء اکثریت مردم غیروابسته حکومتی که همچون خمیری دردست های آخوندها هرروزه مچاله می شوند...واقعا" روزگارچه شده است که اخوندی که باامریکا چهل سال درجنگ و فهاشی است چه میشود راهی کشوری میشود که با امریکا رابطه دیرینه ودوستانه با امریکا رادارد و تحریم امریکا نیست !!!حالا که تحریم های امریکا به فاجعه انجامیده است دحالا وباره جهت باج دادن و دورزدن تحریم ها راهی ترکیه میشود...