ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آسوشیتدپرس: معافیت عراق از تحریم‌‌ واردات گاز و برق ایران تمدید شد

عراق نمی‌تواند بدون واردات برق و گاز از ایران، نیازهای داخلی این کشور در زمینه الکتریسیته را تأمین کند و این مشکل به خصوص در ماه‌های داغ تابستان حادتر می‌شود.

همزمان با افزایش تنش‌ها بین تهران و واشنگتن،‌ دو مقام عراقی می‌گویند که عراق بار دیگر به مدت ۹۰ روز از تحریم‌های آمریکا علیه ایران در زمینه گاز و برق معافیت موقت گرفته است. عراق بدون واردات برق و گاز از ایران به خصوص در ماه‌های گرم تابستان قادر به تامین همه نیاز داخلی خود نیست.

یک مقام عراقی روز شنبه  ١٥ ژوئن / ٢٥ خرداد به خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گفت که بغداد جمعه در پی تماس تلفنیِ مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده، با عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق از تمدید معافیت از تحریم واردات گاز و برق ایران مطلع شده است.

یک مقام دیگر عراق نیز دریافت معافیت را در گفت‌و‌گو با آسوشیتدپرس تایید کرد و گفت که زمان آغاز آن ۱۰ ژوئن است. هر دو مقام به شرط فاش نشدن نام‌شان صحبت کرده اند.

بازار انرژی عراق در سردرگمی است و نمی‌تواند برق کافی برای تامین نیازهای داخلی این کشور تولید کند. این مشکل به خصوص در ماه‌های تابستان حادتر می‌شود.

بعد از خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، و بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران، عراق چند بار متوالی معافیت دریافت کرده است. دولت ترامپ هر ۹۰ روز یک بار درباره تمدید معافیت عراق از تحریم‌های ایران تصمیم می‌گیرد. آخرین بار سه‌شنبه ۱۹ مارس معافیت عراق تمدید شد.

بدون موافقت آمریکا انجام مبادلات تجاری کشورها با ایران با تنبیه و جریمه از سوی ایالات متحده مواجه خواهد شد. به گفته وزیر نفت ایران دقت و هوشمندی تحریم‌های ایالات متحده در این دور بالاتر از گذشته است و به همین علت تهران حتی به سختی می‌تواند راههای غیرمتعارف مبادلات تجاری با سایر کشورها را گشوده نگه دارد.

جنگ هشت ساله با ایران و فقدان سرمایه‌گذاری کافی برای بازسازی زیرساخت‌های برق، سبب وابستگی این کشور به منابع تأمین گاز و برق از ایران شده است.

ایران سومین شریک اقتصادی عراق است و این کشور روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب گاز از ایران وارد می‌کند. با گاز وارداتی از ایران نیازهای یک میلیون خانوار عراقی به انرژی تأمین می‌شود. تخمین زده می‌شود که با تحریم گاز و برق وارداتی از ایران، ۳۰ درصد از خانوارهای عراقی از این منابع انرژی محروم بمانند.

به گفته برخی منتقدان تهران، ایران در گذشته از این وابستگی اقتصادی فرصت‌هایی سیاسی ساخته بود.

تهران سال گذشته صادرات برق به شهرهای جنوبی عراق را قطع کرد. البته آن زمان ایران خود با مشکل حاد قطعی برق در برخی مناطق کشور روبه‌رو شده بود. این مسأله اما به تنش بین دو کشور انجامید و شعله اعتراض‌های بصره را افروخته‌تر کرد. یک مقام عراقی علت این اقدام ایران را باج‌خواهی سیاسی دانسته بود.

هرچند صادرات برق و گاز به عراق بار دیگر از سر گرفته شد، تحریم‌ها خطر توقف صادرات در آینده را به وجود آورده‌اند.

عراق در حال نوسازی و ارتقای تجهیزات شبکه برق سراسری این کشور است. مقامات عراقی همچنین اعلام کرده‌اند که نمی‌توانند در مدت کوتاهی به واردات گاز از ایران خاتمه دهند اما در درازمدت تلاش می‌کنند کشورهای دیگری همچون ترکیه، اردن، کویت و عربستان سعودی را جایگزین ایران در واردات برق و انرژی کنند.

ایالات متحده این بار در حالی به عراق معافیت می‌دهد که تنش میان ایران و ایالات متحده در پی حمله به دو نفت‌کش در دریای عمان افزایش یافته است. ایالات متحده و بریتانیا ایران را مسئول حمله به نفتکش‌ها دانسته اند. ایران این اتهامات را رد کرده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.