ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پمپئو: آمریکا تمایلی به جنگ با ایران ندارد

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنت‌کام) در بیانیه‌ای اعلام کرد یک موشک ساخت ایران قصد اخلال در نظارت بر نفتکش‌های دریای عمان را داشته است.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا در مصاحبه‌ای اعلام کرد با وجود اینکه آمریکا تردیدی در دست ‌داشتن ایران در حمله به نفت‌کش‌های دریای عمان ندارد، مایل نیست با ایران وارد جنگ شود. ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد یک موشک ساخت ایران پیش از «حمله» به نفت‌کش‌ها، حمله‌ای ناموفق را علیه هواپیماهای ناظر آمریکا انجام داده تا در نظارت آن‌ها اختلال ایجاد کند.

وزیر امورخارجه آمریکا: نمی‌خواهیم با ایران وارد جنگ شویم

مایک پومپئو روز یک‌شنبه ۱۶ ژوئن/۲۶ خرداد اعلام کرد با وجود اینکه «شکی در این نیست» که ایران مسئول حملات پنج‌شنبه ۲۳ خرداد/ ۱۳ ژوئن به دو نفت‌کش در دریای عمان بوده، آمریکا نمی‌خواهد وارد جنگ با ایران شود.

او در مصاحبه‌ای با شبکه فاکس‌نیوز گفت:

«رئیس جمهوری تاکنون همه اقدامات لازم برای جلوگیری از جنگ را انجام داده است. ما جنگ نمی‌خواهیم.»

پمپئو در پاسخ به کریس والاس،‌ مجری فاکس‌نیوز برای ارائه شواهد بیشتر مبنی بر دخالت ایران در انفجار نفت‌کش‌های فرانت آلتر و کوکوکا کوریجوس،‌ مدرک جدیدی ارائه نداد اما گفت مدارک دیگری هستند که آمریکا آنها را «در زمان مناسب» در اختیار جامعه بین‌الملل قرار خواهد داد.

او گفت:

«سرویس‌های اطلاعاتی، شواهد و اطلاعات زیادی [از نقش ایران] در دست دارند. دنیا بیشتر آن را خواهد دید.»

مجری فاکس‌نیوز در پرسش خود به روایت‌های متفاوت از حمله به دو نفت‌کش در دریای عمان اشاره کرد. خدمه یکی از کشتی‌ها از مشاهده اجسام پرنده یا پهپاد خبر داده بودند. واشنگتن گفته است جمهوری اسلامی با مین چسبان کشتی‌ها را منفجر کرده و ویدئویی را منتشر کرده که ظاهرا مربوط به برداشتن یک مین عمل ‌نکرده از بدنه یکی از کشتی‌هاست. به گفته آمریکا،‌ قایقی که در این ویدئو دیده می‌شود به سپاه پاسداران تعلق دارد.

بریتانیا هم شواهد آمریکا را قابل قبول خوانده اما آلمان گفته است ویدئوی منتشر شده از سوی پنتاگون عاملیت جمهوری اسلامی را اثبات نمی‌کند.

پمپئو روز یک‌شنبه به فاکس نیوز گفت با وجود عدم تمایل به جنگ، واشنگتن عبور و مرور آزادانه در مسیرهای حیاتی دریایی را تضمین خواهد کرد و  «آمریکا اطمینان حاصل می‌کند که همه اقدامات لازم دیپلماتیک و غیر‌دیپلماتیک برای حصول این امر انجام شوند.»

پمپئو در مورد اینکه قدم بعدی واشنگتن در مورد اتفاقات هفته گذشته چیست گفت مایل نیست در این مورد صحبت کند اما در پاسخ به احتمال فرستادن ناوگان جنگی و نیروهای بیشتر به منطقه گفت:

«ایران به تسلیحات اتمی دسترسی نخواهد داشت. این هدف ماست.»

او همچنین گفت:

«دیروز با همکارانم در سراسر دنیا تماس تلفنی داشتم. من مطمئنم که ما شرکایی خواهیم داشت که این تهدید را درک می‌کنند.»

تنش میان ایران و آمریکا بار دیگر و به‌دنبال اتهاماتی که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا علیه جمهوری اسلامی مطرح می‌کند و ایران را مسئول «حمله» به نفت‌کش‌ها در دریای عمان و حمایت از شورشیان حوثی می‌داند، بالا گرفته است.

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنت‌کام) یک‌شنبه ۱۶ ژوئن/ ۲۶ خرداد بیانیه‌ای را درباره حمله به هواپیماهای ناظر آمریکا صادر کرد. در این بیانیه آمده است بر اساس تحقیقات این ستاد یک موشک زمین به هوای SA-7 اصلاح‌شده ساخت ایران، روز ۱۳ژوئن/۲۳ خرداد در حمله‌ای ناموفق یک هواپیمای MQ-9 آمریکا را برفراز دریای عمان مورد هدف قرار داده تا نظارت بر نفت‌کش کوکوکا کوریجوس را مختل کند.

این هواپیما ساعت ۶:۲۰ صبح به‌وقت محلی بالای کشتی فرانت‌آلتر رسیده که در آن زمان کشتی دچار آتش‌سوزی شده بوده.

در این بیانیه همچنین با تکرار اتهامات مبنی بر کمک تسلیحاتی جمهوری اسلامی به شورشیان حوثی آمده است:

«یک هواپیمای MQ-9 آمریکا ۶ژوئن/ ۱۶ خرداد توسط شورشیان حوثی با یک موشک زمین به هوای SA-6 در یمن سرنگون شده است و با توجه به گزارش‌های موجود درباره پیشرفت‌های تسلیحاتی حوثی‌ها، مشخص است که شورشیان حوثی از کمک جمهوری اسلامی برخوردار بوده‌اند.»

جمهوری اسلامی همه این اتهامات را تاکنون رد کرده است.

  • در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • امید

    داداش نمیتونی حمله کنی

  • برهان حشمتی

    این پمپئو خودشو مسخره کرده یا بیننده های آمریکایی را احمق فرض کرده؟ جمله " یک موشک ساخت ایران پیش از «حمله» به نفت‌کش‌ها، حمله‌ای ناموفق را علیه هواپیماهای ناظر آمریکا انجام داده تا در نظارت آن‌ها اختلال ایجاد کند"، یعنی چه؟ مگر امکان پذیر است که موشک یک حمله ناموفق به هواپیماهای ناظر آمریکا بکند و بعد راهش را عوض کند و برود به نفتکش ها اصابت کند؟ این مقامات آمریکایی به علت تکبر و احساس غرور و قدرت کاذب هر مزخرفی را می خواهند ، بیان می کنند.

  • sattar beheshti

    علیرضا سلیمی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس به برگزاری «پارتی مختلط» و «سرو مشروب» در برخی سفارتخانه‌های خارجی انتقاد کرد. علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی دستور داد تا موضوع برگزاری «پارتی‌ مختلط» و «حرمت‌شکنی» در برخی سفارتخانه‌های خارجی در روزهای ماه رمضان را پیگیری کنند. پیش از این نیز یک دیپلمات انگلیسی و یک دیپلمات هلندی در مهمانی در ولنجک بازداشت شدند. مهمانان سفارتخانه‎های انگلیس و ایتالیا بیشتر دولتی‎ها، فعالین فرهنگی و هنری و نویسندگان نزدیک به جریان موسوم به اصلاح‎طلب بودند!? و از این رو تاخت و تاز دلواپسان علیه آنها بیشتر بالا گرفت. اما ماجرا از ۱۸ خرداد به بعد شکل دیگری یافت و در اوج حملات دلواپسان به دولتی‎ها و استمرارطلبان، تصاویر مربوط به مهمانی مختلط سفارت روسیه منتشر شد که در آن علاوه بر تعدادی از مسئولان رده بالای نظام، تعدادی از فرماندهان و مقامات سپاه پاسداران و ارتش نیز حضور داشتند!

  • farid

    از «برجام‌پارتیِ الیزابت» تا «دیگ‌های پلو» سفارت روسیه! روزنامه کیهان تهران در گزارشی با عنوان «دیگ‌های پلوی سفارتخانه‌ها به‌ شدت می‌جوشد!» نوشت بعد از مراسم تقدیر از برخی سینماگران ایرانی در باغ منزل سفیر استرالیا و برخی تحرکات به اصطلاح فرهنگی سفارت آلمان و مهمانی مختلط سفارت انگلیس و پارتی مشابهی در سفارت ایتالیا، اینک سخن از مهمانی دیگری در سفارت انگلیس به مناسبت نود و سومین سالگرد تولد ملکه انگلیس به میان آمده که قرار است به دلیل محدودیت‌های مالی، به هزینه خود ایرانیان دعوت شده برگزار گردد! محسن مومنی شریف رئیس‌ حوزه هنری نیز گفته بود، هنرمندان انقلابی نمی‌توانند نسبت به اتفاقات و برنامه‌های سفارت کشورهای غربی به‌ویژه انگلیس ساکت باشند اما اعتراضی به حضور سرداران و امراء و هسته‎ای‎ها در مهمانی سفارت روسیه نشد!