ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتقاد عضو مجلس خبرگان از محمدجواد ظریف و مقایسه او با مهدی بازرگان

به گفته محسن اراکی، ظریف آدم متدینی است، اما تدینش از نوع تدین‌های بازرگانی است: مرحوم بازرگان آدم متدینی بود و می‌گفتند نماز شبش ترک نمی‌شد، اما ....

از محسن اراکی، عضو مجلس خبرگان رهبری، در فاصله روزهای ۲۲ تا ۲۶ خرداد دو اظهارنظر جنجالی منتشر شده است. او که با خبرگزاری فارس گفت‌و‌گو کرده، ابتدا از «کمیسیون تحقیق» مجلس خبرگان گفته و از فهرست جانشینان احتمالی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی که فقط سه نفر از آن اطلاع دارند. در بخش پایانی گفت‌و‌گویش هم به انتقاد از برخی چهره‌های سیاسی از جمله حسن روحانی، علی لاریجانی و محمدجواد ظریف پرداخته و ظریف را با مهدی بازرگان مقایسه کرده است.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی

اراکی گفته است «دین‌داری» ظریف با دین‌داری مهدی بازرگان از یک جنس است:

«... آقای ظریف، وزیر خارجه محترم ما که به نظرم آدم متدینی است، اما تدیّنش از نوع تدیّن‌های بازرگانی است. مرحوم بازرگان آدم متدینی بود و می‌گفتند نماز شبش ترک نمی‌شد، اما ....»

این عضو مجلس خبرگان رهبری جمله خود را تمام نکرده اما با توجه به سابقه مهدی بازرگان و آن‌چه در سال‌های پس از پیروزی انقلاب و ثبات جمهوری اسلامی بر او رفت، این مقایسه می‌تواند برای ظریف نگران‌کننده باشد.

مهدی بازرگان تبریزی، متولد سال ۱۲۸۶ هجری خورشیدی در تهران و درگذشته به تاریخ ۳۰ دی ۱۳۷۳ در زوریخ، معروف به مهندس بازرگان، سیاستمدار، عضو جبهه ملی ایران و مؤسس حزب نهضت آزادی ایران بود. او اولین نخست‌وزیر ایران پس از پیروزی انقلاب سال ۱۳۵۷ بود که به عنوان رئیس دولت موقت، از سوی روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی معرفی شد و ۹ ماه بعد، پس از اشغال سفارت آمریکا، به دلیل اختلاف‌ با رهبر وقت جمهوری اسلامی و حزب جمهوری اسلامی، از مقام نخست‌وزیری استعفا کرد.

بازرگان از طرفداران مذاکره و علاقه‌مند به عادی نگه داشتن رابطه ایران با آمریکا بود و با توجه به اینکه ظریف هم به عنوان دیپلماتی علاقه‌مند به مذاکره شناخته می‌شود، و با توجه به موضع‌گیری‌های رهبر فعلی جمهوری اسلامی علیه ایالات متحده آمریکا، مقایسه صورت گرفته از سوی محسن اراکی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

اراکی گفته است:

«... خب مذاکرات به اینجا رسید که چیزی بدهیم و چیزی بستانیم. خب چگونه بستانیم و چگونه بدهیم؟ خطای بزرگ‌تر اینجا اتفاق افتاد. هیچ آدم عاقلی این کار را نمی‌کند که مثلا وقتی می‌خواهد یک خانه بخرد، همه پول خانه را به طرف بدهد بگوید برو. این چه کاری است؟ تعجب می‌کند آدم ... آن طرفی که می‌دانیم دشمن است، حالا غیر از سابقه بدعهدی‌اش. کسی شک دارد که آمریکا و اروپا دشمن است؟ ۴۰ سال است دارند با ما دشمنی می‌کنند. هر کس با ما دشمنی کرده‌، این‌ها پشت سرش بوده‌اند. اگر این‌ها دشمنی نمی‌کردند، مگر منافقین به وجود می‌آمدند و مگر این همه ترور انجام می‌شد و مگر این همه چالش ایجاد می‌شد و مگر این عرب‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس این همه پر رو می‌شدند؟! همه این‌ها مربوط به توطئه‌ها و دشمنی‌های آن‌هاست. حالا چه‌طور شما هیچ چیز نگرفته، همه چیز می‌دهید. یعنی چه؟ این چه طور تعاملی است؟»

این عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه انتقادهای خود از شیوه مذاکرات منتهی به برجام، ظریف را گرفتار «ضعف بصیرت» خوانده و گفته است:

«آدم تعجب می‌کند. نمی‌دانیم واقعا با اینکه این‌ها آدم‌های متدینی هستند و آدم‌های خائنی نیستند ... آقای ظریف را من به شخصه از لحاظ شخصیتی دوست دارم، اما همان ضعف بصیرتی که آدم دچارش می‌شود و آدم را زمین می‌زند در ایشان وجود دارد. به هر حال اشتباه بزرگی بود.»

به گفته اراکی، مذاکره‌کنندگان عجله کرده‌اند و حاضر شده‌اند سریع امضا بکنند و زود تعهداتشان را به انجام برسانند.

او مدعی شده است همه خط قرمزهای تعیین شده از سوی رهبر جمهوری اسلامی برای مذاکرات فراموش شده و زیر پا گذاشته شده است، برای این که:

«ما [دولت روحانی] بتوانیم به‌عنوان قهرمان مذاکرات و قهرمان حل مشکل تحریم، انتخابات مجلس شواری اسلامی را ببریم و مجلس در اختیار ما باشد. این اتفاقی است که افتاد و اشکال بزرگی است که در برجام وجود دارد، گرچه اشکالات زیاد دیگری هم داریم.»

محسن اراکی همین جنس انتقادها را به عملکرد حسن روحانی هم وارد کرده و گفته است:

«...  الان دیگر کسی حرف آقای روحانی را باور نمی‌کند.»

او درباره چرخش مواضع علی لاریجانی از مخالف مذاکره به موافق مذاکره هم گفته است:

«یک وقتی آقای لاریجانی - همین دکتر علی لاریجانی - آن اوایل که مذاکرات شروع شد گفت که ما را با یک شکلات می‌خواهند فریب بدهند و با یک شکلات می‌خواهند همه چیز از ما بگیرند. البته ایشان بعدها یادشان رفت حرفی که زده بودند. حالا این حرف، حرف خود ایشان بود و موجود است در مدارک و اسنادی که از گفت‌وگوها و از اظهارنظرها وجود دارد و در روزنامه‌ها آمد ....»

  • بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.