ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مدارک آمریکا برای اثبات نقش ایران در حمله به نفتکش‌ها ژاپن را قانع نکرد

یک مقام نزدیک به نخست‌وزیر ژاپن گفت حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان به اعتبار شینزرو آبه لطمه زد. ممکن است در تحقیقات اشتباهی هم پیش بیاید.

دولت ژاپن از ایالات متحده آمریکا خواست مدارک بیشتری درباره دست داشتن ایران در حمله پنجشنبه ۲۳ خرداد/۱۳ ژوئن به دو نفتکش کوکوکا کوریجوس و فرانت آلتر در دریای عمان ارائه دهد.

یکی از خدمه نفتکش‌ ژاپنی که در حادثه نفتکش‌ها در دریای عمان آسیب دید. سریاز آمریکایی در حال مداوای او

چند ساعت بعد از حمله به دو نفتکش در دریای عمان که یکی از آن‌ها به ژاپن تعلق دارد، مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا در یک نشست خبری کوتاه ایران را مسئول دانست و ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (ستنکام) هم ویدیئویی منتشر کرد که نشان می‌دهد یک قایق سپاه در جوار بدنه نفتکش کوکوکا کاریجس توقف کرده و در همان حال چند نفر از نیروهای سپاه تلاش می‌کنند یک مین منفجر نشده را از بدنه نفتکش جدا کنند. خدمه کشتی اما گفته‌اند که دو شی پرنده دیده‌اند. سنتکام شامگاه یکشنبه گزارش‌های رسانه‌های داخلی ایران را تأیید کرد که قبل از وقوع انفجار در نفتکش‌ها، سپاه پاسداران  یک پهپاد آمریکایی مدل ام‌کیو ۹ را هدف شلیک یک موشک زمین به هوا قرار داده اما موشک به هدف اصابت نکرده است.

یک مقام بلندپایه در دولت ژاپن به ژاپن‌تایمز گفته است دولت شینزو آبه مطمئن نیست که ایران در حمله به نفتکش کوکوکا کاریجس ژاپن دست داشته است:

«بیانیه دولت آمریکا به ما کمک نکرد از گمانه‌زنی فراتر برویم.»

به گفته این مقام که نام او افشا نشده  ژاپن در روزهای گذشته از مجراهای مختلف در تلاش بود به مدارک مستندی درباره دخالت ایران در انفجار نفتکش‌ها دست بیابد. تارو کونو، وزیر خارجه ژاپن نیز جمعه گذشته در گفت‌وگو با مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا خواهان مدارک مستند درباره مداخله ایران در حادثه نفتکش‌های دریای عمان شد.

ساعاتی بعد از حمله به دو نفتکش، مایک پمپئو مستقیما ایران را مسئول دانست و گفت:

«این ارزیابی بر اساس اطلاعات امنیتی، سلاح‌های مورد استفاده، سطح تجربه مورد نیاز برای این حمله، حملات اخیر مشابه ایران علیه کشتیرانی و این واقعیت که هیچ گروه نیابتی در منطقه منابع و کارایی برای دست زدن به چنین اقدام پیچیده‌ای ندارد، صورت گرفته است.»

یک منبع وزارت خارجه ژاپن به ژاپن‌تایمز گفته است که این نشانه‌ها، مدرک مستندی بر اثبات دخالت ایران در حادثه نفتکش‌ها نیست. به گفته این مقام دولتی اگر داشتن تخصص‌های پیچیده نشانه این است که ایران در این حادثه دست داشته، اسرائیل و عربستان هم از تخصص لازم [برای انجام چنین حمله‌ای] برخوردارند.

حمله پنجشنبه گذشته به دو نفتکش در دریای عمان، همزمان با سفر شینرو آبه به تهران و دیدار و گفت‌وگوی نخست‌وزیر ژاپن با رهبر جمهوری اسلامی انجام شد. یک مقام نزدیک به نخست‌وزیر ژاپن به ژاپن‌تایمز گفته است:

«حمله به نفتکش‌ها به اعتبار سیاسی نخست‌وزیر که مایل بود بین ایران و آمریکا میانجیگری کند به شدت لطمه زد. این مشکل جدی است و امکان دارد اشتباهی در جمع‌آوری مدارک لازم پیش بیاید.»

هیروشیگو سکو، وزیر صنایع ژاپن روز جمعه در یک نشست خبری در توکیو اعلام کرد که حادثه نفتکش‌ها در دریای عمان در دستور کار وزیران اقتصاد و محیط زیست کشورهای گروه «جی ۲۰» قرار گرفته است. این نشست ۲۸ و ۲۹ ژوئن در اوزاکای ژاپن برگزار می‌شود. وزارت خارجه ژاپن اعلام کرده که امنیت تنگه هرمز برای «رفاه و صلح» ژاپن اهمیت دارد. وزیر اقتصاد ژاپن با تأکید بر همین معنا صبح جمعه در یک نشست خبری در توکیو گفت:

«خاورمیانه برای امنیت انرژی در جهان اهمیت کلیدی دارد. مایلیم با سایر وزیران کشورهای صنعتی نگرانی‌هایمان درباره تهدیدها [در این منطقه] را مطرح کنیم.»

وزارت دفاع ژاپن اعلام کرده که قصد ندارد نیروی نظامی به خاورمیانه اعزام کند. ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا جمعه ۱۴ ژوئن/ ۲۴ خرداد با انتشار بیانیه‌ای از اعزام ناوشکن ماسون (USS Mason) به دریای عمان برای حفاظت از منافع آمریکا در منطقه خبر داد.

 بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.