ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران ۶ تیرماه از سقف تولید ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم عبور می‌کند

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره کاهش تعهدات هسته‌ای ایران می‌گوید هنوز برای اروپایی‌ها وقت باقی است اما آن‌ها فکر نکنند که بعد از ۶۰ روز، بار دیگر فرصت ۶۰ روزه خواهند داشت.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران می‌گوید شمارش معکوس افزایش تولید اورانیوم آغاز شده و از ۶ تیرماه تولید اورانیوم در کشور از سقف ۳۰۰ کیلوگرم عبور خواهد کرد. او همچنین گفت درباره افزایش اورانیوم غنی‌شده ۳،۶۷ درصدی هم «سناریوهای مختلف را در نظر گرفته‌ایم».

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران دوشنبه ۲۷ خرداد در یک نشست خبری در مجتمع آب سنگین خنداب اراک گفت: «ما تولید را در نطنز افزایش دادیم. امروز شمارش معکوس شروع شده و از امروز به مدت ۱۰ روز ما از سقف ۳۰۰ کیلوگرم [اورانیوم] عبور خواهیم کرد و افزایش تولید بالا خواهد رفت و سرعت افزایش اورانیوم غنی‌شده ۳،۶۷ [درصدی] بالا خواهد رفت.»

همزمان با افزایش تنش‌ها در خلیج فارس، جمهوری اسلامی ایران بر کاهش اجرای تعهدات در «برنامه جامع اقدام مشترک»‌ (برجام) پافشاری می‌کند. نومیدی از کارآمدی سازوکار ویژه اتحادیه اروپا (اینستکس) برای مقابله با تحریم‌های آمریکا، موضع تهران را سرسختانه‌تر کرده است.

شورای عالی امنیت ملی ایران ۱۸ اردیبهشت اعلام کرد جمهوری اسلامی به مدت ۶۰ روز محدودیت‌های مربوط به نگهداری ذخایر اورانیوم غنی‌شده و ذخایر آب سنگین را رعایت نمی‌کند، مگر آن‌که کشورهای عضو برجام به تعهدات بانکی و نفتی خود عمل کنند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز کاهش تعهدات برجامی را در نامه‌ای به پنج طرف باقیمانده در توافق هسته‌ای (آلمان، بریتانیا،‌ فرانسه، چین و روسیه) پس از خروج ایالات متحده در مه ۲۰۱۸ اطلاع داد.

جمهوری اسلامی اعلام کرده که مهلت ۶۰ روزه شورای عالی امنیت ملی برای حفظ برجام را تمدید نمی‌کند.

اتحادیه اروپا این مهلت را رد کرده و خواهان ادامه پایبندی ایران به برجام شده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره مرحله دوم اقدام ایران برای کاهش تعهدات به برجام گفت: «درباره مرحله دوم ما منتظر تصمیم مقامات هستیم. هنوز برای اروپایی‌ها وقت باقی است. آن‌ها در گذشته هم فرصت داشتند که یک سال صبر استراتژیک بود و دو ماه هم فرصت دادیم. اروپایی‌ها اظهار عجز کرده‌اند، اما این موضوع به وزارت خارجه مربوط است.»

بهروز کمالوندی با بیان این‌که «فکر نکنند که بعد از ۶۰ روز، بار دیگر فرصت ۶۰ روزه خواهند داشت» افزود: «ما درباره افزایش ۳،۶۷ [درصدی]هم سناریوهای مختلف را در نظر گرفته‌ایم. دو سناریو داریم که یکی این است که ۳،۶۷ را تا ۵ درصد برای نیروگاه بوشهر در نظر بگیریم یا تا ۲۰ درصد برای راکتور تهران افزایش دهیم. سناریوها براساس نیاز ما انتخاب می‌شود. این سناریوها در خدمت مسئولان نظام قرار گرفته و در انتهای ۶۰ روز اول تصمیم گرفته خواهد شد.»

کمالوندی ۳۰ اردیبهشت اعلام کرده بود که مرحله بعدی مصوبه شورای عالی امنیت ملی بعد از انقضای مهلت ۶۰ روزه ایران به اتحادیه اروپا فعلاً اجرا نمی‌شود.

در برجام حد مجاز ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران ۲۰۲,۸ کیلوگرم و سقف ذخیره آب سنگین ۱۴۳ تن تعیین شده است.

براساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ۱۰ خرداد / ۳۱ مه، میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران در بهمن‌ماه ۱۶۳,۸ کیلوگرم بود که تا ۳۰ اردیبهشت امسال به ۱۷۴,۱ کیلوگرم رسیده است.

یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوشنبه ۲۰ خرداد / ۱۰ ژوئن پس از شرکت در جلسه شورای حکام این آژانس و ارائه گزارشی درباره ایران، در یک نشست خبری درباره احتمال افزایش تولید اورانیوم غنی‌شده ایران از زمان آخرین گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: «بله. نرخ تولید [اورانیوم غنی‌شده ایران] رو به افزایش است.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.