ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شمخانی: یک شبکه تهاجم سایبری آمریکا علیه ایران کشف شد

دبیر شورای عالی امنیت ملی از وزارت اطلاعات خواست مستندات این شبکه و اعترافات بازداشتی‌ها را منتشر کند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی از کشف یک «شبکه گسترده» عملیات سایبری تهاجمی علیه ایران خبر داد و گفت وزارت اطلاعات به زودی مستندات این عملیات را منتشر می‌کند. علی شمخانی، یک روز قبل از سفر به روسیه برای شرکت در اجلاس بین‌المللی نمایندگان عالی امور امنیتی کشورهای جهان این خبر را به رسانه‌های داخلی اعلام کرد.

علی شمخانی،دبیر شورای عالی امنیت ملی در بیروت (عکس: آرشیو)

جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید سه‌شنبه هفته گذشته اعلام کرد که آمریکا در حال انجام عملیات سایبری تهاجمی خارجی است با این هدف که به روسیه و دیگران نشان دهد که  آنها بهای مداخله‌های خود در امور آمریکا را خواهند پرداخت. روز گذشته نیویورک‌تایمز به نقل از مقام‌های سابق و کنونی دولت آمریکا از تشدید تهاجم دیجیتالی علیه شبکه برق روسیه خبر داد. بر اساس این گزارش، آمریکا در شبکه برق روسیه یک کد رایانه‌ای وارد کرده که با استفاده از آن می‌تواند حملات سایبری خود علیه شبکه برق این کشور را شدت دهد.

امیر دریابان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی یک روز قبل از سفر خود به روسیه برای شرکت در اجلاس بین‌المللی نمایندگان عالی امور امنیتی کشورهای جهان با اشاره به حملات سایبری اخیر آمریکا به روسیه گفت:

«حمله سایبری به دیگر کشورها روی دیگر حمله نظامی است که آمریکا به صورت غیرقانونی و برخلاف موازین حقوقی و حتی سیاست‌های امنیتی خود به آن مبادرت می‌کند و باید پاسخگوی این اقدام خود در مجامع بین المللی باشد.»

شمخانی گفت در اجلاس امنیتی روسیه اظهارات هفته گذشته جان بولتون درباره تشدید حملات سایبری به روسیه به بحث گذاشته می‌شود. شمخانی درباره ماهیت عملیات سایبری تهاجمی علیه ایران و نقاط هدف تهاجم مورد ادعا سکوت کرد.

وزیر ارتباطات ایران ۲۶ اردیبهشت در پیامی در اینستاگرام از طراحی و «آزمایش موفقیت‌آمیز» یک سپر دفاعی برای فضای مجازی خبر داد. به گفته محمدجواد آذری جهرمی این فایروال «عملا خرابکاری صنعتی مثل استاکس‌نت را در شبکه‌های برق و امثال آن خنثی می‌کند.»

در سال ۱۳۸۹ تأسیسات هسته‌ای نطنز هدف بدافزار استاکس‌نت قرار گرفت. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران همزمان با راه‌اندازی این فایروال، اعلام کرده بود که دستور شورای امنیت ملی برای افزایش تولید اورانیوم غنی‌شده در تأسیسات نطنز انجام می‌شود، بدون آنکه ظرفیت سانتریفیوژها افزایش یابد. کمالوندی در یک نشست خبری که جمعه ۲۷ خرداد در تأسیسات آب سنگین اراک برگزار شد، اعلام کرد که ایران تا ۱۰ روز آینده از سقف ذخایر ۳۰۰ کیلوگرمی اورانیوم غنی‌شده عبور می‌کند.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ادعا کرد که نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی «یکی از پیچیده‌ترین شبکه‌های سایبری سازمان سیا» را که در زمینه جاسوسی سایبری فعالیت می‌کرد، کشف کردند:

«ما اطلاعات شبکه کشف شده را که در چند کشور دیگر نیز فعال بود در اختیار شرکایمان قرار دادیم که منجر به شناسایی و فروپاشی شبکه افسران اطلاعاتی سیا و دستگیری تعدادی از جاسوسان و مجازات آنها شد.»

شمخانی سپس از وزارت اطلاعات خواست فیلم‌ها و بخشی از اعترافات بازداشت‌شدگان را منتشر کند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد که خروج آمریکا از معاهدات بین‌المللی نیز در  اجلاس بین‌المللی نمایندگان عالی امور امنیتی کشورهای جهان روسیه به بحث گذاشته می‌شود.  مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) را از شنبه ۲ فوریه به تعلیق درمی‌آورد و چنانچه روسیه به تعهداتش در این پیمان عمل نکند، بر اساس مفاد این پیمان شش ماه آینده از آن خارج می‌شود. این مهلت اوت / مرداد سال جاری به پایان می‌رسد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.