ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت دفاع آمریکا ۱۰۰۰ نیروی جدید به خاورمیانه اعزام می‌کند

مقامات وزارت دفاع آمریکا می‌گویند با توجه به حادثه‌ای که برای نفتکش‌ها اتفاق افتاد، اعزام نیروی بیشتر با هدف گردآوری اطلاعات و نظارت بر منطقه ضرورت دارد.

پنجشنبه ۲۳ خرداد / ۱۳ ژوئن همزمان با سفر شینرو آبه، نخست‌وزیر ژاپن به تهران و دیدار و گفت‌وگوی او با رهبر جمهوری اسلامی، به دو نفتکش فرانت آلتر با پرچم جزایر مارشال، و کوکوکا کوریجوس با پرچم پاناما در دریای عمان حمله شد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس مقامات وزارت دفاع آمریکا قصد دارند برای مقابله با «تهدید فزاینده ایران» نیروهای نظامی بیشتری به خاورمیانه اعزام کنند.

یکی از تصاویری که سنتکام از حادثه نفتکش‌های دریای عمان منتشر کرده

مقامات وزارت دفاع آمریکا می‌گویند با توجه به حادثه‌ای که برای نفتکش‌ها اتفاق افتاد، اعزام نیروی بیشتر با هدف گردآوری اطلاعات و نظارت بر منطقه ضرورت دارد.

اعزام این نیروها که تعداد آن‌ها هزار نفر اعلام شده، بخشی از عملیاتی است که رهبران ایالات متحده از اواخر ماه گذشته، پس از حادثه نفتکش‌ها در بندر فجیره امارات طراحی کردند: اعزام ۱۰ هزار نیروی نظامی، موشک‌های پاترویت، چند فروند بمب‌افکن استراتژیک و چند ناو جنگی به خلیج فارس.

پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع آمریکا در واکنش به حمله به دو نفتکش در دریای عمان با انتشار پیامی در توییتر نوشت:

«حملات بی‌جهت ایران تهدیدی برای امنیت جهانی و اقدامی علیه کشتیرانی آزاد در آب‌های بین المللی است. ما به دنبال درگیری نیستیم، اما از منافع خود و متحدانمان دفاع می‌کنیم.»

همزمان با این تحولات، ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) با انتشار عکس‌هایی ایران را مجدداً متهم کرده که پشت حادثه نفتکش‌ها در دریای عمان است:

«بنا بر مدارک ویدیویی، منابع و مهارتی که برای برداشتن سریع مین‌های مغناطیسی لازم است، ایران مسئول آن حملات است.»

این بیانیه در عمل تکرار بیانیه مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکاست که ساعاتی بعد از حمله به دو نفتکش، مستقیماً ایران را مسئول دانست و گفت:

«این ارزیابی بر اساس اطلاعات امنیتی، سلاح‌های مورد استفاده، سطح تجربه مورد نیاز برای این حمله، حملات اخیر مشابه ایران علیه کشتیرانی و این واقعیت که هیچ گروه نیابتی در منطقه منابع و کارایی برای دست زدن به چنین اقدام پیچیده‌ای ندارد، صورت گرفته است.»

ایران اتهام دست داشتن در آن حملات را رد کرده. در میان متحدان آمریکا بریتانیا این شواهد را پذیرفته اما آلمان و ژاپن آنها را ناکافی دانسته‌اند. یک منبع وزارت خارجه ژاپن به ژاپن‌تایمز گفته است که این نشانه‌ها، مدرک مستندی بر اثبات دخالت ایران در حادثه نفتکش‌ها نیست. به گفته این مقام دولتی اگر داشتن تخصص‌های پیچیده نشانه این است که ایران در این حادثه دست داشته، اسرائیل و عربستان هم از تخصص لازم [برای انجام چنین حمله‌ای] برخوردارند.

سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا با  ژنرال کنث مک‌کنزی، فرمانده سنتکام و ژنرال ریچارد کلارک، فرمانده ستاد فرماندهی عملیات ویژه درباره بحران خلیج فارس و دریای عمان دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

روز گذشته، سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح ایران در واکنش به حادثه نفتکش‌ها در دریای عمان گفت:

«جمهوری اسلامی ایران آن‌قدر بزرگ است که اگر اراده‌ای در بستن تنگه هرمز بکند، این‌گونه نیست که شناور یا نفت‌کشی بتواند از این تنگه عبور کند. ما آن قدر شجاعت داریم که مسئولیت اقدامات خود را بر عهده بگیریم و با قامتی افراشته و صدایی بلند آن را فریاد بزنیم و عواقب آن را هم بپذیریم.»

این نخستین بار است که یک مقام ارشد نظامی ایران رسماً درباره حادثه نفتکش‌ها اظهار نظر می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • reza

    از رقاص بازی و عوامفریبی خلافت شیعه همین بس که از مذاکرات پنهانی خبری به بیرون درز نمیدهد ولی مثل آنتی بیوتیک هر ۶ ساعت یکبار از قایق (بَلَم) های تندرو! و موشک های مونتاژ شوروی و آفتابه های انفجاری برای رد گم کردن بین عوام الناس اطلاعیه پخش میکند.