ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شورای امنیت سازمان ملل حمله حوثی‌ها به عربستان را محکوم کرد

بلافاصله پس از بیانیه شورای امنیت، حوثی‌های یمن مجدداً به فرودگاه أبهای عربستان حمله کردند. عربستان می‌گوید این حمله را خنثی کرده است.

شورای امنیت سازمان ملل شامگاه دوشنبه ۲۷ خرداد/ ۱۷ ژوئن حمله موشکی حوثی‌های یمن به فرودگاه «أبها»ی عربستان سعودی را محکوم کرد. بلافاصله بعد از انتشار بیانیه شورای امنیت، تلویزیون المسیره خبر داد که حوثی‌های یمن صبح سه‌شنبه مجدداً به فرودگاه «أبها» حمله کرده‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل (عکس: آرشیو)

چهارشنبه ۲۲ خرداد / ۱۲ ژوئن سخنگوی ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی از اصابت یک فروند موشک کروز حوثی‌های یمن به سا‌لن پروازهای ورودی فرودگاه «أبها»ی سعودی خبر داد. به گفته ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف عربی در این حمله دست‌کم ۲۶ نفر مجروح شدند. عربستان سعودی دو روز بعد، جمعه ۲۴ خرداد/ ۱۴ ژوئن با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل ادعا کرد که هرچند حوثی‌های یمن مسئولیت حمله به فرودگاه «أبها» را به عهده گرفته‌اند، اما ایران در این حمله دست داشته است. در جلسه شورای امنیت سازمان ملل این موضوع به بحث گذاشته شد.

شورای امنیت سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد کسانی که پشت حمله‌های موشکی و پهپادی به عربستان قرار دارند، مسئول این حملات‌اند و می‌بایست پاسخگو باشند.

شورای امنیت از حوثی‌ها و از دولت یمن خواست برای یافتن یک راهکار سیاسی با هم وارد گفت‌وگو شوند و به جنگ چهار ساله در این کشور که فقیرترین کشور عربی در جهان است خاتمه دهند.

عربستان سعودی در نامه خود به شورای امنیت ادعا کرده بود که ایران با حمایت از شبه‌نظامیان حوثی قوانین بین‌المللی را زیر پا گذاشته و ریاض و ائتلاف عربی به زودی اقدام‌های لازم را برای مقابله با حملات تروریستی ایرانیان انجام خواهند داد.

واسیلی نبنزیا، نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل در اجلاس شورای امنیت، آمریکا را متهم کرد که با اظهارات خصمانه علیه ایران به تنش‌ها در خاورمیانه دامن می‌زند.

ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی، حوثی‌ها را نیروهای نیابتی ایران می‌دانند و حملات حوثی‌ها به عربستان سعودی را بخشی از تهدید ایران جلوه می‌دهند. حوثی‌ها اما اعلام کرده‌اند که وابسته به ایران نیستند.

نبنزیا حمله پنجشنبه هفته گذشته به دو نفتکش در دریای عمان را محکوم کرد و خواهان تحقیقات مستقل سازمان ملل و شناسایی عوامل این حمله شد.

نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل، بدون آنکه به طور مشخص از ایالات متحده آمریکا نام ببرد گفت:

«ما تأکید می‌کنیم که به جای ایجاد تنش‌های ساختگی و اتهام‌زنی‌های عجولانه به تحقیقات مستقل بین‌المللی [برای بررسی حادثه نفتکش‌ها] نیاز است.»

بلافاصله بعد از نشست شورای امنیت، شبکه خبری المسیره بامداد سه‌شنبه ۱۸ ژوئن/۲۸ تیر خبر داد که ارتش یمن عملیات گسترده‌ای را با استفاده از پهپاد علیه فرودگاه ابهاء انجام داده است.

روز گذشته، یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن هشدار داده بود فرودگاه‌های «أبها، جازان و نجران» عربستان به فرودگاه‌های ناامن تبدیل شده‌اند و به‌خاطر ادامه حملات ائتلاف عربی و استفاده از این فرودگاه‌ها برای حملات نظامی به یمن، انصارالله به صورت مرتب این سه فرودگاه را هدف حملات خود قرار می‌دهد.

عربستان سعودی اعلام کرد که حمله شامگاه گذشته حوثی‌ها به فرودگاه «أبها» را رهگیری و خنثی کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.