ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کمیسیون آموزش مجلس: دانشگاه آزاد در حادثه اتوبوس دانشجویان مقصر است

در گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به سهل‌انگاری مدیران دانشگاه آزاد، رؤسا و معاونان واحد علوم تحقیقات، قبل و بعد از حادثه واژگونی اتوبوس دانشجویان در دی‌ماه گذشته اشاره شده است.

براساس گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، دانشگاه آزاد به‌عنوان کارفرما و متولی امور حمل و نقل دانشجویان در واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد و شرکت «مهران گشت» به‌عنوان پیمانکار در حادثه اتوبوس دانشجویان مقصر شناخته شدند.

گزارش مجلس دانشگاه آزاد را در حادثه واژگونی اتوبوس واحد علوم و تحقیقات این دانشگاه مقصر شناخت.

کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی سه‌شنبه ۲۸ خرداد، دانشگاه آزاد اسلامی را در حادثه واژگونی اتوبوس در دانشگاه علوم و تحقیقات و کشته‌ شدن ۱۰ دانشجوی این دانشگاه، مقصر شناخت.

در این گزارش که توسط حمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون قرائت شد، دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان کارفرما در موارد «عدم نظارت بر فعالیت پیمانکار بر اساس ماده ۱۲ قرارداد و قوانین و مقررات عمومی کشور» و «عدم رعایت استانداردهای ایمنی راه بر اساس نشریات قانونی (شامل عدم نصب حفاظ ایمنی در قوس افقی یا پیچ و عدم تعبیه راه فرار)» مقصر شناخته شده است.

موارد قصور راننده نیز «به حرکت در آوردن وسیله نقلیه فاقد معاینه فنی» و «به‌کارگیری وسیله نقلیه دارای نقص فنی مستمر به دلیل عدم سرویس به‌موقع سامانه ترمز»، و موارد قصور پیمانکار «به‌کارگیری وسیله نقلیه فاقد معاینه فنی»، «به‌کارگیری وسیله نقلیه خارج از قرارداد» و «عدم نظارت پیمانکار بر شرایط قرارداد و قوانین و مقررات» ذکر شده است.

گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، همچنین به سهل‌انگاری مدیران دانشگاه آزاد و رؤسا و معاونان واحد علوم تحقیقات اشاره کرده که با «بی‌تدبیری» در مواردی نظیر «عدم رعایت موارد ایمنی راه و عدم نظارت بر پیمانکار» (قبل از حادثه) و «باقی ماندن موارد عدم ایمنی» (بعد از حادثه) همراه بوده است.

در این گزارش آمده است که کمیسیون آموزش و تحقیقات در حال پیگیری موارد فوق از مقامات قضائی‌ست و نتیجه آن در آینده اعلام خواهد شد.

این کمیسیون اعلام کرد: «با بررسی صورت گرفته، مشخص شد که استفاده از تله‌کابین برای جابه‌جایی حدود ۴۵ هزار نفر دانشجوی این واحد و با توجه به قرارگیری ساختمان‌های دانشگاه در محل‌های مختلف این مجموعه، امکان منطقی ندارد».

دانشگاه علوم و تحقیقات در ارتفاعات ساخته شده است. ابتدا قرار بود دانشجویان با حمل و نقل کابلی جابه‌جا شوند، اما با تغییر مدیریت دانشگاه، پروژه‌ تله‌کابین دانشگاه متوقف شد و استفاده از اتوبوس‌ها ادامه یافت.

چهارم دی‌ماه ۹۷، به دنبال واژگون شدن یک اتوبوس در محوطه داخلی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد در تهران، ۱۰ نفر کشته‌ و ۲۵ نفر زخمی شدند. در پی این حادثه دانشجویان چند تجمع اعتراضی در این دانشگاه برگزار کردند و خواستار استعفای بالاترین مقام دانشگاه آزاد اسلامی شدند.

علی‌ اکبر ولایتی، یکی از مشاوران رهبر جمهوری اسلامی پس از مرگ اکبر هاشمی رفسنجانی در ۱۳۹۵ با حکم علی خامنه‌ای به سرپرستی هیئت مؤسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد رسید.

پیشتر دادستان تهران به استناد گزارش تیم کارشناسی هفت نفره اعلام کرده بود راننده، دانشگاه آزاد و پیمانکار به اندازه «مساوی» در این حادثه مقصر بوده‌اند. اولین جلسه دادگاه متهمان این پرونده نیز شنبه ۲۵ خرداد ۹۸ برگزار شده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.