ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محمدرضا خاتمی: در انتخابات ۸۸ بیش از هفت میلیون رأی تقلب شده است

محمد رضا خاتمی خواهان پایان حصرها و عذرخواهی نظام از آسیب‌دیدگان و احضار آمران سرکوب ۸۸ شد.

چهارمین و آخرین جلسه دادگاه محمدرضا خاتمی، از اعضای مرکزی جبهه مشارکت برای اثبات «ادعای تقلب در انتخابات ۸۸» برگزار شد. محمد رضا خاتمی در دفاعیاتش در این جلسه گفت با توجه به «سه حقیقت» درباره چاپ، توزیع و شمارش برگه‌های رای در انتخابات ۸۸، تقلب در ۷ میلیون و ۸۹ هزار و ۹۹۳ رای را اثبات کرده است. او این تقلب  را «خیانت در امانت» خواند و گفت «آبروی نظام» به مواجهه صحیح با این خیانت بستگی دارد.

خاتمی: «من ثابت کردم حداقل تعداد ۷ میلیون و ۸۹ هزار و ۹۹۳ رای تقلب شده است. فتنه واقعی این است».

چهارمین جلسه دادگاه محمدرضا خاتمی سه‌شنبه ۲۸ خرداد برگزار شد. او به دلیل اظهاراتش در خصوص تقلب در انتخابات ریاست جمهوری دهم متهم به «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» است. خاتمی درباره آنچه که در دادگاه اتفاق افتاد گفت: «در این جلسه موارد متعددی از آشفتگی در انتخابات سال ۸۸ که اگر بخواهیم اسم آن را تخلف، تقلب، دستکاری، مهندسی یا تدلیس بگذاریم، نشان دادم. من ثابت کردم حداقل تعداد ۷ میلیون و ۸۹ هزار و ۹۹۳ رای تقلب شده است. فتنه واقعی این است».

نایب رئیس مجلس ششم در مورد دفاعیه خود گفت که با توجه به عدم دسترسی به اسناد و مدارک شورای نگهبان و وزارت کشور، «سه حقیقت» را بر اساس اظهارات رسمی مسئولان برگزاری انتخابات بحث برانگیز ۸۸ مطرح کرده است. خاتمی با اشاره به اختلاف ۲ میلیونی در آرای اعلام شده در« گزارش تفصیلی شورای نگهبان و پیوست شماره ۴۹» و آرای نهایی، به‌عنوان اولین سند در دفاعیه خود گفت مسئله دیگری که مورد استناد قرار داده «ناپدید شدن سه‌میلیون تعرفه» در توزیع تعرفه‌هاست:

«براساس آمار رسمی که مسئولین انتخابات از تعداد چاپ تعرفه‌ها در سال ۸۸ نشان دادند و بر اساس اظهارات مسئولین استان‌ها که در حقیقت من فقط به اطلاعات ۱۱ استان دسترسی داشتم و بقیه استان‌ها را دسترسی پیدا نکردم، حداقل بیش از سه میلیون برگه رأی چاپ شده بود ولی به آنها ارسال نشده است. در حالی که مسئولین انتخابات وقت می‌گویند هیچ برگه رأی در تهران باقی نماند و همه آنها را به شهرستان‌ها ارسال کرده‌اند. تکلیف این سه میلیون رأی معلوم نبود».

به گفته خاتمی علاوه بر ابهام در توزیع تعرفه‌ها، آمار اعلام شده در مورد چاپ تعرفه‌ها نیز متناقض بوده‌اند:

« در اظهارات صریح مسئولین انتخابات تا ۳۱ خرداد ۸۸ گفته می‌شد بیش از ۵۸ میلیون تعرفه چه قبل از انتخابات و چه در روز انتخابات چاپ کرده‌ایم، اما آماری که نهایتاً شورای نگهبان منتشر کرد، نشان می‌دهد بیش از ۶۰ میلیون رأی بوده و مشخص نیست این ۲ میلیون تعرفه کجا چاپ شده است».

خاتمی موارد ذکر شده را تنها « بخش کوچکی از حقایق» و «قابل دسترسی با یک جستجوی اینترنتی» خواند و گفت:

«دفاعیه من یک بخش سیاسی هم داشت و آن اینکه پشت این سناریوی انتخابات چه چیزی بوده است که رئیس دادگاه گفتند که مربوط به این دادگاه نمی‌شود و اجازه نداد که من دفاعیه‌ام را انجام بدهم».

آذر منصوری، از دیگر اعضای مرکزی جبهه مشارکت در مورد این جلسه در حساب توییتر خود نوشت به‌رغم علنی بودن دادگاه، تنها ۵ نفر (از خبرنگاران) اجازه ورود دریافت کرده‌اند و دادگاه اجازه احضار شاهدان مورد نظر محمدرضا خاتمی را نداده است.

— Azar Mansoori (@azar_mansoori) June 18, 2019


محمدرضا خاتمی از زمان صدور رای اظهار بی‌اطلاعی کرد:

«آنچه در پشت پرده و آنچه در اتاق تجمیع آرا گذشت، برای ما روشن نیست. من ثابت کردم حداقل تعداد ۷ میلیون و ۸۹ هزار و ۹۹۳ رای تقلب شده است.فتنه واقعی این است».

خاتمی تقلب در انتخابات ۸۸ را «خیانت در امانت» خواند و گفت علی‌رغم اینکه انتخابات ۸۸  «غیرقابل ابطال» و نتایج «فاجعه‌بار اقتصادی، سیاسی و اجتماعی» حاصل از آن «غیرقابل جبران» است، نظام می‌تواند با مواجهه صحیح با این خیانت آبروی خود را حفظ کند.

او در مورد این «مواجهه صحیح» گفت:

«حال بر عهده قوه قضاییه و مجموعه نظام است تا اولاً از همه آسیب دیدگان انتخابات ۸۸ عذرخواهی کنند و به همه حصرها و حبس ها پایان دهند. ثانیاً حداقل آقایان جنتی و کدخدایی، محصولی، دانشجو و شریفی راد و آقایان سردار جعفری حجت الاسلام سعیدی و سردار مشفق را به دادگاه احضار کنند».

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، ۱۲ خرداد از ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه خواسته بود «خط قرمز مصنوعی» درباره انتخابات ۸۸ و محصوران را بشکند و میرحسین موسوی و مهدی کروبی و محمود احمدی‌نژاد را به دادگاه محمدرضا خاتمی دعوت کند.

مهدی کروبی به همراه میرحسین موسوی و همسرش زهرا رهنورد از ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ در حصر خانگی به سر می‌برد اما تاکنون در هیچ دادگاهی محاکمه نشده و محکومیتی نیز دریافت نکرده است. محمد حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی در مورد آخرین وضعیت او گفته بود گشایش‌های کوچکی در شرایط حصر ایجاد شده که  کافی نیست و هنوز نشانه‌ای از رفع حصر مشاهده نشده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • اشکان

    من نمیدانیم چرا اینها توضیح دقیق نمیدهند؟ ما را مسخره کره اند. یعنی چی که " تقلب شد" ؟ رای اضافه شد؟ کم شد؟ یا جا به جا؟ اگر 8 میلیون به رای احمدی نژاد اضافه شده بود که باید حاصل جمع کل آرا هم به اندازه 8 میلیون اضافه میشد. ولی نشد ( این را میشود با مقایسه با دو انتخابات بعدی به راحتی فهمید. مشارکت مردمی در سال 88 , حدود 39 میلیون نفر بود . در دو انتخابات بعدی هم به ترتیب 37 و 41 میلیون که به نسبت رشد هرم جمعیتی کشور تفاوت محسوسی ندارد). ایضا 8 میلیون کم شدن از آرای موسوی هم همین اثر را داشت. به علاوه اگر منظور از تقلب, اضافه یا کم کردن است که کار عبثی بوده . چون اختلاف رای حدود 11 میلیون بود و 7 تا 8 میلیون تقلب( به این معنا) در نتیجه نهایی تاثیری نداشت. اما اگر منظور, " جا به جا شدن" 8 میلیون رای از حساب موسوی به حساب احمدی نژاد باشد البته منطقی است و شواهد و قراین هم همین را میگوید. اما در این صورت میزان تقلب میشود 16 میلیون نه 8 میلیون. 16 میلیونی که عدد کل را هم تغییر نمیدهد. البته از برادر خلف آن یکی خاتمی انتظار استدلال منطقی داشتن روا نیست. ولی افکار عمومی حتما باید از ایشان توضیح بیشتر بخواهد.