ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر خارجه آمریکا: در پی مهار ایران هستیم

این پیام مایک پمپئو بعد از دیدار و گفت‌وگو با فرماندهان سنتکام بود. فرمانده سپاه هم بیش و کم همزمان اعلام کرد که مذاکره به معنای تخلیه شدن از قدرت است.

تنش ایران و آمریکا از درگیری نظامی بر سر امنیت خلیج فارس و دریای عمان فاصله می‌گیرد. نتیجه گفت‌وگوی وزیر خارجه آمریکا با فرمانده سنتکام پشت درهای بسته - تا حدی که علنی شد - این است که هدف دولت آمریکا از حضور نظامی در خاورمیانه «مهار ایران» است. همزمان فرمانده سپاه در سخنانی که در دانشگاه امیرکبیر تهران ایراد کرد، با اقتدا به رهبر جمهوری اسلامی، اتکا بر برنامه موشکی به امید استقلال از درآمد نفتی و نفی مذاکره با آمریکا را تنها راه موجود دانست.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا سه‌شنبه ۱۸ ژوئن/ ۲۸ خرداد بعد از برگزاری نشستی در مقر فرماندهی ستاد فرماندهی ایالات متحده آمریکا با کنت مک‌کینزی و ژنرال ریچارد کلارک در پایگاه هوایی مک‌دیل فلوریدا در جمع خبرنگاران گفت:

«هدفم این بود که مطمئن شوم وزارت خارجه و وزارت دفاع درباره طیفی از مسائل با هم هماهنگی کامل دارند.»

وزیر خارجه آمریکا سپس در ادامه سخنانش گفت او با فرماندهان ارشد سنتکام درباره برخی «تاکتیک‌ها و تصمیمات» مربوط به اعزام نیروی نظامی به خاورمیانه گفت‌وگو کرده است:

«بحث بر سر دو سال و نیم یا پنج سال نیست. بحث بر سر ۴۰ سال فعالیت ایران در خاورمیانه است. رئیس‌جمهوری [دونالد] ترامپ جنگ نمی‌خواهد و ما به انتقال این پیام ادامه خواهیم داد و همزمان دست به اقداماتی می‌زنیم که برای حفاظت از منافع آمریکا در منطقه ضروری است.»

وزیر خارجه آمریکا در ادامه افزود:

 «ما نهایتاً این فرصت را باید به دست آوریم که ایران را قانع کنیم رفتارشان به این شیوه به نفع آنها نیست.»

فرمانده سپاه: مذاکره به معنای تخلیه شدن از قدرت است

چند ساعت قبل از دیدار وزیر خارجه آمریکا با فرماندهان سنتکام در  پایگاه هوایی مک‌دیل فلوریدا سرلشکر پاسدار حسین سلامی، فرمانده سپاه، در سخنانی در دانشگاه امیرکبیر ادعا کرد که منطق مذاکره صرفاً «تخلیه شدن از قدرت» و سرانجام تسلیم است.

حسین سلامی با اشاره به رزمایش سپاه با ماکت ناو هواپیمابر «نیمیتز» در سال ۱۳۹۳ ادعا کرد که ایران با قدرت موشکی خود «توازن قدرت» را تغییر داده است. فرمانده سپاه گفت:

«دشمن می‌خواهد در مذاکره ما را تسلیم کند. ما تا زمانی‌که از نفت و دشمنان‌مان مستقل نشویم موفق نمی‌شویم. ما اثر تحریم‌ها را با مقاومت از بین می‌بریم. مذاکره آنها برای این است که ما قدرت بازدارندگی‌مان را از دست بدهیم. دشمن تنها منطق قدرت را می شناسد. دیپلماسی بدون قدرت شناخته شده نیست و ما وقتی قدرتمندیم امن هستیم.»

پنجشنبه هفته گذشته علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در دیدار و گفت‌وگو با شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن اعلام کرد که از مذاکره با دولت آمریکا امتناع می‌ورزد. همزمان به دو نفتکش در دریای عمان حمله شد.این حمله سطح تنش در خلیج فارس را افزایش داد تا اینکه سرانجام وزارت دفاع آمریکا شامگاه گذشته اعلام کرد ۱۰۰۰ نیروی نظامی تازه به خاورمیانه اعزام می‌‌کند.

— فرماندهی مرکزی آمریکا-سنتکام (@CENTCOMFarsi) 18. Juni 2019

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • هوشنگ

    مردم آمریکا هم در پی مهار کردن دولت ترامپ هستند. این به اون در! یک سوسیالیست مستقل نیز با حدود یک میلیون داوطلب کارزار انتخاباتی خویش برای ریاست جمهوری را آغاز کرده و در ردهء دوم قرار دارد.