ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مطهری: علیرضا شیرمحمدعلی متهم سیاسی بود نه امنیتی

علی مطهری از اینکه قانون جرم سیاسی تا به حال اجرا نشده گفته است به زندانیان سیاسی برچسب امنیتی می‌زنند. حسن خمینی هم با خانواده شیرمحمدعلی ابراز همدردی کرده است.

علی مطهری، نماینده تهران و عضو فراکسیون امید مجلس، در گفت‌وگو با اعتماد آنلاین علیرضا شیرمحمدعلی، زندانی کشته شده در زندان تهران بزرگ (فشافویه) را متهم سیاسی دانسته و بر ضرورت اجرای درست قانون جرم سیاسی تاکید کرده است.

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس ایران

در نقل قولی که روز چهارشنبه ۲۹ خرداد از علی مطهری نقل شده، آمده است:

«در مورد آقای علیرضا شیرمحمد علی می‌گویند ایشان متهم امنیتی بوده، در حالی که او متهم سیاسی است.»

مطهری با انتقاد از اینکه تا کنون در یک مورد هم قانون جرم سیاسی اجرا نشده، گفته است قانونِ جرم سیاسی، منتقدان را متهم امنیتی نمی‌داند:

«قانون جرم سیاسی قانون خوبی است منتها آن را اجرا نمی‌کنند. هر متهم سیاسی‌ای را متهم امنیتی می‌دانند و هر کسی را که انتقادی به نظام کرده، متهم امنیتی می‌دانند که مشمول قانون جرم سیاسی نمی‌شود.»

به گفته مطهری قانون جرم سیاسی «دور زده می‌شود» و آن را اجرا نمی‌کنند:

«تاکنون در یک مورد هم قانون جرم سیاسی اجرا نشده که این اشتباه است. کسی که به نظام انتقاد کرده متهم امنیتی نیست، بلکه متهم سیاسی است و باید قانون جرم سیاسی در مورد او اجرا شود.»

او در تعریف متهم امنیتی هم گفته است متهم امنیتی کسی‌ست که سلاح برمی‌دارد و دست به اقدام مسلحانه می‌زند، اما کسی که انتقاد می‌کند، متهم امنیتی نیست.

این نماینده مجلس همچنین تاکید کرده که مصادیق جرم سیاسی در قانون تعیین شده است:

«در قانون مصادیق روشن است اما اجرا نمی‌کنند و قاضی می‌‌گوید این فرد متهم امنیتی است. قانون جرم سیاسی منتقدان را متهم امنیتی نمی‌داند، اما در اجرا عملا این عنوان را به متهم اضافه می‌کنند و دیگر آن فرد مشمول قانون جرم سیاسی نمی‌شود.»

اول آبان ماه ۹۷ بیش از ۳۰ نماینده مجلس ایران از وزیر دادگستری پرسیدند چرا دادسراها و دادگاه‌ها قانون جرم سیاسی را اجرا نمی‌کنند؟

در پیگیری این خبر، یک وکیل دادگستری از ایران که نخواست نامش فاش شود به زمانه گفت قضات زیر بار اجرای این قانون نمی‌روند:

«صبح روز اول اجرایی ‌شدن قانون جرم سیاسی، جلسه دادگاهی داشتم که به گمانم اولین رسیدگی قضایی در دوران حکومت این قانون بود؛ به قاضی محترم یادآوری کردم از امروز مقتضای تبعیت از حکومت قانون، توجه به مرجع رسیدگی و آیین برگزاری جلسه با حضور هیات منصفه ذیل ماده ۴ این قانون است. قاضی محترم که قانون را ندیده بودند، فرمودند بیایید با هم بخوانیم ببینیم چگونه باید فرایند جلسه را پیش برد. خط اول را که خواندند قانون را بستند و گفتند به همان مبنای قانون سابق ادامه می‌دهم. متحیر شدم و پرسیدم چه شد؟! ماده یک را نشانم داد و گفت چیزی دست شما را نمی‌گیرد که محاجه کنید و تفسیر من همان است که گفتم.»

اما ماده یک قانون جرم سیاسی چه می‌گوید؟

ماده یک: «هر یک از جرایم مصرح در ماده دو این قانون چنانچه با انگیزه اصلاح امور کشور علیه مدیریت و نهادهای سیاسی یا سیاست‌های داخلی یا خارجی کشور ارتکاب یابد، بدون آنکه مرتکب قصد ضربه‌ زدن به اصل نظام را داشته باشد، جرم سیاسی محسوب می‌شود.»

به گفته این وکیل دادگستری، قضات از «انگیزه اصلاح امور» و «قصد‌ ضربه زدن به اصل نظام ‌نداشتن»، برداشت خودشان را دارند و به ‌راحتی و بدون خواندن ادامه قانون پس از همان خط اول می‌گویند:

«شامل موکل شما نمی‌شود. انگیزه او خیر نیست!»

در نمونه‌ای دیگر در تیر ماه ۹۶ وکیل عیسی سحرخیز، فعال سیاسی در ایران گفته بود از قوه قضاییه خواسته است برای رسیدگی به اتهام موکلش مبنی بر توهین به رئیس قوه قضاییه، دادگاه رسیدگی به جرایم سیاسی تشکیل شود که این درخواست پذیرفته نشده است.

«در جلسه هفته گذشته دادگاه، [عیسی سحرخیز] به جرم توهین به رییس قوه قضاییه به شش ماه حبس محکوم شد. ما معتقد بودیم که اتهام ایشان مصداقی از جرم سیاسی است و دادگاه باید با حضور هیات منصفه برگزار شود در حالی که دادگاه اعتقاد داشت جرم سیاسی بودن ایشان باید احراز شود. در واقع دادگاه معتقد بود انتقاد ایشان از رییس قوه قضاییه حالت شخصی داشته است.»

آیا مجلس می‌تواند به منظور اجرای قانون جرم سیاسی، دست به اقدام خاصی بزند؟

علی مطهری در پاسخ به این سوال اعتماد آنلاین تاکید کرده است که مجریان باید قانون جرم سیاسی را اجرا کنند و مجلس می‌تواند ورود کند که چرا این قانون اجرا نمی‌شود:

«ما باید اقدام نظارتی خودمان را برای اجرای قانون جرم سیاسی انجام دهیم. در خصوص قتل آقای علیرضا شیرمحمدعلی، بنده از وزیر دادگستری سوال کردم و این سوال تقدیم هیات‌رئیسه شد. باید وزیر دادگستری در مجلس حاضر شود و جواب دهد.»

در خبری دیگر مرتبط به قتل علیرضا شیرمحمدعلی، گزارش شده است که حسن خمینی، نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی، با خانواده شیرمحمدعلی زندانی سیاسی تماس گرفته و با آنان ابراز همدردی کرده است.

در این خبر که از قول جواد امام، فعال‌ سیاسی اصلاح‌طلب و مدیرعامل بنیاد باران منتشر شده، آمده است که حسن خمینی با ابراز تاسف از وقوع این جنایت، قول داده است برای رسیدگی به دادخواهی قضایی خانواده شیرمحمدعلی، از طریق مسئولان مربوط پیگیری کند.

مهناز سرابی، مادر شیرمحمدعلی، بر سر مزار فرزندش خطاب به حسن خمینی گفته بود فرزندش را بابت «اتهام‌ توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی» (پدربزرگ حسن خمینی) به زندان برده‌اند که به قتل رسیده است:

«آیا راضی هستی که فرزند خودت یک سوزن بخورد؟»

علیرضا شیرمحمد‌علی، زندانی سیاسی ۲۱ ساله محبوس در تیپ یک اندرزگاه ۱۱ زندان فشافویه موسوم به سوئیت، شامگاه دوشنبه ۲۰ خرداد هدف حمله دو نفر از زندانیان جرایم خطرناک و غیرمرتبط با زندانیان سیاسی قرار گرفت و با وارد آمدن ضربات چاقو به شاهرگ و شکمش به شدت آسیب دید. او در راه انتقال به بیمارستان فیروزآبادی تهران درگذشت.

او که اهل محله نازی آباد تهران بود در تاریخ ۲۴ تیر ماه ۹۷ به دلیل فعالیت در فضای مجازی بازداشت و به اتهام «توهین به مقدسات»، «توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی»، «توهین به رهبری» و «تبلیغ علیه نظام» به هشت سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.