ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مهیار بهرام‌اصل: «تهمینه میلانی مرا به همان دادگاه‌هایی کشاند که خودش به آنها اعتراض دارد»

مهیار بهرام‌اصل، دانشجوی کارشناسی ارشد نقاشی می‌گوید هدفش از انتقاد به نمایشگاه خانم میلانی تخریب او نبوده است. او با شکایت تهمینه میلانی به ۳۵ ضربه شلاق تعلیقی محکوم شده است.

تهمینه میلانی، فیلم‌ساز نام آشنای ایرانی، ۱۶ شهریور ۹۷ در گالری «ایوان» مجموعه‌ای از نقاشی‌هایش را در نمایشگاهی به نام «فیلم‌هایی که نساختم» به نمایش عمومی گذاشت. در همان اولین روزهای معرفی و تبلیغ نمایشگاه، تعدادی از هنرمندان و نقاشان با انتقاد از آثار ارائه شده در این نمایشگاه و با هشتگ «گالری جای شما نیست» نسبت به برگزاری نمایشگاه اعتراض کردند. در روز افتتاحیه، تعدادی از دانشجویان رشته هنر در نمایشگاه شرکت و از کپی‌برداری نقاشی‌های تهمینه میلامی از آثار هنرمندان دیگر انتقاد کردند. در نهایت تنها دو روز پس از گشایش نمایشگاه بود که به اتهام نسخه‌برداری از آثار دیگر هنرمندان، این نماشگاه تعطیل شد.


یکی از دانشجویان منتقد به برپایی این نمایشگاه، مهیار بهرام‌اصل بود که در مصاحبه‌ای که به صورت زنده از اینتساگرامش برای دیگر دوستانش پخش می‌شد، از تهمینه میلانی در مورد دغدغه‌اش برای ورود به دنیای نقاشی پرسید. پرسش‌های او اما با واکنش تهمینه میلانی روبه‌رو شد.

مهیار بهرام‌اصل در شرح چگونگی اطلاع از کپی بودن آثار خانم میلانی می‌گوید: ابتدا یکی از آثار خانم تهمینه میلانی مورد توجه قرار گرفت. طرحی که از ماهی‌سیاه کوچولو، اثر فرشید مثقالی، تصویرگر کتاب‌های کودک و نوجوان کپی‌برداری شده بود. پس از برگزاری نمایشگاه‌ و مشخص شدن نقاشی‌ها، افشین پرورش، روزنامه‌نگار حوزه فرهنگ و هنر، اغلب آثاری که تهمینه میلانی از روی آنها کپی‌برداری کرده بود را پیدا و در مورد آن‌ها دست به افشاگری زد.

بعد از بسته شدن نمایشگاه نقاشی، به دلیل آن‌چه تهمینه میلانی «تهدید» می‌نامید، از مهیار بهرام‌اصل به دادگاه شکایت کرد. بعد از چند جلسه دادگاه، بهرام‌اصل از این اتهام تبرئه شد، اما به دلیل توهین، دادگاه او را به ۳۵ ضربه شلاق تعلیقی محکوم کرد. حرف‌های مهیار بهرام‌اصل که در دادگاه توهین تلقی شده و محکومیت برای او را در پی داشت، دو جمله‌ با این محتواست: «دهنشون سرویس شد» و «خام‌دستی کودکان».

مهیار بهرام‌اصل می‌گوید هدف او تخریب خانم میلانی نبوده، بلکه او معتقد است هنر نباید «حیات خلوت» برخی افراد تلقی شود و آنها به واسطه موقعیت، رانت اسمی و روابطی که دارند در هر جایگاهی قرار بگیرند و فضای مناسب نیز در اختیار آنها قرار بگیرد.

نمونه‌ای از مقایسه نقاشی‌های تهمینه میلانی با آثار اصلی توسط افشین پرورش

[sliderpro id="783"]

یکی از نقاشی‌هایی که در همان زمان بیشتر از همه سروصدا کرد، نقاشی «جِنی میلیهوف» بود که تصویرگر کتاب کودک ساکن اسرائیل است. جنی میلیهوف در اینستاگرامش نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و نوشت: «یک فرد مشهور نقاشی من را کپی کرده و آن را می‌فروشد». او حتی بعد از تعطیل شدن نمایشگاه نیز خبر آن را در استوری اینستاگرامش منتشر کرد. تهمینه میلانی به این موضوع واکنش نشان داد و اظهار داشت قصد کپی نداشته، بلکه این نقاشی را بر روی یک استیکر دیده و ناخودآگاهش الهام‌بخش خلق این اثر بوده است.

بالا: نقاشی تهمینه میلانی  پایین: نقاشی جِنی میلیهوف

تهمینه میلانی مجددا در تاریخ ۶ اردیبهشت ۹۸ نمایشگاه دیگری در گالری آریانا به نام «آن دیگری» برگزار کرد. این بار نیز نمایشگاه نقاشی‌های او به دلیل اعتراضات مردمی به کپی‌بردای از آثار دیگر هنرمندان، توسط گالری آریانا بی‌سر و صدا تعطیل شد.
هنرمندانی که آثار آنها توسط تهمینه میلانی نسخه‌بردای شده عبارتند از: فرشید مثقالی، پاسکال کامپیون، پیتر میشِو، جِنی میلیهوف، معصومه مهدی‌زاده، سارا ریچز، جولی گیت، ماتئو آرفانوتی و ریچارد بورلِت.

 تهمینه میلانی در کامنتی در اینستاگرام به صدور حکم ۳۵ ضربه شلاق برای مهیار بهرام‌اصل واکنش نشان داده و نوشته است که این حکم یک ماه پیش اعلام شده و او به دلایل انسانی این خبر را منتشر نکرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • علیرضا

    مشکل تهمینه میلانی ها نیستند. مشکل مردم ماست که تهمینه میلانی ها رو به عنوان هنرمند و سلبریتی قبول می کنند و برایشان غش و ضعف میکنند

  • فرج سرکوهی

    ۳۵ برهان قاطع ۳۵ ضربه شلاق، پاسخ کارگردانِ سینما به نقد و منتقد و حکایت امام فخر رازی. خانم تهمینه میلانی، کارگردانِ سینما و از سلبریتی‌هائی که تنور انتخابات را به سود کسانی چون روحانی گرم می‌کنند، نمایشگاهی برپا می‌کند با تابلوهائی که آشکارا تقلبی و دزدی است و نشانه ناآشنائی او با مقدمات ابتدائی نقاشی. رسوائی چنان زشت است که اعتراض بسیار برمی انگیزد. از جمله گروهی از نقاشان، دانشجویان و هنرجویان نقاشی و .. با تجمع در برابر «نمایشگاهِ تقلب» اعتراض می کنند. خانم میلانی، که ادعای دفاع از آزادی بیان و دموکراسی هم دارد، در برابر انتقاد به شیوه‌ی حکومتی «النصر بالرعب»ـــ در جمهوری اسلامی ترساندن برای خفه کردن ـ متوسل شده و به دادگاه شکایت می‌برد و دادگاه در گام نخست «مهیار بهرام‌اصل»، دانشجوی نقاشی را به اتهام «توهین به تهمینه میلانی به ۳۵ ضربه شلاق» محکوم می کند. چنان که پیدا است دادگاه انتقاد از تقلب و دزدی آثار هنری را «توهین» به دزد تلقی کرده است!. ✍️این برای نخستین بار در تاریخ ایران است که کسی به اتهام انتقاد از نمایشگاه نقاشی به شلاق محکوم می‌شود. این پیروزی، که در تاریخ ثبت خواهد شد، بر خانم میلانی مبارک ✍️این حکم لابد «برهان قاطعی» است بر اصالت تابلوهای دزدی شده خانم میلانی. برهان قاطع؟ به روزگاری که حسن صباح اسماعیلی قدرت داشت متکلمی مشهور به نام فخر رازی از منتقدان اسماعیلیه بود و از جمله بر منبر می گفت اینان « برهان قاطعي بر حقانيت خود ندارند». روزی یکی از فدائیان اسماعیلیه در خلوت كاردی تیز بر گلوی او نهاد و گفت اين برهان قاطع ما است و... فخر رازی از آن پس در باب اسماعیلیه سکوت کرد. یکی از شاگردان از او پرسید مگر در اصول عقاید استاد در باب اسماعیلیان تغییری حاصل شده است؟ فخر رازی گفت آریً! که برهان قاطع آن‌ها را دیدم. #فرج_سرکوهی #تهمینه_میلانی #سرقت_هنری #شلاق