ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان ملل: قتل خاشقجی یک جنایت بین‌المللی است

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، شواهد از مسئول‌بودن محمد بن سلمان، ولیعهد و دیگر مقام‌های بلندپایه عربستان سعودی در قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول حکایت دارد.

بر اساس یک گزارش سازمان ملل متحد، شواهد از مسئول‌بودن محمد بن سلمان، ولیعهد و دیگر مقام‌های بلندپایه عربستان سعودی در قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول حکایت دارد. وزارت خارجه ترکیه از گزارش سازمان ملل استقبال کرد. وزیر مشاور دولت سعودی در امور خارجی، گزارش سازمان ملل را متناقض دانست.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگاری که در کنسولگری عربستان در استانبول سر به نیست شد

آگنس کالامارد، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه اعدام‌های فراقضایی روز چهارشنبه ۱۹ ژوئن / ۲۹ خرداد اعلام کرد که قتل جمال خاشقجیُ روزنامه‌نگار منتقد سعودی که سال گذشته در کنسولگری عربستان در استابول به قتل رسید یک جنایت بین المللی بود. کالامارد از کشورهای جهان خواست تا تحریم‌ها را به نحوی گسترش بدهند که دارایی‌های ولیعهد عربستان و پرسنل او را نیز دربرگیرند، مگر آنکه ولیعهد بتواند ثابت کند که هیچ مسئولیتی در این ماجرا نداشته است. گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در گزارش صد صفحه‌ای خود به این جمعبند رسیده است:

«قتل جمال خاشقچی یک جنایت بین‌المللی بود. جمع‌بندی گزارشگر ویژه این است که آقای خاشقچی، قربانی قتل عمد و اعدام از پیش برنامه‌ریزی‌شده بود. دولت عربستان سعودی عطف به قوانین حقوق بشری بین‌المللی مسئول آن است.»

گزارشگر سازمان ملل در گزارش خود اعلام کرد که شواهدی به دست نیامده که دولت ترکیه یا دولت ایالات متحده از برنامه اعدام فراقانونی خاشقجی در کنسولگری عربستان در ترکیه مطلع بوده‌اند.

گزارشگر سازمان ملل اطلاعاتی نیز از یک بسته اقتصادی به‌دست آورده که حکومت سعودی به به فرزندان خاشقچی پیشنهاد داده اما با صراحت بیان نمی‌کند که این بسته از نظر قوانین بین‌المللی، دیه محسوب می‌شود یا خیر.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه با انتشار پیامی در توییتر از گزارش سازمان ملل در پرونده جمال خاشقجی استقبال کرد. یک منبع وزارت خارجه ترکیه نیز به الجزیره گفت:

«گزارش سازمان ملل درباره قتل خاشقچی مهم است. گزارش، وقوع یک جنایت بین‌المللی را اثبات کرد. برای کشف جزئیات این جنایت جنگیدیم.»

عادل الجبیر، وزیر مشاور دولت سعودی در امور خارجی اما گزارش سازمان ملل در مورد قتل خاشقجی را «متناقض» و نامعتبر دانست. الجبیر در پیامی در توییتر نوشت:

«چیز تاره‌ای نیست. گزارشگر شورای حقوق بشر در گزارش غیرالزام‌آور خود آنچه را که در رسانه‌ها منتشر شده، تکرار می‌کند.»

در گزارش سازمان ملل صحنه قتل خاشقجی نیز توصیف شده است. یکی از عاملان قتل می‌گوید:

«خیلی سنگین است،‌ اما مشکلی نیست. اول روی زمین تکه تکه‌اش می‌کنم. اگر او را تکه‌تکه کنیم و کیسه پلاستیکی هم داشته باشم، کار تمام است. هر تکه را در آن می‌پیچیم.»

وزارت خارجه آمریکا ۱۶ نفر را در ارتباط با قتل جمال خاشقجی شناسایی کرده است.

پانویس:

این خبر با اطلاعات تازه به روز شد و تیتر آن هم تغییر کرد

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.