ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمله موشکی جدید به مناطق نفتی بصره در عراق

به فاصله چند ساعت دومین حمله موشکی به منطقه نفت‌خیز بصره عراق انجام شد. منابع عراقی به رویترز گفته‌اند گروه‌های مورد حمایت ایران عامل این حملات موشکی هستند.

منطقه نفت‌خیز بصره در جنوب عراق در یک روز هدف دو حمله موشکی قرار گرفت. حمله دوم به نزدیکی تأسیسات یک شرکت نفتی وابسته به بی‌پی بریتانیا صورت گرفت. رویترز به‌نقل از منابع عراقی گفته است گروه‌های مورد حمایت ایران این حملات را انجام می‌دهند.

سربازان عراقی در ورودی میدان نفتی الزبیر بصره

به‌گزارش نیویورک ‌تایمز، غروب چهارشنبه ۲۹ خرداد / ۱۹ ژوئن، یک راکت از نوع کاتیوشا به منطقه الرملیه استان بصره در جنوب عراق اصابت کرد.

این راکت به نزدیکی تأسیسات یک شرکت ترکیه‌ای وابسته به شرکت نفتی «بی‌پی» بریتانیا در الرملیه شلیک شده است.

این دومین حمله موشکی به مناطق نفت‌خیز بصره در یک روز بود. صبح چهارشنبه نیز یک راکت کاتیوشا به ۱۰۰ متری مقر شرکت نفتی «اکسون موبیل» آمریکا در منطقه نفتی الزبیر شهر بصره اصابت کرد. در این حمله سه کارگر محلی عراقی مجروح شدند که جراحات یکی از آن‌ها شدید است.

منطقه الرملیه، هدف حمله موشکی دوم، یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین ذخایر نفتی در عراق است که شرکت بی‌پی در آن حضور دارد.

شرکت هلندی ـ بریتانیایی شل که در این منطقه و الزبیر فعال است در بیانیه‌ای گفته است که کارکنان آن سالم هستند و این شرکت همچنان به فعالیت‌های عادی خود در عراق ادامه می‌دهد.

شامگاه دوشنبه ۲۷ خرداد / ۱۷ ژوئن نیز سه موشک به پادگان نظامی التاجی واقع در ۳۰ کیلومتری شمال بغداد اصابت کرد. در این پادگان نیروها و مستشاران نظامی آمریکایی مستقر هستند. ارتش عراق چند ساعت بعد این خبر را تأیید کرد. همچنین، جمعه گذشته نیروهای امنیتی عراق از اصابت راکتی به پایگاه هوایی بلد در استان صلاح‌الدین که بزرگ‌ترین پایگاه هوایی در عراق محسوب می‌شود، خبر داده بودند.

رویترز عصر چهارشنبه به‌نقل از یک منبع امنیتی عراق که نام او منتشر نشده، نوشته است که ظاهراً گروه‌های مورد حمایت ایران در جنوب عراق در حمله موشکی صبح چهارشنبه به مناطق نفتی بصره دست داشته‌اند.

این منبع گفته است: «براساس اطلاعات منابع ما، تیمی [که راکت را شلیک کرده] از چند گروه تشکیل شده است و در پرتاب موشک به خوبی آموزش دیده‌اند.»

این منبع همچنین افزوده است که چند روز پیش اطلاعاتی مبنی بر حمله احتمالی به کنسولگری آمریکا در بصره دریافت کرده‌اند اما هنگامی که موشک به میدان نفتی اصابت کرده غافلگیر شده‌اند.

مقام‌های ایرانی هیچ اشاره‌ای به حملات موشکی روز چهارشنبه به مناطق نفتی بصره نکرده‌اند، اما به شدت اتهامات دیگر علیه خود در مورد حمله به نفتکش‌ها و دیگر تأسیسات منطقه را رد کرده‌اند.

عباس ماهر، شهردار الزبیر نیز احتمال داد که گروه‌های مورد حمایت ایران به‌طور خاص شرکت نفتی «اکسون موبیل» را هدف قرار دادند تا «پیامی» به آمریکا ارسال کنند.

او گفت موشک نخست از زمین‌های کشاورزی واقع در ۳ تا ۴ کیلومتری منطقه نفتی الزبیر شلیک شده است.

به‌گفته شهردار الزبیر، یک موشک دیگر به منطقه برجسیا در نزدیکی مقر شرکت نفتی «اُل‌سرو» که دفتر اصلی آن در دبی امارات متحده عربی قرار دارد، شلیک شد اما عمل نکرد.

عباس ماهر افزود: «ما نمی‌توانیم این رویدادها را از تنش‌های بین ایران و آمریکا در منطقه جدا کنیم. این رویدادها با هدف سیاسی رخ داده‌اند.»

از ۱۸ ماه پیش که گروه «دولت اسلامی» (داعش) از عراق بیرون رانده شد، حملات موشکی در این کشور به‌ندرت صورت می‌گرفت و میدان‌های نفتی به‌طور کلی هدف قرار نمی‌گرفتند.

حملات موشکی روز چهارشنبه در حالی صورت می‌گیرد که تنش بین ایران و آمریکا شدت گرفته و آمریکا از حمله شبه‌نظامیان طرفدار ایران در کشورهای مختلف منطقه، از جمله عراق ابراز نگرانی کرده است.

آمریکا در ماه گذشته به همین دلیل شمار زیادی از کارمندان و دیپلمات‌های سفارت خود در بغداد را از عراق خارج کرد.

عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق که در این کشور فرماندهی کل قوا را هم به عهده دارد سه‌شنبه ۲۸ خرداد / ۱۸ ژوئن با صدور فرمانی اعلام کرد که نیروهای خارجی مستقر در عراق و نیروهای شبه‌نظامی عراقی اجازه ندارند هیچ‌گونه تحرکی بدون نظارت دولت مرکزی عراق انجام دهند. این نخستین اقدام رسمی عبدالمهدی برای جلوگیری از درگیری شبه‌نظامیان شیعه و نیروهای نظامی آمریکا در خاک عراق به نیابت از ایران بود.

هفته گذشته با حمله به دو نفتکش در دریای عمان تنش میان ایران و آمریکا شدت گرفت. واشنگتن، تهران را مسئول این حمله می‌داند و تصاویری نیز در این رابطه منتشر کرده است، اما تهران این اتهام را رد کرده و حمله به دو نفتکش را «مشکوک» می‌داند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Nasim

    حمله به دفاتر شرکت‎های نفتی خارجی در موصل و بصره؛ فعالیت شبه‌نظامیان در عراق ممنوع اعلام شد -عملیات ایذایی و خرابکاری علیه منافع آمریکا و شرکت‎های نفتی در منطقه شدت گرفته است. -در روزهای اخیر پایگاه نظامی‎ آمریکا و دفاتر شرکت‎های نفتی خارجی مورد اصابت چندین راکت قرار گرفته است. - وزیر دفاع جمهوری اسلامی مدعی است هدف از اتهام‌زنی‌ها در حمله به نفتکش‌ها فشار علیه ایران است. -نخست‌وزیر عراق هرگونه اقدام شبه‌نظامیان عراقی از جمله حشدالشعبی را بدون نظارت دولت مرکزی ممنوع اعلام کرد.