ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نیویورک تایمز: ترامپ دستور حمله به ایران را صادر کرد، اما سپس آن را به تعلیق درآورد

مقام‌های نظامی ارشد به نیویورک تایمز گفته‌اند که انجام عملیات حمله به چند هدف در ایران در مراحل اولیه آن بوده که متوقف شده است.

نیویورک تایمز به نقل از چند مقام آمریکایی که نام آنها را نیاورده گزارش کرده است که مقامات کاخ سفید، ارتش آمریکا و وزارت دفاع آماده بودند که حملات محدود به ایران در ساعت ۱۹ پنجشنبه ۲۰ ژوئن (به وقت محلی در واشنگتن دی‌سی) صورت بگیرد. اما ترامپ دستور حمله به چند هدف در ایران را به حالت تعلیق در آورده است.

جان بولتون، دونالد ترامپ، مایک پومپئو (عکس از آرشیو)

مقام‌های ارشد نظامی ایالات متحده به نیویورک تایمز گفته‌اند که عملیات حمله به چند هدف در ایران در مراحل اولیه آن بوده است: عملیات آغاز شده بود، هواپیماها در هوا بودند و کشتی‌ها موضع گرفته بودند اما هنوز هیچ موشکی پرتاب نشده بود که ترامپ دستور می‌دهد که عملیات متوقف شود.

بنابر این خبر، حمله قرار بوده که پیش از طلوع آفتاب در ایران اتفاق بیافتد تا غیرنظامیان کمتر آسیب ببینند.

وزیر امور خارجه، مایک پومپئو، مشاور امنیت ملی، جان بولتون، و جینا هاسپل، مدیر سازمان اطلاعاتی آمریکا (سیا) از طرح حمله محدود به اهدافی در ایران حمایت کرده‌اند، اما مقامات بلندپایه پنتاگون هشدار داده‌اند که چنین عملیاتی می‌تواند موجب تنش‌های بیشتر شود و تهدید‌ها را علیه نیروهای آمریکایی حاضر در منطقه افزایش دهد.

رهبران کنگره که پیش‌تر در نشست ویژه کاخ سفید در رابطه با ایران شرکت کرده بودند در مورد تصمیم ترامپ برای حمله نظامی به اهدافی در ایران خبردار بوده‌اند. نیویورک تایمز نوشته است که مقامات کاخ سفید در "اتاق عملیات" کاخ سفید (سیتچویشن روم) در مورد تصمیم ترامپ آخرین خبرها را به رهبران ارشد کنگره داده‌اند.

نتیجه نشست ۹۰‌دقیقه‌ای کاخ سفید با رهبران ارشد کنگره که پس از سرنگونی پهپاد آمریکایی برگزار شد اعلام عمومی نشد.  دمکرات‌های حاضر در جلسه اما گفتند که از ترامپ خواسته‌اند که بدون اجازه کنگره دستور حمله نظامی صادر نکند.

در برابر، جمهوری‌خواهان ارشد کنگره  با زبانی تحکمی از ترامپ خواستند که به ایران واکنش نشان دهد. آنها توصیه کردند که این واکنش، "واکنشی سنجیده" باشد. در بیانیه رهبران جمهوری‌خواه که پس از نشست کاخ سفید درباره ایران منتشر شد آمده  که "رییس‌جمهور ترامپ و تیم امنیت ملی او با چشم باز وضعیت و آنچه باید در واکنش به افزایش رفتار خصمانه ایران انجام شود را بررسی می‌کنند."

مشخص نیست که آیا رئیس‌جمهوری آمریکا نظرش را نسبت به واکنش تلافی‌جویانه نسبت به ایران تغییر داده یا اینکه عملیات به دلایل دیگری از جمله مسائل تدارکاتی و راهبردی به حالت تعلیق در آمده است. همچنین مشخص نیست که این دستور تعلیق حمله دائمی است یا موقتی و آیا حمله نظامی به برخی هدف‌ها در ایران در آینده اجرایی خواهد شد یا نه.

پیش از خبر نیویورک تایمز مبنی بر اینکه ترامپ دستور حمله به ایران را به حالت تعلیق در آورده است، سازمان فدرال هوانوردی آمریکا پرواز هواپیماهای مسافربری این کشور را بر فراز آب‌های ایران در خلیج فارس و دریای عمان ممنوع کرد.

نیویورک تایمز از کاخ سفید و پنتاگون خواسته که در مورد گزارش به تعلیق در آمدن دستور حمله ترامپ نظر بدهند که هردوی این نهادها حاضر به پاسخگویی نشدند.

مقام‌های نظامی آمریکایی و خود رئیس‌جمهوری این کشور گفته‌اند که پهپاد آمریکایی در منطقه آب‌های بین‌المللی در حال پرواز بوده که ایران آن را مورد هدف قرار داده است. مقامات ایرانی از جمله وزیر امور خارجه ایران - محمد جواد ظریف - این روایت را رد کرده‌اند و ادعا می‌کنند که پهپاد آمریکایی به حریم هوایی ایران تجاوز کرده بوده که مورد اصابت موشک سپاه پاسداران قرار گرفته است.

ژنرال جوزف گاستلا، فرمانده نیروی هوایی ستاد فرماندهی مشترک آمریکا (سنتکام)، پیش‌تر گفته بود که موقعیت جغرافیایی که پهپاد آمریکایی در آن سرنگون‌شده با مرز ایران ۳۴ کیلومتر فاصله دارد.

محمد جواد ظریف در واکنش به ادعای آمریکا که پهپاد سرنگون‌شده در مرز ایران نبوده در توییتر مختصات جغرافیایی محل حمله را منتشر کرد و ادعا کرد که نیروهای ایرانی بخش‌هایی از بدنه این پهپاد را از آب‌های ایران بیرون کشیده‌اند.

بامداد پنجشنبه، روابط عمومی کل سپاه پاسداران با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که یک فروند پهپاد گلوبال هاوک ارتش آمریکا هدف آتش پدافند نیروی هوافضا قرار گرفته و سرنگون شده است. در واکنش به این خبر، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا ابتدا با انتشار پیامی در توییتر نوشت: «ایران اشتباه خیلی بزرگی مرتکب شد»، اما بعد این احتمال را مطرح کرد که سرنگونی پهپاد آمریکایی به دلیل اشتباه یک فرد بوده است.

    در همین زمینه:

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • بیچارگی ابرقدرت

      ج.ا. غرب و امریکا ذلیل کرده است. ذلت و بیچارگی غرب امروز کمدی تراژدی شده است

    • مومن

      این حماقت بشر نیست، این حماقت محض سردمداران جمهوری توخالی اسلامی است.

    • سعید

      سلام. اینهمه قبل از اعلام جنگ دسیسه چیده شده که ایران را درگیر یک جنگ کنند از زدن کاتیوشا به مقرهای آمریکائی و نفتکش زدنها پس چی شد هیبت آمریکائی.نکنه همونی که میگفتند پوشالی...واقعا پوشالیه؟

    • منتقد

      حماقت «بشر» را پایانی نیست.