ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رویترز: ترامپ به تهران نسبت به حمله نظامی آمریکا هشدار داد- ایرنا و فارس تکذیب کردند

شامگاه گذشته رئبس جمهوری آمریکا یک بار دیگر ایران را به مذاکره دعوت کرد. پیام او به خامنه‌ای ابلاغ شد. امیر حاتمی، وزیر دفاع گفت: شرایط پیچیده است.

هند برای تأمین امنیت نفتکش‌هایش دو ناو جنگی به خلیج فارس و دریای عمان اعزام کرده است. رویترز هم به نقل از دو منبع آگاه ایرانی از ارسال پیام رئیس جمهوری آمریکا به ایران از طریق عمان خبر داد. امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت با توجه به تحرکات نظامی در خلیج فارس و دریای عمان گفت شرایط «پیچیده و مشکوکی» در منطقه به وجود آمده و اجماعی علیه ایران در حال شکل‌گیری است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا

خبرگزاری رویترز جمعه ۲۱ ژوئن / ۳۱ خرداد در گزارشی اختصاصی از هشدار دونالد ترامپ به مقامات جمهوری اسلامی در مورد «حمله قریب‌الوقوع» خبر داد. این خبرگزاری به نقل از مقاماتی در ایران که به نام‌شان اشاره نکرد می‌گوید که پیغام ویژه رئیس جمهور آمریکا از طریق حکومت عمان به تهران رسانده شده است.

روابط عمومی کل سپاه پاسداران با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که بامداد پنجشنبه ۳۰ خرداد/ ۲۰ ژوئن یک فروند پهپاد گلوبال هاوک ارتش آمریکا در حریم هوایی ایران هدف آتش پدافند نیروی هوافضا قرار گرفت و سرنگون شد. فرماندهی مرکزی آمریکا – سنتکام رسماً سرنگونی پهپاد ارتش آمریکا را تأیید کرد اما اعلام کرد بر خلاف ادعای سپاه، پهپاد ساقط شده در حریم هوایی بین‌اللملی پرواز می‌کرد. این حادثه به تنش ایران و آمریکا دامن زد تا آن حد که به گزارش نیویورک تایمز فرمان حمله به ایران هم صادر شد اما رئیس جمهوری آمریکا آن را به تعلیق درآورد. تماس با سفیر سوئیس و نامه ایران به دبیرکل سازمان ملل نمایانگر آغاز تلاش ایران برای گشودن یک پنجره دیپلماتیک در این بحران است. در ایران این گمان وجود دارد که آمریکا در پی ایجاد شرایطی مانند ۱۱ سپتامبر است.

یک منبع آگاه به رویترز گفته است که ترامپ در پیام خود به تهران یک بار دیگر ایران را به مذاکره دعوت کرد. مقامات جمهوری اسلامی - بر اساس گزارش رویترز- به دولت آمریکا بلافاصله اطلاع دادند که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی درباره مذاکره با آمریکا تصمیم می‌گیرد.

یک منبع آگاه دوم ایرانی به رویترز گفت که مقامات ایرانی خاطرنشان کردند که پیام ترامپ را به اطلاع خامنه‌ای می‌رسانند و در همان حال هشدار دادند که هرگونه حمله نظامی به ایران پیامدهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خواهد داشت.

چند ساعت بعد خبرگزاری جمهوری اسلامی به نقل از «منبع آگاه» پیام از طرف واشنگتن به تهران را تکذیب کرد. ایرنا نوشت:

«خبر اعلام شده از سوی رویترز هم در مورد ارسال پیام و هم در مورد محتوای آن کاملاً کذب است.»

خبرگزاری فارس نردیک به سپاه نیز به نقل یک منبع آگاه در شورای عالی امنیت ملی ایران خبر ارسال پیام ترامپ را تکذیب کرد.

وزیر دفاع: شرایط پیچیده است

سرلشکر امیر حاتمی جمعه ۳۱ خرداد در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران احتمال حمله به ایران را صراحتاً تأیید نکرد. اما گفت شرایط «پیچیده و مشکوک» است:

«مجموعه‌ای از تحولات در حال وقوع است و به نظر می‌رسد همه این‌ها در راستای سیاست‌های کلی برای ایجاد ایران‌هراسی و ایجاد اجماع علیه جمهوری اسلامی است.»

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا سه‌شنبه ۱۸ ژوئن/ ۲۸ خرداد بعد از برگزاری نشستی در مقر فرماندهی ستاد فرماندهی ایالات متحده آمریکا با کنت مک‌کینزی و ژنرال ریچارد کلارک در پایگاه هوایی مک‌دیل فلوریدا در جمع خبرنگاران گفت آمریکا خواهان جنگ با ایران نیست، بلکه در پی آن است که ایران را وادار به تجدید نظر در فعالیت‌هایش در خاورمیانه کند و برای این کار در پی ایجاد یک اجماع جهانی است. پس از سرنگونی پهپاد گلوبال هاوک ارتش آمریکا بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز خواهان حمایت همه ملت‌ها از تلاش‌های دولت آمریکا برای تحدید نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی شد. عربستان سعودی هم هشدار داد که با به خطر افتادن آبراه‌های بین‌المللی امنیت انرژی به خطر می‌افتد و اقتصاد جهانی تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

امیر حاتمی، وزیر دفاع با اشاره به نقش عربستان سعودی در تنش ایران و آمریکا گفت:

«بلاتردید در همه موضوعات، سعودی‌ها متأسفانه کورکورانه در کنار آمریکایی‌ها قرار دارند و حتی منافع خودشان را هم در این زمینه لحاظ نمی‌کنند.»

اعزام دو ناو هند به خلیج فارس و دریای عمان

پنجشنبه ۲۳ خرداد / ۱۳ ژوئن همزمان با سفر شینرو آبه، نخست‌وزیر ژاپن به تهران و دیدار و گفت‌وگوی او با رهبر جمهوری اسلامی، به دو نفتکش فرانت آلتر و کوکوکا کوریجوس در دریای عمان حمله شد. براساس برآورد اداره اطلاعات انرژی آمریکا، حدود ۸۰ درصد از ۱۸ میلیون و ۵۰۰  هزار بشکه نفت خام صادراتی از خلیج‌فارس به کشورهای چین، ژاپن، هند، کره جنوبی و سنگاپور صادر می‌شود که در صورت ایجاد هر تنشی در منطقه خلیج‌فارس و بسته شدن تنگه هرمز، فعالیت صنایع این کشورها آسیب خواهد دید و رشد اقتصادی در این کشورها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

خبرگزاری رویترز صبح جمعه از اعزام دو ناو جنگی «آی ان اس چنای» و «آی ان اس سونایناِ هند به خلیج فارس و دریای عمان برای گشت‌زنی و تجسس و حفظ امنیت نفتکش‌های هند خبر داد. ژاپن اما هفته گذشته اعلام کرده بود که نیازی به اعزام نیرو به خلیج فارس نمی‌بیند بلکه قصد دارد حادثه نفتکش‌ها را در اجلاس جی ۲۰ به بحث بگذارد.

امیر حاتمی، وزیر دفاع چهارشنبه گذشته در جمع خبرنگاران با اشاره به سخنان ترامپ در گفت‌وگو با نشریه تایم، ادعا کرد که خلیج فارس اهمیت پیشین را برای آمریکا از دست داده و اکنون ایالات متحده و متحدانش تلاش می‌کند «کشورهایی که در آبراه‌های این منطقه منافعی دارند مثل چین، ژاپن، کره و اروپا را تحت فشار قرار دهند» و در همان حال از سویی قصد دارند زمینه را برای «ایران‌هراسی» جدیدی فراهم کنند.

پانویس:

این خبر با تکذیبه ایرنا و فارس به روز شد

 بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.