ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

برخی از نظامیان ایران به اتهام «سهل‌انگاری» محاکمه می‌شوند

حداقل یازده تن از نظامیان ایران در ارتباط با حمله به رژه اهواز احضار و بازجویی شدند. یک تن نیز بازداشت شد.

شکرالله بهرامی رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح ایران می‌گوید که برای نظامیان متهم به «سهل‌انگاری» در حادثه تروریستی اهواز پرونده قضایی تشکیل شده است. برخی از نظامیان هم به «همکاری» با مهاجمان و «گروه‌های تروریستی» متهم شده‌اند.

حمله مسلحانه به رژه نیروهای مسلح در اهواز، ۳۱ شهریور ۱۳۹۷

شهریور ۱۳۹۷ رژه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در اهواز هدف حمله «یک گروه تروریستی» قرار گرفت. کمی پس از این واقعه در حالی که دو گروه دولت اسلامی (داعش) و «الاحواز» مسئولیت این حمله را برعهده گرفتند، کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی از «قصور برخی از نظامیان» در این حادثه خبر داد.

غلامحسین اژه‌ای سخنگوی وقت قوه قضائیه جمهوری اسلامی نیز ۲۳ مهر از بازداشت «یک نظامی که در حمله تروریستی دست داشت»، پرده برداشت. او گفت که ۱۱ تن از نظامیان در رابطه با این پرونده احضار و بازجویی شدند.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز همان زمان گفته بود که برخی نظامیان حاضر در محل حادثه، از اجرای دستور  سرباز زندند.

حال با گذشت نزدیک به ۹ ماه از این حادثه که به بازداشت گسترده در شهرهای استان خوزستان انجامید، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح، از پایان «رسیدگی مقدماتی» به پرونده کسانی که «سهل‌انگاری» کردند، خبر داد.

او از بیان تعداد متهمان این پرونده خودداری کرد و گفت که سازمان قضایی نیروهای مسلح تنها به پرونده افرادی که «سهل‌انگاری کردند»، رسیدگی کرده است.

به گفته بهرامی برخی از نظامیان نیز در این حادثه «تعمدا اقدامی نکردند».

او گفت که سازمان قضایی نیروهای مسلح به پرونده «افرادی که تعمدا اقدامی نکردند» و یا «در ترور دخیل هستند» را دنبال کرده است.

بهرامی از بیان شمار متهمان خودداری کرد و گفت که ممکن است تعداد آنها در دادسرا «کم یا زیاد شود».

او وعده کرد که پس از «پالایش اتهامات در دادگاه»، جزئیات اتهام‌های دستگیرشدگان اعلام شود.

در جریان این حمله که ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ همزمان با رژه نیروهای مسلح در اهواز روی داد، ۲۶ نفر کشته و ۶۱ نفر مجروح شدند.

نظامیان ایران طی سال‌های گذشته چند مرتبه به «سهل‌انگاری» یا «همکاری با گروه‌های تروریستی» متهم شده‌اند.

نخستین بار در جریان حمله به ساختمان مجلس شورای اسلامی، برخی از نظامیان در مظان اتهام «سهل‌انگاری» قرار گرفتند. پس از آن هم در جریان ربودن  ۱۲ تن از مرزبان‌های ایران در «میرجاوه» واقع در استان سیستان و بلوچستان، سپاه پاسدارن با صدور اطلاعیه‌ای به صورت رسمی ««خیانت عامل یا عوامل نفوذی» را علت این حادثه اعلام کرد.

تا به حال سپاه پاسداران یا سازمان قضایی نیروهای مسلح در باره «متهمان به خیانت» در حادثه ربودن مرزبان‌ها توضیحی ارائه نکرده است. اما منابع خبری یک روز قبل (۳۱ خرداد) از اعدام سیدجمال حاجی زواره، از کارمندان سابق هوافضای سپاه پاسداران، هفته گذشته در مکانی نامعلوم در تهران خبر دادند. اتهام او «جاسوسی برای کشور متخاصم (آمریکا)» اعلام شده بود.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.