ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترامپ: با بولتون در مورد خاورمیانه «خیلی اختلاف دارم»

رئیس‌جمهوری ایالات متحده گفته «تحریم‌های خیلی بیشتری» در راهند، اما او آمادگی یک توافق سریع با ایران را دارد. تهران به خواست مذاکره پاسخ نداده اما گفته «آغازگر جنگ نخواهد بود».

رئیس‌جمهوری ایالات متحده گفت که جهت جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای تحریم‌های «خیلی بیشتری» را علیه این کشور اعمال خواهد کرد. دونالد ترامپ با تکرار تهدید نظامی، از آمادگی برای یک توافق سریع با ایران هم خبر داد و عنوان این توافق را نیز چنین پیشنهاد کرد: «بیایید دوباره به ایران عظمت ببخشیم.» او گفت که با جان بولتون، مشاور عالی امنیت ملی‌اش و از مدافعان برخورد نظامی با ایران در مورد مسائل خاورمیانه «خیلی اختلاف» دارد. در تهران مجلس خبرگان رهبری جمهوری اسلامی در بیانیه‌ای از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به خاطر سرنگونی پهپاد آمریکایی قدردانی کرد اما گفت ایران آغازگر جنگ نخواهد بود.

ترامپ گفته که تحریم‌های بیشتر در راه هستند، و گزینه نظامی هنوز روی میز اما او مايل به توافق است ــ عکس از آرشیو

به گزارش وب‌سایت آمریکایی «پولیتیکو»، دونالد ترامپ شنبه ۲۲ ژوئن/ ۱ تیر در حضور خبرنگاران در کاخ سفید گفت که از این روز تحریم‌های بیشتری علیه ایران اعمال خواهد شد:

«وضعیت اقتصادی ایران الان افتضاح است... تحریم‌ها ضربه سختی به آنها وارد کرده اند. تحریم‌های بیشتری هم در راه است. خیلی بیشتر... تمام چیزی که می‌خواهم [عدم دسترسی ایران به] هیچ نوع سلاح هسته‌ای‌ است... داریم تحریم‌های تازه علیه ایران اعمال می‌کنیم. بعضی از آنها آهسته اعمال می‌شوند، برخی دیگر با شتاب»

جمهوری اسلامی همواره نظامی‌بودن برنامه هسته‌ای خود را تکذیب کرده است، اما آنچه «کاهش پله‌پله‌ای تعهدات برجامی» خوانده، اکنون یکی از موارد تنش‌زای اصلی است.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در حاشیه دیدار با مولود چاووش‌اوغلو، همتای ترکیه‌ای خود در اصفهان، در جمع خبرنگاران اعلام کرد که دومین مرحله کاهش سطح تعهدات ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) یعنی تولید بدون محدودیت آب سنگین در رآکتور اراک ۱۶ تیر آغاز می‌شود.

به گفته بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، ذخایر اورانیوم غنی‌سازی‌شده ایران تا ۶ تیر از سقف ۳۰۰ کیلوگرم آمده در برجام عبور می‌کند.

جمهوری اسلامی می‌گوید در صورت عمل اروپایی‌های طرف برجام به وعده‌هایشان برای مقابله با تحریم‌ها به سطح اصلی اجرای تعهدات برجامی بازخواهد گشت.

تهران تا کنون مذاکره با آمریکا را رد کرده است. مجلس خبرگان نیز شنبه ۱ تیر در بیانیه‌ای از «اقدام غرورآفرین نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» قدردانی اما اعلام کرد:‌ «جمهوری اسلامی ایران شروع‌کننده هیچ جنگی نخواهد بود».

    زبان نرم‌تر

    با اینکه ترامپ روز گذشته از «انهدام» ایران در صورت بروز جنگ گفته بود، شنبه زبان نرم‌تری اتخاذ کرد.

    ترامپ روز گذشته البته گفته بود که حملات نظامی علیه ایران را از بیم تلفات این حملات متوقف کرده است. به گفته او ایالات متحده قرار بود این حملات را در واکنش به سرنگون کردن پهپاد آمریکایی به دست پدافند نیروی هوافضای سپاه انجام دهد.

    او شنبه گفت از این‌که ایران هواپیمای جاسوسی سرنشین‌دار آمریکایی را نزده است،‌ «سپاس‌گزاریم».

    امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جمعه ۳۱ خرداد / ۲۱ ژوئن در یک نشست خبری گفت که ایران می‌توانست یک هواپیمای جاسوسی دیگر آمریکا را هدف قرار دهد. اما به این دلیل که این هواپیما ۳۵ سرنشین داشت صرف‌نظر کرد. ارتش آمریکا بعدتر شمار سرنشینان را هشت تن اعلام کرد.

    ترامپ شنبه درباره تصمیم‌اش برای لغو حمله گفت: «همه داشتند می‌گفتند من جنگ‌افروزم. حالا همه می‌گویند بیش از حد نرم‌ام».

    به گزارش «رویترز»، رئیس‌جمهوری آمریکا با تکرار تهدید نظامی گفت که گزینه نظامی «همواره روی میز» است.

    «اختلاف» با بولتون در عین «اعتماد» به او

    به گزارش پولیتیکو، رئیس‌جمهوری ایالات متحده در جمع خبرنگاران گفت که به جان بولتون، مشاور عالی امنیت ملی و از مدافعان برخورد نظامی با جمهوری اسلامی «اعتماد» دارد اما در عین حال نارضایتی‌اش را هم پنهان نکرد:

    «من با جان بولتون خیلی اختلاف دارم. تلقی‌اش در مورد خاورمیانه و عراق ــ او حامی رفتن به عراق [جنگ عراق] بود که به نظر من اشتباه بزرگی بود... جان بولتون دارد کار محشری می‌کند اما مواضعش سرسختانه است».

    به گزارش خبرگزاری «رویترز»، او به طور ضمنی از آمادگی ایالات متحده برای کاهش تنش‌ها خبر داد و افزود که آمادگی دارد به سرعت به توافقی با ایران دست پیدا کند که به گفته ترامپ اقتصاد ضعیف ایران را رونق خواهد بخشید.

    ترامپ گفت: «اسمش را می‌گذاریم "بیایید دوباره به ایران عظمت ببخشیم"»؛ رونوشتی از شعار انتخاباتی خودش در ۲۰۱۶.

    صحبت ترامپ با خبرنگاران پیش از سفر تعطیلات او به کمپ دیوید انجام شد. او گفت که در آنجا بررسی و مشورت بیشتری بابت ایران انجام خواهد داد.

    روابط عمومی کل سپاه پاسداران با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که بامداد پنجشنبه ۳۰ خرداد/ ۲۰ ژوئن یک فروند پهپاد گلوبال هاوک ارتش آمریکا در حریم هوایی ایران هدف آتش پدافند نیروی هوافضا قرار گرفت و سرنگون شد. فرماندهی مرکزی آمریکا – سنتکام رسماً سرنگونی پهپاد ارتش آمریکا را تأیید کرد اما اعلام کرد بر خلاف ادعای سپاه، پهپاد ساقط شده در حریم هوایی بین‌اللملی پرواز می‌کرد. این حادثه به تنش ایران و آمریکا دامن زد تا آن حد که به گزارش نیویورک تایمز فرمان حمله به ایران هم صادر شد اما رئیس جمهوری آمریکا آن را به تعلیق درآورد.

    تنش‌ میان ایالات متحده و ایران از زمان خروج آمریکا از توافق هسته‌ای موسوم به برجام و بازگشت تحریم‌ها علیه ایران رو به افزایش بوده است. اما تنش‌های میان دو کشور در هفته‌های اخیر به حدی شدت گرفته که کشورهای اروپایی را به واکنش واداشته است. معاون وزارت خارجه بریتانیا قرار است برای «تنش‌زدایی فوری در منطقه و اعلام نگرانی بریتانیا و جامعه بین‌المللی در خصوص رفتار منطقه‌ای ایران» به تهران سفر کند. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز از جامعه بین‌المللی خواست که راه‌حلی سیاسی برای بحران خاورمیانه بیابد.

    اروپا توافق برجام را برای رشد اقتصادی و امنیت خود مهم ارزیابی می‌کند.

      در همین زمینه:

      این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

      آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

      .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

      توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

      نظر بدهید

      در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

      نظرها

      • پادشاهیِ مشروطهِ پارلمانی

        he is beginning to bend to IR wishes,after all they wanted Bolton out of office as a gesture to initiate the so called talks.