ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

زنان صیاد در جنوب ایران از صیادی در فواصل دور منع شده‌اند

زنان صیاد در جنوب ایران برای ادامه فعالیت صیادی خود دچار مشکلاتی شده‌اند. با این حال برخی از مسوولان می‌گویند منعی برای صیادی در فواصل نزدیک در دریا وجود ندارد و برخی دیگر می‌گویند کار صیادی برای زنان سخت است.

زنان صیاد در جنوب ایران برای ادامه فعالیت صیادی خود دچار مشکلاتی شده‌اند. با این حال برخی از مسوولان می‌گویند منعی برای صیادی در فواصل نزدیک در دریا وجود ندارد و برخی دیگر می‌گویند کار صیادی برای زنان سخت است.

به دنبال انتشار گزارشی درباره ممنوعیت صیادی زنان در جزیره هنگام، معاون ارتباطات و پیگیری اجرای قانون اساسی با صدور نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان شیلات ایران، ممانعت از صدور مجوز صید زنان ماهیگیر را غیرقانونی و خلاف قانون اساسی دانست.

علی‌اکبر گرجی نوشت:

«قطعا شغل صیادی و اشتغال‌زایی برای بانوان در منطقه هنگام (قشم)، به دلیل جایگاه زنان در نظام خانواده به ‌ویژه بانوان سرپرست خانوار و جلوگیری از تبعات منفی ناشی از بیکاری، حائز اهمیت است و می‌بایست به فعالیت اقتصادی و اشتغال‌زایی زنان در این منطقه توجه خاصی مبذول شود. لذا مقتضی است که سازمان شیلات ایران اقدامات شایسته و مناسبی در راستای تسهیل مجوز صید برای زنان ماهیگیر آن منطقه اتخاذ نماید تا از نقض صریح قانون اساسی و سایر قوانین جلوگیری به عمل آید.»

۲۸ خرداد، محمد جوانمرد، معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات هرمزگان اعلام کرد زنان جزیره هنگام همیشه مورد تکریم بوده‌اند و هیچ‌گونه برخوردی در راستای ماهیگیری با آنها نشده است.

او در عین حال تاکید کرد طبق پیگیری‌های انجام شده با اداره شیلات جزیره قشم، تاکنون هیچ‌گونه درخواست کتبی مبنی بر صدور مجوز صیادی به زنان سرپرست خانوار جزیره هنگام از سوی زنان ماهیگیر آن جزیره دریافت نشده است.

به گفته جوانمرد، هم اکنون ۱۵ نفر از زنان اهل هنگام به شغل صیادی و ماهیگیری مشغول هستند که روش کار آنها صید با قلاب است.

اکنون و مدتی بعد از رسانه‌ای شدن ممنوعیت صیادی زنان در جزیره هنگام، اسحاق تندرو، مدیرعامل اتحادیه صیادان هرمزگان به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته صیادی از جمله مشاغل سخت است و کسانی که با شناور به دریا می‌روند و در جایی دور از ساحل صیادی می‌کنند باید توانایی‌های بدنی داشته باشند.

او ممنوعیت صیادی برای زنان در جزیره هنگام را ناشی از نداشتن مجوز و گواهینامه‌های لازم دانسته و گفته است اگر قرار باشد به مسافت‌های دوری بروند، ممکن است مشکلی برای آنها ایجاد شود.

مدیرعامل اتحادیه صیادان هرمزگان در عین حال گفته اگر زنان در محدوده‌های نزدیک ساحل به صید مشغول باشند مشکلی وجود ندارد اما صیادی در دریا به دلیل اینکه کار ویژه‌ای است و خطرات خودش را دارد، نیاز به مجوز‌هایی دارد.

گواهینامه ملوانی، گواهینامه سلامت و همچنین بیمه جزو این مجوزهاست.

تندرو در عین حال توصیه کرده که:

«زنان شاید بهتر است در کار‌های جانبی شیلات فعالیت کنند، همان‌طور که در سرتاسر هرمزگان زنان زیادی هستند که در حوزه صنایع دستی، غذاهای محلی و ... فعالیت می‌کنند.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.