ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ظریف: یک پهپاد آمریکایی قبلا هم حریم هوایی ایران را نقض کرده بود

ظریف می‌گوید چیزی نمانده بود «گروه بی» ترامپ را به جنگ بکشاند. پمپئو اما می‌گوید وقتی زمان مناسب باشد مداخله می‌کنیم و تا آن‌ زمان فشار اقتصادی بر ایران و انزوای تهران ادامه دارد.

تنش‌های لفظی میان مقام‌های ایران و آمریکا ادامه دارد. محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران اعلام کرد تهران شواهدی در دست دارد که نشان می‌دهد یک پهپاد جاسوسی آمریکا قبلا هم حریم‌ هوایی ایران را نقص کرده بوده.

او همچنین گفت گروه «بی» قصد داشته حادثه نفتکش‌ها را برای شعله‌ور کردن آتش جنگ به ایران نسبت دهد.

دونالد ترامپ، مایک پمپئو و جان بولتون (عکس از آرشیو)

مایک ‌پمپئو، همتای آمریکایی ظریف اما از افزایش فشارهای اقتصادی علیه ایران خبر داد.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید هم به ایران در مورد اشتباه گرفتن موضع محتاطانه آمریکا با «ضعف» هشدار داد.

محمدجواد ظریف روز یک‌شنبه ۲۳ ژوئن/ دوم تیر در حساب توئیتر خود با انتشار یک نقشه اعلام کرد یک پهپاد جاسوسی آمریکا از نوع MQ9 پیش از این و در تاریخ ۲۶ مه/ پنجم خرداد با وجود هشدارهای مکرر، حریم هوایی ایران را نقض کرده است.

او همچنین گفت شواهدی مبنی بر خرید قایق‌های سرعتی و تماس‌های تلفنی در اختیار دارد که نشان می‌دهند برای ربط دادن حادثه نفتکش‌ها به ایران قصدی در کار بوده است.

ظریف «گروه بی» را در این مورد مسئول دانست و گفت:

«آن‌ها تا به‌دام انداختن ترامپ در تله جنگ تنها چند لحظه فاصله داشتند.»

«گروه بی» مورد نظر وزیر امور خارجه شامل بی‌بی (نتانیاهو)، (جان) بولتون، (محمد) بن سلمان و (محمد) بن زاید است که ظریف از آنان با این عنوان یاد کرده و می‌گوید آن‌ها به دنبال کشاندن آمریکا به جنگ با ایران هستند:

«احتیاط مانع آن شد اما تروریسم اقتصادی موجب تنش می‌شود.»

— Javad Zarif (@JZarif) June 23, 2019


روز یک‌شنبه اما غلامعلی رشید، فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا هم گفت ایران در رویارویی راهبردی در برابر ائتلاف آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نزدیک به نهادهای امنیتی، رشید از دولت آمریکا خواست برای حفظ جان نیروهایش مسئولانه رفتار کند و از رفتارهای به گفته او اشتباه در منطقه دست بردارد. او برای جلوگیری از جنگ گفتار را کافی ندانست و گفت برای اینکه جنگی در نگیرد، به اراده و رفتار مناسب هم نیاز است.

در مقابل خبرگزاری رویترز به ‌نقل از مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا نوشت آمریکا فشار اقتصادی را بر ایران تشدید خواهد کرد تا اینکه تهران دست از خشونت بردارد و با تلاش‌های دیپلماتیک آمریکا همراه شود.

پمپئو در بیانیه‌ای اعلام کرد:

«ما وقتی زمان مناسب باشد، مداخله خواهیم کرد. وقتی تهران تصمیم بگیرد از خشونت صرف‌نظر کند و جواب دیپلماسی ما را با دیپلماسی بدهد، می‌داند چطور ما را با خبر کند.»

او با تکرار ادعای سنتکام مبنی بر پرواز پهپاد جاسوسی آمریکا در آب‌های بین‌المللی ایران را به توسل به خشونت و انتشار اطلاعات غلط متهم کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین این خبر را ‌که آمریکا از طریق عمان به ایران پیام‌ داده تکذیب کرد و گفت رئیس جمهوری از طریق عمان برای مذاکره با ایران تماس نگرفته است.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا اما روز یک‌شنبه ۲۳ ژوئن/ دوم خرداد به تهران هشدار داد تصمیم لحظه آخر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا را برای لغو حمله نظامی به اشتباه «ضعف» تلقی نکند.

به گزارش خبرگزاری الجزیره او قبل از دیدارش با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در بیت‌المقدس گفت:

«نه ایران و نه هیچ کشور متخاصم دیگری نباید احتیاط و بصیرت آمریکا را با ضعف اشتباه بگیرد.»

او همچنین گفت:

«هیچ کس به آن‌ها مجوز شکار در خاورمیانه نداده. ارتش ما تازه بازسازی شده و آماده حمله است.»

پنج‌شنبه ۲۳ خرداد/ ۱۳ ژوئن همزمان با سفر شینرو آبه، نخست‌وزیر ژاپن به تهران، به دو نفت‌کش فرانت آلتر و کوکوکا کوریجوس در دریای عمان هدف «حمله» قرار گرفتند.

پس از این حادثه، فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام) ایران را متهم کرد که به این نفتکش‌ها «حمله» کرده است.

با بالاگرفتن تنش میان ایران و آمریکا، سپاه پاسداران ایران روز پنج‌شنبه ۳۰ خرداد/ ۲۰ ژوئن اعلام کرد یک فروند پهپاد جاسوسی ارتش آمریکا را در حریم هوایی ایران سرنگون کرده است.

فرماندهی مرکزی آمریکا-سنتکام رسما سرنگونی پهپاد ارتش این کشور را تأیید اما اعلام کرد خلاف ادعای سپاه، پهپاد ساقط شده در حریم هوایی بین‌اللملی پرواز می‌کرده.

یک روز بعد نیویورک تایمز به نقل از چند مقام آمریکایی گزارش داد که مقام‌های کاخ سفید، ارتش آمریکا و وزارت دفاع آماده شده بودند تا در ساعت ۱۹ روز پنج‌شنبه ۲۰ ژوئن (به وقت محلی در واشنگتن دی‌سی) حمله‌های محدودی به ایران صورت بگیرد، اما ترامپ در لحظه آخر دستور حمله به چند هدف در ایران را به حالت تعلیق در آورد.

ترامپ هم صبح جمعه ۲۱ ژوئن/ ۳۱ خرداد با انتشار مجموعه‌ای از پیام‌ها در توئیتر خود اعلام کرد ۱۰ دقیقه قبل از آغاز حمله نظامی آمریکا به سه نقطه در ایران حمله را متوقف کرده است؛ به این دلیل که بر اساس برآورد یک فرمانده آمریکایی ۱۵۰ نفر در این حمله‌ها کشته می‌شدند.

این حمله‌ها قرار بود در واکنش به سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط سپاه پاسداران انجام شوند.

دونالد ترامپ اما گزارش رسانه‌ها در باره خبر تعلیق دستور حمله نظامی به ایران را «نادرست» خواند و گفت تنها دستور داده «این‌بار» حمله به ایران انجام نشود.

  • بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.