ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی در تماس تلفنی با مکرون: نیروهای مسلح ایران با تجاوز آمریکا برخورد می‌کنند

فرانسه قصد دارد در نشست جی ۲۰ نقش میانجی را در تنش ایران و آمریکا ایفا کند. روحانی انعطاف نشان نداد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در تماس تلفنی با امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه خاطرنشان کرد که ایران در پی جنگ با آمریکا نیست، اما اگر نیروهای آمریکایی بخواهند به «آب و خاک ایران تجاوز کنند» نیروهای مسلح موظف به برخوردند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی (عکس: آرشیو)

یک سخنگوی وزارت خارجه فرانسه سه‌شنبه ۲۵ ژوئن/ ۴ تیر از میانجیگری این کشور در تنش بین ایران و آمریکا خبر داد. در نشست جی ۲۰ که شنبه آینده در اوزاکای ژاپن برگزار می‌شود، امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در دیدار و گفت‌وگو با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، تنش با ایران را به بحث می‌گذارد. همزمان با این تحولات، پایگاه اطلاع‌رسانی دولت (پاد) از تماس تلفنی مکرون و روحانی خبر داد. بر اساس این گزارش روحانی با تأکید بر کاهش سطح تعهدات ایران در برجام مطابق مصوبه شورای عالی امنیت ملی گفت:

« ایران هرگز اقدامی غیر قابل بازگشت انجام نخواهد داد و هر زمان اجرای برجام از سوی ۱+۴ بویژه در زمینه حل و فصل روابط بانکی و فروش نفت انجام شود، شرایط به گذشته بازمی‌گردد و تا زمانی که آمریکا همه تحریم‌ها علیه ایران را لغو نکند، شرایط تغییر نمی‌کند.»

به گفته بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، ایران تا پنجشنبه ۶ تیر از سقف ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده عبور می‌کند. از ۱۶ تیر هم گام دوم کاهش سطح تعهدات ایران در برجام با برداشتن از محدودیت تولید آب سنگین در تأسیسات اراک آغاز می‌شود. علاوه بر کاهش سطح تعهدات ایران در برجام، انهدام یک فروند پهپاد گلوبال هاوک ارتش آمریکا در بامداد پنجشنبه ۳۰ خرداد توسط نیروی هوافضای سپاه مقابل کوه مبارک در استان هرمزگان، تنش ایران و آمریکا را تا آستانه رویارویی نظامی پیش برد. روحانی به مکرون گفت:

«پهپاد آمریکایی پس از نقض حریم هوایی ایران و عدم توجه به اخطارها از سوی پدافند ایران مورد هدف قرار گرفت و اگر آمریکایی‌ها بخواهند دوباره به آب‌ها و حریم هوایی ایران تجاوز کنند، نیروهای مسلح مامور به مقابله با آنها بوده و برخوردی قاطع خواهند داشت.»

 سپاه پاسداران می‌گوید پهپاد گلوبال هاوک حریم هوایی ایران را نقض کرده است. سنتکام اما می‌گوید سرنگونی این پهپاد به معنای حمله بی‌دلیل به دارایی ارتش آمریکا در حریم هوایی بین‌المللی است. این موضوع شامگاه گذشته در اجلاس فوق‌العاده شورای امنیت سازمان ملل به بحث گذاشته شد. ایران از حضور در این اجلاس محروم ماند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا سه‌شنبه با انتشار پیام‌هایی در توییتر به ایران اخطار داد که «هرگونه حمله ایران به هر هدف آمریکایی، با پاسخ سهمگین نظامی روبرو خواهد شد.»

ترامپ ساعتی بعد در جمع خبرنگاران در کاخ سفید خاطرنشان کرد که آمریکا برای هر اقدامی که ایران می‌خواهد انجام دهد، آمادگی دارد:

«من به شما می‌گویم پیام چیست. وقتی آنها آماده باشند باید به ما بگویند. وقتی آماده باشند به ما خبر می‌دهند. خیلی ساده است. برای هر کاری که می‌خواهند انجام دهند. فرقی نمی‌کند.  هر کاری که بخواهند بکنند، من آماده‌ام.»

ترامپ درباره اینکه با وقوع درگیری چه راهبرد خروجی از بحران در نظر گرفته است گفت:

«نیازی به راهبرد خروج نداریم. من به راهبردهای خروج [از درگیری] نیاز ندارم.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.