ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«اهل خاورمیانه»، نوای خستگی و درد مشترک

آلبوم موسیقی برنده مدال نقره «جایزه جهانی موسیقی» - تهیه‌کننده و آهنگساز: مهدی رجبیان

آلبوم «اهل خاورمیانه» با همکاری هنرمندانی از ۱۲ کشور مختلف، برنده مدال نقره «جایزه جهانی موسیقی» شد. زمانه در گزارشی به زندگی مهدی رجبیان، تهیه‌کننده این آلبوم نگاهی انداخته است.

«اهل خاورمیانه» نام یک آلبوم موسیقی به تهیه‌کنندگی و آهنگسازی مهدی رجبیان، هنرمند ایرانی است. این آلبوم موسیقی با همکاری هنرمندانی از ۱۲ کشور مختلف تولید و توسط کمپانی صاحب‌نام سونی، درماه مارس ۲۰۱۹ وارد بازار موسیقی جهانی شد. به واسطه آلبوم «اهل خاورمیانه» شرکت سونی پس از ۱۰ سال مجددا با یک هنرمند ایرانی همکاری کرد.

آلبوم «اهل خاورمیانه» به تهیه‌کنندگی مهدی رجبیان برنده مدال نقره «جایزه جهانی موسیقی» شده است.

تنها بعد از گذشت سه ماه از انتشار «اهل خاورمیانه»، این آلبوم توانست در سطح بین‌المللی موفقیت چشم‌گیری به دست بیاورد و در ماه ژوئن ۲۰۱۹، برنده مدال نقره «جایزه جهانی موسیقی» (Global Music Awards) شد. مراسم جایزه جهانی موسیقی، که جایزه‌ای برای حمایت از موسیقی‌دان‌های مستقل در جهان است، هر ساله در آمریکا برگزار می‌شود.

مهدی رجبیان، آهنگساز و نوازنده سه‌تار سال ۱۳۹۲ به اتفاق برادرش حسین رجبیان به دلیل بنیان‌گذاری و گرداندن وب‌سایت «برگ موزیک» که به انتشار موسیقی‌های زیرزمینی اختصاص داشت، به اتهام «توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام» بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. مهدی رجبیان دو ماه را در زندان اوین در سلول انفرادی سپری کرد. مهدی رجبیان در سال ۱۳۹۴ توسط قاضی مقیسه به ۶ سال زندان و پرداخت جریمه نقدی محکوم شد که نهایتا در دادگاه تجدید نظر به ۳ سال زندان تعزیری و ۳ سال زندان تعلیقی، کاهش پیدا کرد. او برای پرداخت جریمه نقدی ۲۰ میلیون تومانی‌اش، مجبور شد در روز «آزادی موسیقی» سه‌تارش را به حراج بگذارد.

بیشتر بخوانید: در روز آزادی موسیقی مهدی رجبیان سازش را حراج کرد

مهدی رجبیان بعد از آزادی مشروط از زندان، درصدد تهیه یک آلبوم موسیقی برآمد. آلبومی که در زندان برای ساخت آن برنامه‌ریزی کرده بود. او برای تهیه این اثر با ۱۰۰ هنرمند از کشورهای مختلفی چون عراق، یمن، سوریه، فلسطین، اردن، مصر، لبنان، بحرین، ترکیه، آذربایجان و تاجیکستان همکاری کرد.

مهدی رجبیان

مهدی رجبیان درباره انگیزه‌های تهیه و تولید این آلبوم در گفت‌وگویی که با یورو نیوز فارسی داشت، گفت: «من به عنوان یک آهنگساز احساس کردم اکنون نیاز است که با زبان موسیقی به نقض حقوق انسانی در خاورمیانه اعتراض کنم، به نظر من مردمان خاورمیانه از نقض حقوق انسانی خسته هستند و من تنها راهی که می‌توانستم صدای همه کشورهای خاورمیانه را در یک فریاد مشترک جمع آوری کنم زبان موسیقی بود».

مهدی رجبیان به دلیل محکومیت‌های پیشین از سال ۱۳۹۲ ممنوع‌الفعالیت است و به همین دلیل امکان انتشار این آلبوم را در ایران نداشت. آلبوم  «اهل خاورمیانه» با نواهایی از کشورهای مختلف از درد و رنج مشترک مردمان خاورمیانه که خواستگاه اغلب آنها جنگ است، حکایت می‌کند و در عین حال از اشتیاق و آروزی صلح می‌گوید.

نمایی از جلد آلبوم موسیقی «اهل خاورمیانه» - ایده‌پرداز، تهیه‌کننده و آهنگساز: مهدی رجبیان

«اهل خاورمیانه» نوایی‌ست آغشته به حزن و اندوه، فریاد بی‌صداییِ مردمانی که تشنه جرعه‌ای صلح و آرامش هستند. هنرمندان سوری و یمنی که در این آلبوم با مهدی رجبیان همکاری داشته‌اند، قطعات خود را در دل جنگ و بمباران ساخته‌اند. در یک کلام این آلبوم، صدای رسای مخالفت با جنگ از طریق موسیقی است.

آلبوم «اهل خاورمیانه» از ۱۱ قطعه تشکیل شده که بر هر قطعه نام یک کشور نهاده شده است. «ایران» نام یکی از قطعات این آلبوم است:



مهدی رجبیان از جمله هنرمندانی است که به نماد سرکوب هنر و موسیقی در ایران تبدیل شده است. مهنوش بختیاری، نویسنده و فعال حقوق‌بشر ایرانی ساکن سوئد به اتفاق «رندی نوبل»، نویسنده آمریکایی و تهیه‌کننده رادیویی در حوزه حقوق‌بشر ایران، کتابی به نام «خدای عزیز لطفا آزادی را به ایران بیاور» (Dear God، Please bring freedom to Iran) به زبان انگلیسی نوشته که در ابعاد مختلف وضعیت حقوق‌بشر در ایران را مورد بررسی قرار داده است.

مهنوش بختیاری، نویسنده و فعال حقوق‌بشر

خانم بختیاری در بخشی از این کتاب که به فشارها و محدویت‌های حاکم بر فعالیت‌های موسیقی‌دانان و هنرمندان اشاره دارد، به معرفی مهدی رجبیان و فعالیت‌هایش پرداخته است.

مهنوش بختیاری معتقد است آن چه بر مهدی رجبیان گذشت، تمام و کمال و در ابعاد مختلف و به طور گسترده مبین نقض حقوق هنرمندان و موسیقی‌دانان در ایران است. او در این باره به زمانه می‌گوید: «هدف ما از نوشتن این کتاب این بود که تمام کسانی که کتاب را می‌خوانند، با نقض حقوق بشر در قبال هنرمندانی مانند مهدی رجبیان آشنا شوند».

به گفته مهنوش بختیاری قرار است یکی از هنرمندانی که در آلبوم «اهل خاورمیانه» با مهدی رجبیان همکاری داشته است، در خارج از ایران مدال نقره «جایزه جهانی موسیقی» سال  ۲۰۱۹  را به نیابت از آقای رجبیان تحویل بگیرد.

زهرا دوغان

پس از انتشار آلبوم «اهل خارومیانه»، زهرا دوغان، روزنامه‌نگار و هنرمند کُرد ترکیه‌ای با انتشار ویدیویی اعلام کرد که برای هر ۱۱ قطعه موسیقی این آلبوم نقاشی خواهد کشید و درباره آن با مهدی رجبیان همکاری خواهد کرد.

مهدی رجبیان، حسین رجبیان و زهرا دوغان در سال ۲۰۱۷ از سوی شبکه جهانی روزنامه‌نگاری تحقیقاتی در فهرست ۱۰ هنرمند طغیان‌گر هنر جهان قرار گرفتند. «طغیان‌گران هنر» مراسمی است که هر ساله هنرمندان طغیان‌گر در جهان را همراه با جایزه‌ای برای تعیین سطح خطرپذیری در هنر معرفی می‌کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • جواد خوش لهجه مقیم

    نمی‌شود آهنگ رادانلود کرد