ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران رسماً از آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرد

شکایت ایران بر اساس ماده ۵۱ منشور ملل متحد تنظیم شده که حق ذاتی کشورها در دفاع از خود در برابر تهاجم خارجی را به رسمیت می‌شناسد.

غلامحسین دهقانی، معاون حقوقی وزارت خارجه ایران جمعه ۷ تیر در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) اعلام کرد که وزارت خارجه ایران رسماً در نامه‌ای به سازمان ملل از ایالات متحده آمریکا به خاطر تجاوز به حریم هوایی ایران شکایت کرده است.

غلامحسین دهقانی، معاون حقوقی وزارت خارجه ایران

بامداد پنجشنبه ۳۰ خرداد سپاه پاسداران یک فروند پهپاد گلوبال هاوک ارتش آمریکا در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان را هدف آتش پدافند نیروی هوافضا قرار داد و سرنگون کرد. فرمانده سپاه اعلام کرد که پهپاد گلوبال هاوک حریم هوایی ایران را نقض کرده است. سنتکام اما را نادرست خواند و اعلام کرد که سرنگونی پهپاد گلوبال هاوک به معنای حمله بی‌دلیل به دارایی ارتش آمریکا در حریم هوایی بین‌المللی است.

به گفته غلامحسین دهقانی شکایت ایران از آمریکا بر اساس ماده ۵۱ منشور ملل متحد تنظیم شده. بر اساس این ماده «در صورت وقوع حمله مسلحانه علیه یک عضو ملل متحد تا زمانی که شورای امنیت اقدام لازم برا‌ی حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را به عمل آورد هیچیک از مقررات این منشور به حق ذاتی دفاع از خود خواه فردی یا دسته جمعی لطمه‌ای وارد نخواهد کرد.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا جمعه هفته گذشته (۲۱ ژوئن) در واکنش به انهدام پهپاد گلوبال هاوک گفت که از تصمیم حمله نظامی به ایران در لحظات آخر صرف‌نظر کرده است.

نقشه اینتراکتیو تنش ایران و آمریکا:

غلامحسین دهقانی، معاون حقوقی وزارت خارجه به رسانه‌های داخلی گفت که ایران در نامه‌ای که به سازمان ملل تسلیم کرده، متذکر شده که «در صورت تکرار اقداماتی از این دست، دفاع از مرزهای آبی خود و مقابله با هرگونه تجاوز را حق خود می‌داند.»

پیش از این ایران به خاطر اعمال تحریم‌های بانکی و نفتی آمریکا به دیوان بین‌المللی لاهه شکایت کرده بود. دادگاه لاهه مهر سال گذشته اعلام کرد که تحریم‌ها جان شهروندان ایرانی را به خطر انداخته و در بخش اقلام دارویی، غذایی و هوانوردی و کشاورزی می‌تواند به خسارت غیرقابل جبرانی منجر شود.

معاون حقوقی وزارت خارجه که با ایرنا گفت‌وگو می‌کرد، گفت ایران از طریق گزارشگر دیوان دادگستری لاهه حقوق خود در این زمینه را پیگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بازیهای کثیف سیاسی؟

    تمام نکته اتهام ج.ا. به دولت امریکا، ورود 7 کیلومتری به محدوده هوایی بر فراز آبهای ساحلی است. وگرنه عمل جاسوسی تقریبا همه کشورهای متخاصم نسبت به هم انجام میدهند. فکر نکنم لازم باشد دلیل بیاورم بر تخاصم دو دولت. بارها ج.ا. فیلمهای پرواز پهپادهای خودش بر افراز ناوهای امریکایی نشان داده با افتخار! اما هرگز نگفته این عمل تجسس (جاسوسی) تعرض و عمل تهاجمی است! اما ورود 7 کیلومتری پهپاد mq4 عمل تهاجمی بوده! چون پهپاد غیر مسلح بوده و اصلا برایش فرقی ندارد 7 یا حتی 70 کیلومتر نفوذ کند، چرا که توانایی عمق ابزار تجسس این پهپاد صدها کیلومتر است. اگر ادعای ج.ا. درست باشد و عمدا وارد محدود هوایی شده، و بپذیریم امریکایی ها عمدا اینکار کردند، هدف چیزی جز محک زدن سیستم پدافندی نبوده! اما اینجا نکاتی است: 1- چرا امریکا بیاید از سیستم گران قیمت و کم شمار ناوگان تجسسی mq4 اش استفاده کند؟! 2- چرا از روش های تحریک و تست پدافند استفاده نکرده، مثل بدیهی ترین اصول فریب، یعنی پهپادی فیک و ارزان با مشخصات ناشناس؟ این واقایع گاه تا سالها طول میکشد حقایقی نشر یابد. فقط این قدر میدانم از تاریخ سیاست، اگر دو دولت بخواهند با هم جنگ کنند، بهانه اش بدست میاورند و اگر نخواهند حتی بدتر از این هم اتفاق بیفتد با هم جنگ نخواهند کرد.