ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اجلاس گروه ۲۰: آمریکا و چین با از سر گرفتن مذاکرات تجاری موافقت کردند

ایالات متحده و چین در طی یک سال گذشته جنگ تجاری‌ای را آغاز کرده‌اند که تبعات مخربی بر اقتصاد جهان داشته است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ در ژاپن موافقت کردند مذاکرات تجاری را از سر بگیرند. ایالات متحده و چین در طی یک سال گذشته جنگ تجاری‌ای را آغاز کرده‌اند که تبعات مخربی بر اقتصاد جهان داشته است.

دیدار ترامپ و شی در نوامبر ۲۰۱۷/ عکس از آرشیو

اجلاس گروه ۲۰ به میزبانی ژاپن، سومین اقتصاد بزرگ جهان در حال برگزاری است. اوزاکا در روزهای ۲۸ و ۲۹ ژوئن/ هفتم و هشتم تیر، میزبان رهبران ۲۰ کشور جهان است و هشت شهر دیگر ژاپن، شاهد جلساتی در سطح وزرا.

۲۰ اقتصاد مهم جهان از جمله چین و ایالات متحده در این اجلاس حضور دارند. این دو کشور قرار بود در حاشیه اجلاس بر سر پایان جنگ تجاری که به رشد اقتصادی جهانی صدماتی وارد کرده، مذاکره کنند.

به گزارش شبکه جهانی بی‌بی‌سی، ترامپ گفته است صحبت‌های امروز میان ایالات متحده و چین «عالی» بوده است.

او پیشتر تهدید کرده بود بر ۳۰۰ میلیارد دلار از واردات چین تعرفه اضافی وضع خواهد کرد.

با این حال بعد از جلسه‌ای که شنبه ۲۹ ژوئن/ هشتم تیر در اوزاکا برگزار شد، ترامپ تایید کرد که واشنگتن تعرفه‌های اضافی وضع نخواهد کرد و «فعلاً» مذاکرات با پکن را ادامه خواهد داد.

ایالات متحده و چین در طی یک سال گذشته جنگ تجاری‌ای را آغاز کرده‌اند که تبعات مخربی بر اقتصاد جهان داشته است.

ترامپ چین را به دزدیدن مالکیت معنوی ابداعات و ابتکارات آمریکایی متهم کرده و گفته است که این کشور شرکت‌های ایالات متحده را وادار می‌کند برای کسب ‌و‌ کار فرا مرزی، رازهای تجاری خود را فاش کنند.

او اقدامات تجاری چین را دلیل بسته‌ شدن ۶۰ هزار کارخانه در آمریکا و از دست رفتن شش میلیون فرصت شغلی می‌داند.

چین اما گفته است درخواست آمریکا برای اصلاح کسب ‌و کار غیرمنطقی است.

رئیس‌جمهوری آمریکا در اوایل ماه مارس سال گذشته از طرح خود برای وضع تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم در راستای سیاست «اول آمریکا» پرده برداشت. از آن زمان تا کنون تعرفه‌های واردات کالاهای چینی به آمریکا به صورت پله‌ای در حال افزایش بوده است.

در حال حاضر نزدیک به ۲۵۰ میلیارد دلار از صادرات چین به آمریکا مشمول تعرفه ۲۵ درصد شده است. دولت ایالات متحده همچنین غول مخابراتی چین، هوآوی را در لیست سیاه خود قرار داده است.

البته چین نیز ساکت ننشسته و اعلام کرده است در صورت ادامه این روند، صادرات خود به آمریکا را به صفر می‌رساند.

دولت چین همچنین در مقابله با ایالات متحده بر ۶۰ میلیارد دلار کالاهای وارداتی آمریکایی تعرفه ۲۵ درصدی وضع کرده. علاوه بر این، اواسط ماه گذشته وزارت بازرگانی چین اعلام کرد به زودی یک لیست از شرکت‌های غیرقابل اعتماد خارجی را به عنوان پاسخی به تصمیم آمریکا مبنی بر مجازات هوآوی برای نقض حق مالکیت معنوی و فرار از تحریم‌های ایران منتشر می‌کند.

دو کشور اما چندین بار تلاش کرده‌اند که به توافقی برای پایان این جنگ تجاری دست یابند.

مذاکرات دور قبل میان چین و ایالات متحده در ماه مه سال جاری به شکست انجامید و از این رو تنش‌ها و تهدیدها در ماه‌های اخیر منتهی به اجلاس گروه ۲۰ شدت گرفت.

حال ترامپ بعد از صحبت با شی در اجلاس گروه ۲۰ گفته که مذاکرات بار دیگر در مسیر خود قرار گرفته است.

وزارت امور خارجه چین هم در بیانیه‌ای اعلام کرده که دو طرف در مذاکرات آتی جزییات مشخصی را به بحث می‌گذارند، اما در این مورد توضیح بیشتری ارائه نشده است.

یک خبرگزاری دولتی چین از شی جین‌پینگ نقل قول آورده است که:

«چین و ایالات متحده منافعی دارند که بسیار در هم ادغام شده و فضاهای همکاری گسترده‌ای دارند و نباید در به اصطلاح دام‌های نزاع و رویارویی بیفتند.»

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.