ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایالات متحده چند جنگنده رادارگریز اف-۲۲ در قطر مستقر کرد

ارتش ایالات متحده اعلام کرد برای اولین بار جنگنده‌های رادارگریز اف‌ـ‌۲۲ در قطر مستقر می‌شوند. این جنگنده‌های فوق‌پیشرفته در میانه تنش میان آمریکا و ایران به خلیج فارس اعزام می‌شوند.

ایالات متحده برای اولین بار چند جنگنده رادارگریز اف‌ـ‌۲۲ در قطر مستقر کرده است؛ اقدامی که در جهت تقویت نیروهای آمریکایی در خلیج فارس، در میانه تنش با ایران انجام می‌شود.

جنگنده اف‌ـ۲۲/ عکس از AFP

به گزارش خبرگزاری «الجزیره»، فرماندهی مرکزی نیروی هوایی ایالات متحده در بیانیه روز جمعه ۲۸ ژوئن/ هفتم تیر اعلام کرد که جنگنده‌های اف‌ـ‌۲۲ «برای دفاع از نیروها و منافع آمریکا» در قطر مستقر می‌شوند.

این نهاد مشخص نکرد که چند نمونه از این جنگنده‌های فوق پیشرفته به منطقه ارسال شده است، اما عکسی منتشر شده که در آن پنج جنگنده را در حال پرواز بر فراز پایگاه العدید در قطر نشان می‌دهد.

اف‌ـ‌۲۲ پنجمین نسل جت جنگنده با قابلیت حمل یک سرنشین و دارای دو موتور است و به عنوان یک «جنگنده برتری هوایی» طراحی شده، اما در عین حال قادر است حملات زمینی و اطلاعاتی انجام دهد.

این جنگنده‌ ۱۵۰ میلیون دلار ارزش دارد.

در پی خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای موسوم به برجام و بازگردان تحریم‌ها علیه ایران در سال گذشته، تنش میان تهران و واشنگتن افزایش یافت.

این تنش‌ها در هفته گذشته و در پی سرنگون کردن یک پهپاد آمریکایی از سوی ایران به اوج خود رسید. جمهوری اسلامی اعلام کرد پهپاد اطلاعاتی «گلوبال هاوک» به حریم هوایی ایران تجاوز کرده بود. ایالات متحده اما ادعا می‌کند که اقدام به سرنگونی پهپاد بر فراز آب‌های بین‌المللی انجام شده است.

ایالات متحده پیش از این رخداد نیز ایران را به انجام حملات علیه چند نفت‌کش‌ در اطراف تنگه هرمز متهم کرده بود، اما ایران دست داشتن در این حمله‌ها را رد کرده است.

ترامپ این هفته اعلام کرد که تحریم‌های جدیدی علیه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه این کشور وضع کرده است.

ایران نیز تهدید کرده که در صورت عدم حمایت سایر کشورهای امضاکننده برجام از این توافق، به برخی از تعهدات خود در آن پای‌بند نخواهد ماند.

توافق هسته‌ای حاصل تلاش مشترک نمایندگان ایران، ایالات متحده، بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان و روسیه است.

ایران از کشورهای باقی‌مانده در برجام می‌خواهد به تعهدات خود در چارچوب آن عمل کنند و برای دور زدن تحریم‌ها و کمک به فروش نفت ایران راه چاره‌ای عملی پیشنهاد دهند.

آیا قطر در جنگ احتمالی با ایران مشارکت می‌کند؟

پایگاه نظامی العدید در قطر یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های فرامرزی ارتش آمریکاست و عملیات نظامی آمریکا در سراسر خاورمیان از آنجا طراحی و انجام می‌شود.

نیروی هوایی ایالات متحده در ماه مه نیز چندین بمب‌افکن ب‌ـ۵۲ با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را به خلیج فارس اعزام کرد. وزارت دفاع این کشور گفته بود این اقدام در پاسخ به برنامه احتمالی ایران برای حمله به نیروهای ایالات متحده در منطقه انجام می‌شود.

خالد العطیه، وزیر دفاع قطر کمتر از یک ماه پیش در اجلاس امنیتی «گفت‌و‌گوی شانگری‌ـ‌لا» در سنگاپور در پاسخ به این سوال که آیا قطر در صورت وقوع جنگ با ایران، پایگاه‌های هوایی‌اش را در اختیار می‌گذارد یا خیر، گفته بود: «ما طرفدار جنگ نیستیم.»

العطیه تشویق ایالات متحده یا اسرائیل به آغاز جنگ با ایران را «غیر عاقلانه» خوانده و بدون نام‌ بردن از عربستان سعودی گفته بود:

«اگر هر کشور ثالثی به دنبال هل ‌دادن منطقه یا برخی کشورهای منطقه به آغاز جنگ با ایران باشد، با خطر بزرگی روبه‌رو خواهیم شد.»

پایگاه العدید میزبان حدود ۱۱ هزار نیروی نظامی ایالات متحده و ائتلاف به رهبری این کشور است و بیش از ۱۰۰ هواپیمای عملیاتی در آن مستقر شده.

در پی «جنگ خلیج» در سال ۱۹۹۱، قطر و ایالات متحده توافقی برای همکاری نظامی امضا کردند. در پی این توافق ارتش ایالات متحده در سال ۲۰۰۳ پایگاه هوایی الامیر سلطان در عربستان سعودی را تخلیه و به قطر نقل مکان کرد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مسعود

    شما مردم رو از جنگ می ترسونید که چی بشه؟ مرگ یک بار شیون هم یک بار انقلاب در ایران امکان پذیر نیست والسلام.

  • Putin sells S400

    حمله به سفارت ها عملی تروریستی و شنیع و بدعت وار بود که ابتدا فدائیان خلق در حمله به سفارت مراکش ( چون شاه را راه داده بود) ، بعد به سفارت امریکا که یزدی انها را بیرون انداخت ، پایه انرا بر اساس مارکسیسم تروریستی سیاه کلیستی روسی ریختند ، از سوی ملاهای روسی و تیم های تروریستی عربی وابسته به انها در عراق و جاهای دیگر دنبال می شود . جالب است که اینها به اعتراض یک مرد مستاصل انگلیسی که همسر ایرانی اش در ایران گروگان همین شیوه استالیسنیتی روسی است ، تهمت مزاحمت و راه بندان میزنند و از پلیس ضد تروریسم انگلیس کمک می خواهند .