ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خطر کم‌آبی رفع نشد: ۲۵ درصد روستاییان آب آشامیدنی بهداشتی ندارند

از هر چهار روستایی در ایران یک نفر از حق دسترسی به آب آشامیدنی بهداشتی محروم است. استان‌های اصفهان، فارس و کرمان با کم‌آبی روبرو هستند.

نزدیک به یک چهارم روستا‌ئیان در ایران به آب آشامیدنی بهداشتی دسترسی ندارند. مقام‌های دولتی می‌گویند: خطر خشکسالی و کم‌آبی برطرف نشده است و برنامه توزیع منابع آبی تغییر نخواهد کرد.

یکی از تانکرهای توزیع آب آشامیدنی در استان خوزستان

به گفته رضا اردکانیان، وزیر نیرو ایران، حدود ۷۶ درصد روستاییان ساکن در ایران به آب آشامیدنی بهداشتی دسترسی دارند و ۲۴ درصد از این حق محروم هستند.

او که صبح یکشنبه ۹ تیر برای شرکت در مراسم بهره‌برداری از «تصفیه‌خانه فاضلاب» به قزوین سفر کرده بود، گفت که باید از ظرفیت پساب‌های تصفیه شده برای به کارگیری در بخش‌های صنعتی و کشاورزی استفاده کند.

کمبود منابع آبی موجب اعتراض کشاورزان در استان‌های اصفهان و خوزستان طی دو سال گذشته شده است.

کشاورزان خوزستانی در هفته‌های گذشته بارها در اعتراض به تامین نشدن حق‌آبه کشت تابستان مقابل ساختمان نهادهای دولتی تجمع کردند.

استاندار خوزستان در فروردین امسال پس از جاری شدن سیل در مناطق مختلف ایران به کشاورزان خوزستانی وعده کرد که حق‌آبه آنان برای کشت تابستان تامین شود.

پیگیری‌های برنجکاران حمیدیه برای تامین حق‌آبه اما تا به حال نتیجه‌ای نداشته و آنها همچنان از کشت برنج منع می‌شوند.

در پیوند با همین موضوع، قاسم تقی زاده خامسی معاون آب و آبفای وزیر نیرو به خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت که مخازن آبی حدود ۱۳۰ میلیارد مترمکعب کسری دارد و این میزان با یکسال بارندگی جبران نمی‌شود.

او بدون نام بردن از کشاورزان در استان‌های اصفهان و خوزستان که خواستار تامین حق‌آبه هستند، از «تمامی ذی‌نفعان» خواست « به هشدارهای مدیران آب در استان‌ها توجه کرده و اجازه دهند بر پایه «آب برنامه‌ریزی شده» عمل شود».

در یک اظهار نظر دیگر، حمیدرضا جانباز، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب ایران هم نسبت به کمبود منابع آبی در برخی مناطق ایران هشدار داد.

او ذخیره آبی ایران را در حال حاضر «خوب» دانست اما گفت که در استان‌های اصفهان، فارس، کرمان و برخی از شهرها و روستا مشکل کم آبی وجود دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.