ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#اعتراضات: دستفروشان تبریزی و برنج‌کاران شوشتری تجمع کردند

وزیر سابق دادگستری می‌گوید؛ آمار تجمع‌های اعتراضی طی چهار ماه گذشته، ۴۰ درصد کاهش یافته است. در تبریز، شوشتر و تهران همزمان تجمع اعتراضی برگزار شد.

نهادهای دولتی و امنیتی ایران تلاش می‌کنند از افزایش اعتراضات و تجمع‌های اعتراضی جلوگیری کنند. در همین راستا نیز مقام‌های انتظامی به کارگران هشدار داده‌اند که مطالباتشان را در محیط‌های کارگری پیگیری کنند. در تازه‌ترین اظهارنظر مصطفی پورمحمدی، وزیر پیشین دادگستری گفته است که آمار اعتراض‌های کارگری طی ماه‌های گذشته ۴۰ درصد کاهش یافته است. همزمان با رسانه‌ای شدن سخنان پورمحمدی که جمعه هفتم تیر در اورمیه بیان شده بود، حداقل سه تجمع اعتراضی در نقاط مختلف ایران برگزار شد.

دستفروشان در تبریز در اعتراض به ممنوعیت دستفروشی در محدوده بازار مقابل ساختمان فرمانداری تجمع کردند.

شهرداری تبریز از صبح یکشنبه ۹ تیر فعالیت دستفروشان در محدوده بازار این شهر را ممنوع اعلام کرد. جمعی از دستفروشان هم در اعتراض به این تصمیم مقابل ساختمان فرمانداری تجمع کردند.

بهروز مهدوی، فرماندار تبریز در واکنش به این موضوع گفت که ممنوعیت دستفروشی در محدوده بازار «به خواست جمعی از کسبه بازار صورت گرفته است».

به گفته او، کسبه بازار تبریز هفته گذشته در اعتراض به فعالیت دستفروشان، تجمع کردند و خواستار برخورد با آنها شدند.

مهدوی گفت که شهرداری تبریز براساس این خواسته، اعلام کرد از صبح یکشنبه هیچ فردی حق دستفروشی در محدوده بازار را ندارد.

شهرداری تبریز در نظر دارد دستفروشان به یک بازارچه منتقل کند. موضوعی که مورد پذیرش دستفروشان نیست. با این حال فرماندار تبریز گفت که شهرداری‌های ده‌گانه تبریز به ایجاد بازارچه و انتقال دستفروشان به درون بازارچه‌ها موظف شده‌اند.

تجمع برنجکاران شوشتری

در شوشتر هم برنجکاران روستاهای عرب‌حسن و عرب اسد در اعتراض به تامین نشدن حق‌آبه کشت تابستانه مقابل ساختمان فرمانداری تجمع کردند.

فروردین امسال همزمان با جاری شدن سیل در استان خوزستان، استاندار و خوزستان و مدیران وزارت نیرو به کشاورزان وعده کردند که برای جبران خسارت‌های ناشی از سیل، حق‌آبه آنها برای کشت تابستانه تامین شود.

این وعده اما تا به حال عملی نشده و کشاورزان از کشت برنج منع می‌شوند. منع کشت برنج برای کشاورزان خوزستانی از دو سال قبل پس از شدت گرفتن بحران کم‌آبی اعمال شد.

به گفته نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی و کشاورزان، ممنوعیت کشت برنج موجب بیکاری حداقل ۴۰ هزار تن در این استان شده است.

طی هفته گذشته کشاورزان برنجکار حمیدیه نیز در اعتراض به تامین نشدن حق‌آبه چند مرتبه مقابل ساختمان فرمانداری تجمع کردند.

اعتراض رانندگان وانت‌بار تهران به هزینه ورود به طرح ترافیک

در یک خبر دیگر جمعی از رانندگان وانت‌بار در تهران مقابل ساختمان شورای اسلامی شهر تجمع کردند و خواستار کاهش هزینه ورود به طرح ترافیک شدند.

یکی از رانندگان معترض که نامش فاش نشد، به خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی (ایرنا)، گفت که آنها خواستار حذف کامل هزینه ورود به طرح ترافیک هستند.

محمد علیخانی، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران اما حذف کامل هزینه ورود به طرح ترافیک برای وانت‌بارها را غیرممکن دانست. به گفته او، شورای شهر برای وانت‌بارها ۷۰ درصد تخفیف در نظر گرفته است.

آیا اعتراضات کاهش یافته است؟

مصطفی پورمحمدی از چهره‌های امنیتی و وزیر سابق دادگستری جمعه هفتم تیر در اورمیه گفت که تعداد تجمعات داخل کشور طی چهار ماه گذشته ۴۰ درصد کاهش یافته است.

او منبع این آمار را «اطلاعات دستگاه‌های امنیتی» اعلام کرد و کاهش تجمع‌های اعتراضی را نشانه « بالا رفتن وافزایش  فهم مردم در تحلیل مشکلات داخلی، وضعیت جهانی و شناخت دشمنان ، انسجام و اعتماد ملی» دانست.

پیش از این مقام‌های دولتی و نظامی ایران به تبعیت از علی خامنه‌ای، اعتراض‌های کارگری و تجمع‌های اعتراضی را به «دشمن» و «عوامل نفوذی» نسبت داده بودند.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی ایران یکشنبه ۹ تیر با اعلام خبر تشکیل «پلیس امنیت اقتصادی»، گفت که یکی از وظایف این پلیس «مقابله با عوامل ایجاد اختلال در تولید» است.

پیش از این هم فرمانده پلیس اراک به کارگران هشدار داده بود؛ مطالباتشان را در محیط کارگر پیگیری کنند و «اجازه ندهند دشمن از اعتراضات صنفی آنان سوء استفاده کند».

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.