ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ظریف: ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده عبور کرد

وزیر خارجه ایران خبر رسانه‌های وابسته به سپاه را تأیید کرد. آیا اینستکس برای حفظ برجام کفایت می‌کند؟

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران به نقل از «یک منبع آگاه» که نام او افشا نشده گزارش داد که ایران از حد مجاز ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده عبور کرده است. خبرگزاری رویترز نیز ساعتی بعد به نقل از دو منبع آگاه که نام آن‌ها هم اعلام نشده این خبر را تأئید کرد. سخنگوی وزارت خارجه ایران اما ساعتی بعد اعلام کرد که فقط سازمان انرژی اتمی ایران می‌تواند پاسخگو باشد. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران اما گفت ایران از مرز مرز ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده عبور کرده است. بحث بر سر ساز و کار مالی اروپا برای تجارت با ایران است. آیا اینستکس برای حفظ برجام کفایت می‌کند؟

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران دوشنبه ۱۰ تیر در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آیا اینستکس برای حفظ برجام کفایت می‌کند، گفت:

«رایزنی‌ها با اروپایی‌ها درباره اینستکس ادامه دارد و پیام ایران به طرف اروپایی منتقل شده است. ما به اروپایی‌ها اعلام کردیم که اگر گام‌های عملی‌تر، ملموس‌تر و کامل‌تر بردارند اقدامات کاهش تعهدات ایران قابل بازگشت است وگرنه ادامه خواهیم داد.»

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران اما در جمع خبرنگاران عبور ایران از برجام را تأیبد کرد:

«آنگونه که من مطلع شدم ایران طبق برنامه از مرز ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده عبور کرده است. این موضوع را از حقوق خود در داخل برجام می‌دانیم.»

بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی ایران از ۱۸ اردیبهشت تولید اورانیوم غنی‌شده در تأسیسات نظنز سرعت گرفته است. مهلت ایران به اتحادیه اروپا برای عملی کردن ساز و کار مالی برای تجارت با ایران پنجشنبه هفته گذشته به پایان رسید. نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان وزیران و مدیران کل سیاسی ایران، آلمان، فرانسه، روسیه، چین و بریتانیا به ریاست عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران و هلگا اشمید، معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در هتل پله کوبورگ وین شامگاه جمعه ۷ تیر / ۲۸ ژوئن به پایان رسید. اتحادیه اروپا اعلام کرد که نخستین تراکنش مالی از طریق اینستکس انجام شد، اما ایران آن را ناکافی دانست.

سید عباس موسوی دوشنبه ۱۰ تیر در جمع خبرنگاران در نظنز گفت:

«می‌بینید که خواسته جمهوری اسلامی ایران و مطالبه ملت ایران اجرا نشده، رایزنی‌ها ادامه دارد و پیام ما به طرف‌های اروپایی منتقل شده است. البته چند روزی یعنی هفت، هشت، ۱۰ روز وقت است، امیدواریم بتوانند گام‌های مهم و عملیاتی‌تر نسبت به اجرایی کردن موضوع بردارند.»

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران نیز صبح دوشنبه ۱۰ تیر پیش از آغاز یکصد و هفتاد و ششمین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در وین درباره اینستکس گفت:

«اگر اینستکس را به‌عنوان یک عملیات در نظر بگیرند، بدون واریز مطمئن پول به آن، یا با واریز ۳ یا ۴ میلیون دلار یا یورو، این سازوکار پاسخگو نیست؛ باید پول نفت به آن واریز شود.»

به گفته بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، ایران می‌بایست قاعدتاً تا پنجشنبه ۶ تیر از سقف ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده عبور می‌کرد. سازمان بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان تنها منبع راستی‌آزمایی پایبندی ایران به برجام هنوز گزارشی درباره عبور ایران از محدودیت‌های تعیین شده در توافق هسته‌ای منتشر نکرده است. قرار است از ۱۶ تیر هم بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی، گام دوم کاهش سطح تعهدات ایران در برجام با برداشتن از محدودیت تولید آب سنگین در تأسیسات اراک آغاز شود.

در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) حد مجاز ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران ۲۰۲,۸ کیلوگرم و سقف ذخیره آب سنگین ۱۴۳ تن تعیین شده است. عبور از این حد ممکن است به تنش ایران و آمریکا مجدداً دامن بزند.

پانویس:

این خبر در طول روز با اطلاعات تازه تکمیل می‌شود

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.