ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ایران از برجام عبور کرد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید کرد که ذخایر اورانیوم غنی‌شده در ایران از ۳۰۰ کیلوگرم فراتر رفته است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید کرد که ذخایر اورانیوم غنی‌شده در ایران از ۳۰۰ کیلوگرم فراتر رفته است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

به گزارش خبرگزاری رویترز، یکی از سخنگویان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوشنبه ۱۰ تیر/ یکم ژوئیه گفت:

«یوکیو آمانو، مدیر کل آژانس به شورای حکام اطلاع داد که آژانس تأیید کرده میزان کل اورانیوم ذخیره شده ایران یکم ژوئیه از حد مجاز فراتر رقته است.»

ساعتی قبل از آن، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در جمع خبرنگاران عبور ایران از برجام را تأیبد کرد:

«آنگونه که من مطلع شدم ایران طبق برنامه از مرز ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده عبور کرده است. این موضوع را از حقوق خود در داخل برجام می‌دانیم.»

بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی ایران از ۱۸ اردیبهشت تولید اورانیوم غنی‌شده در تأسیسات نظنز سرعت گرفته است. مهلت ایران به اتحادیه اروپا برای عملی کردن ساز و کار مالی برای تجارت با ایران پنجشنبه هفته گذشته به پایان رسید. در نشست کمیسیون مشترک برجام که جمعه هفته گذشته برگزار شد، اتحادیه اروپا اعلام کرد که نخستین تراکنش مالی از طریق اینستکس انجام شد، اما ایران آن را ناکافی دانست. بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران نیز صبح دوشنبه ۱۰ تیر پیش از آغاز یکصد و هفتاد و ششمین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در وین درباره اینستکس گفت:

«اگر اینستکس را به‌عنوان یک عملیات در نظر بگیرند، بدون واریز مطمئن پول به آن، یا با واریز ۳ یا ۴ میلیون دلار یا یورو، این سازوکار پاسخگو نیست؛ باید پول نفت به آن واریز شود.»

قرار است از ۱۶ تیر هم بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی، گام دوم کاهش سطح تعهدات ایران در برجام با برداشتن از محدودیت تولید آب سنگین در تأسیسات اراک آغاز شود.

در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) حد مجاز ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران ۲۰۲,۸ کیلوگرم و سقف ذخیره آب سنگین ۱۴۳ تن تعیین شده است. عبور از این حد ممکن است به تنش ایران و آمریکا مجدداً دامن بزند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا جمعه ۲۸ ژوئن/۷ تیر، ساعتی قبل از دیدار و گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در حاشیه نشست جی ۲۰ در اوساکای ژاپن در جمع خبرنگاران گفت:

«ما وقت زیاد داریم. هیچ عجله‌ای نیست.»

کنایه‌ای از این معنا که سرانجام ایران با تسریع روند تولید اورانیوم غنی‌شده، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را نقض می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.