ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزایش شمار کشته‌شدگان اعتراضات اخیر در سودان

تظاهرات روز یکشنبه پس از برچیدن تحصن معترضان یکی از بزرگترین اعتراضات نیروهای اپوزیسیون بود. شمار کشته‌شدگان دست‌کم به ۱۱ نفر رسید. ارتش سازمان‌دهندگان تظاهرات را مسئول می‌داند.

فعالان سودانی اعلام کردند که در حمله نیروهای امنیتی به آخرین تظاهرات اعتراضی مخالفان حکومت نظامیان در خارطوم دست‌کم ۱۱ نفر کشته شدند. معترضان همچنان خواهان برقراری حکومت غیرنظامی در سودان هستند.

یکشنبه ۹ تیر / ۳۰ ژوئن: اعتراضات خارطوم  (عکس: توییتر)

یکشنبه ۹ تیر / ۳۰ ژوئن ده‌ها هزار نفر از سودانی‌ها در یکی از بزرگترین اعتراضات خود پس از برچیدن تحصن‌شان توسط نیروهای امنیتی در ماه گذشته، در خارطوم و مناطق دیگر به خیابان‌ها آمدند. آن‌ها بار دیگر از ارتش خواستند که با سرنگونی حکومت عمر البشیر، رئیس‌جمهوری سودان در ماه آوریل، قدرت را به دولت غیرنظامی واگذار کند.

ناظم سراج، یکی از فعالان سودانی دوشنبه ۱۰ تیر / یکم ژوئیه به آسوشیتدپرس گفت سه جنازه معترضان در نزدیکی مدرسه‌ای در شهر «أم درمان»، واقع در استان خارطوم پیدا شد. به گفته این عال سودانی این سه مرد هنگامی که نیروهای امنیتی مانع از حرکت معترضان به سمت بیمارستان شدند و به سوی آن‌ها گاز اشک‌آور شلیک کردند، کشته شدند. یکی از آن‌ها پس از انتقال به بیمارستانی در خارطوم جان خود را از دست داد.

ناظم سراج همچنین مجموع کشته‌شدگان را ۱۱ نفر اعلام کرد. یک نفر از آن‌ها در شهر عطبره، شهری که جنبش اعتراضی در دسامبر ۲۰۱۸ از آن آغاز شد، کشته شد.

کمیته پزشکان سودان، نهاد پزشکان در انجمن مشاغل سودان که اعتراضات را سازماندهی می‌کند آمار کشته‌شدگان را تأیید کرد.

مقام‌های حکومتی شامگاه یکشنبه از کشته شدن دست‌کم ۷ نفر و زخمی شدن حدود ۲۰۰ نفر خبر داده و گفته بودند ۲۷ نفر بر اثر شلیک گلوله در جریان تظاهرات مجروح شده‌اند.

شورای انتقالی نظامیان سودان سازمان‌دهندگان تظاهرات را مسئول مرگ این افراد دانست و گفت آن‌ها مسیر تظاهرات را تغییر دادند.

ژنرال جمال عمر، از اعضای این شورا در بیانیه‌ای از این‌که به‌گفته او نیروهای ائتلاف آزادی و تغییر، (نمایندگان معترضان) راهپیمایی را به سوی کاخ ریاست جمهوری و مقر ارتش منحرف کردند، ابراز تأسف کرد.

جمال عمر افزود هنگامی که معترضان شروع به سنگ‌پرانی کردند نیروهای امنیتی برای پراکنده کردن آن‌ها گاز اشک‌آور شلیک کردند. به‌گفته او نیروهای شبه‌نظامی واکنش سریع (شبه نظامیان جنداوی) «عناصری» را که به روی نیروهای امنیتی در شهر «أم درمان» شلیک کرده بودند، دستگیر کردند. آن‌ها «دو نفر را کشته و سه عضو شبه‌نظامیان را زخمی کردند». عمر گفت که بیش از ۲۰ نیروی امنیتی در سراسر منطقه زخمی شده‌اند.

محمد العصم، رهبر معترضان اعلام کرد که آنها تا روی کار آمدن دولت غیرنظامی به «اقدام انقلابی» خود ادامه می‌دهند. او شامگاه یکشنبه در یک پیام ویدئویی که در فیس‌بوک منتشر شده گفت: «شورای نظامی تنها یک گزینه در پیش دارد و آن پاسخ به مطالبات مردم سودان است.»

این اعتراضات در پی یک هفته تنش میان شورای نظامی حاکم و رهبران معترضان رخ می‌دهد. مذاکرات دو طرف برای دستیابی به توافقی در باره قدرت آینده در کشور، ۱۳ خرداد / ۳ ژوئن، زمانی که نیروهای امنیتی با خشونت به تحصن مخالفان حمله کردند، بی‌نتیجه ماند.

طبق اعلام سازمان‌های اپوزیسیون، در این سرکوب‌ها دست‌کم ۱۲۸  نفر در سودان کشته شدند. مقام‌های حکومتی شمار کشته‌شدگان را ۶۱ نفر، از جمله سه مأمور امنیتی، اعلام کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.