ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کاخ سفید: صدور مجوز برای هر میزان غنی‌سازی اورانیوم در برجام اشتباه بود

وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به خبر عبور ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم  اورانیوم ۳.۶۷ درصد غنی‌شده در توییتر خود نوشت که ایران باید غنی‌سازی اورانیوم را به طور کامل متوقف کند.

کاخ سفید در بیانیه‌ای به افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به بیش از ۳۰۰ کیلوگرم واکنش نشان داد و اعلام کرد که صدور اجازه غنی‌سازی به ایران در هر سطحی در توافق هسته‌ای برجام اشتباه بوده است.

در این بیانیه که بعد از ظهر دوشنبه اول ژوئیه/ ۱۰ تیر توسط کاخ سفید منتشر شد آمده: "رژیم ایران امروز ذخائر اورانیومش را افزایش داد. دادن اجازه غنی‌سازی به ایران در هر سطحی در توافق هسته‌ای اشتباه بود."

در ادامه این بیانیه کاخ سفید گفته است که ایالات متحده آمریکا و متحدانش "هرگز به ایران اجازه نخواهند داد که سلاح هسته‌ای تولید کند".

استفانی گریشام، سخنگوی کاخ سفید این بیانیه را به رسانه‌ها ابلاغ کرد و گفت که ایالات متحده سیاست فشار حداکثری علیه رژیم ایران را همچنان و تا زمانی که رهبران ایران عملکرد خود را تغییر ندهد، ادامه خواهد داد.

در پایان بیانیه آمده: "ایران باید جاه‌طلبی‌های هسته و رفتارهای خصمانه را پایان دهد."

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا هم در واکنش به افزایش ذخیره اورانیوم غنی‌شده در ایران به خبرنگاران گفت که پیامی برای ایران ندارد. او در ادامه گفت: "ایران دارد با آتش بازی می‌کند."

روز دوشنبه محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران این خبر را تأیید کرد که وزن ذخایر اورانیوم غنی‌شده  ۳.۶۷ درصد ایران از سقف ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرده است. این میزان فراتر از حدی است که برجام اجازه آن را می‌دهد. پس از او نیز یکی از سخنگوهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به رویترز گفت: «یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس به شورای حکام اطلاع داد که آژانس تأیید کرده میزان کل اورانیوم ذخیره شده ایران یکم ژوئیه از حد مجاز فراتر رفته است.»

وزیر خارجه آمریکا: نیاز به غنی‌سازی در خاک ایران نیست

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در واکنش به خبر عبور ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم  اورانیوم ۳.۶۷ درصد غنی‌شده در توییتر خود نوشت که ایران باید غنی‌سازی اورانیوم را به طور کامل متوقف کند.

در توییتر پمپئو آمده است:

"رژیم ایران اقدامات جدیدی را برای پیشبرد اهداف هسته‌ای خود انجام داده است. یک بار دیگر، رژیم با استفاده از برنامه هسته‌ای خود  مشغول اخاذی کردن از جامعه بین‌المللی است و امنیت منطقه را تهدید می‌کند. بزرگترین حامی تروریسم در جهان نباید هرگز اجازه غنی‌سازی اورانیوم در هیچ سطحی را داشته باشد."

— Secretary Pompeo (@SecPompeo) July 1, 2019

وزیر خارجه آمریکا همچنین در بیانیه‌ای گفت که دولت ترامپ از جامعه بین‌المللی می‌خواهد تا استاندارد پیشگیری از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای را تا حدی که ایران نیاز نداشته باشد که اورانیوم غنی‌سازی کند پیش بگیرند.

او در ادامه این بیانیه گفت که ایران می‌تواند نیازهای صلح‌آمیز هسته‌ای را بدون غنی‌سازی در خاک ایران پیش ببرد.

پمپئو تاکید کرد که ایالات متحده متعهد به مذاکره برای یک توافق جدید و جامع با ایران است اما افزود که فشار اقتصادی و انزوای سیاسی مادامی که ایران رفتار خود را تغییر ندهد ادامه خواهد یافت.

تد کروز سناتور جمهوری‌خواه ایالت تگزاس هم در بیانیه‌ای از همتاهای خود در واشنگتن دی‌سی و سیاست‌مداران خارجی دیگر انتقاد کرد که "تخطی ایران را کم اهمیت جلوه می‌دهند". او از دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، خواست که تحریم‌ها علیه ایران را افزایش دهد.

کروز در بیانیه‌اش گفته است که مشغول همکاری با همتاهای خود در کنگره آمریکاست که "اطمینان حاصل کند که فشار حداکثری به معنی واقعی فشار حداکثری باشند."

در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران با دولت باراک اوباما، ایران تعهد داده بود که ذخایر اورانیوم غنی‌شده در داخل ایران از مرز ۶۶۰ پوند (نزدیک به ۳۰۰ کیلوگرم) عبور نکند. این محدودیت برای جلوگیری از توسعه برنامه هسته‌ای ایران به سمت تولید سلاح هسته‌ای بود. اگرچه تخطی ایران از این میزان ذخیره به این معنا نیست که ایران در حال حاضر توانایی ایجاد سلاح هسته‌ای را دارد اما ایران شرایط قرارداد برجام را نقض کرده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.