ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ظریف: دقیقاً به اندازه اروپا به برجام پایبندیم

سه قدرت اروپایی با انتشار بیانیه مشترکی از ایران خواسته‌اند توافق هسته‌ای را به خطر نیندازد. وزیر خارجه ایران با کنایه تعهدات اروپا را یادآوری کرد.

وزیران خارجه تروئیکای اروپایی (آلمان، فرانسه و بریتانیا) با انتشار بیانیه مشترکی از ایران خواستند با کاهش سطح تعهدات خود در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) توافق هسته‌ای را به خطر نیندازد. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران ساعتی بعد پاسخ داد ایران دقیقاً به همان شیوه‌ای که اروپا به برجام پایبند است، به توافق هسته‌ای پایبند می‌ماند.

محمد جواد ظریف: دقیقاً به اندازه اروپا به برجام پایبندیم

دوشنبه  گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید کرد که ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) عبور کرده است. شورای عالی امنیت ملی ایران ۱۸ اردیبهشت به اتحادیه اروپا ۶۰ روز مهلت داد که با راه‌اندازی اینستکس به تعهدات بانکی و نفتی خود نسبت به ایران عمل کند. نخستین تراکنش مالی از طریق اینستکس که قرار بود جمعه هفته گذشته انجام شود، اما هنوز انجام نشده است. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه این موضوع را تأیید کرده است.

غروب سه‌شنبه ۲ ژوئیه /۱۱ تیر وزیران خارجه سه قدرت اروپایی در بیانیه مشترکی خواهان پایبندی ایران به برجام شدند:

«ما درباره این موضوع کاملاً استوار و شفاف هستیم که تعهد ما به توافق هسته‌ای بستگی به پایبندی کامل ایران دارد. ما از این تصمیم ایران که ابزار اساسی عدم اشاعه هسته‌ای را زیر سوال می‌برد متأسف‌ایم و از ایران می‌خواهیم تا از این گام برگشته و از اتخاذ اقدامات بیشتری که توافق هسته‌ای را تضعیف می‌کند خودداری کند. ما فوراً گام‌های بعدی را تحت شرایط برنامه جامع اقدام مشترک و در همکاری تنگاتنگ با دیگر اعضای برجام در نظر خواهیم گرفت.»

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران ساعتی بعد با انتشار پیامی در توییتر به بیانیه مشترک تروئیکای اروپایی پاسخ داد:

« هر زمان که سه کشور اروپایی تعهدات اقتصادی خود را انجام دهند، ایران به اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک پایبند خواهد بود.»

ظریف در ادامه این پیام نوشت:

«بنابراین به جلو می‌رویم، ایران به تعهدات خود تحت برنامه جامع اقدام مشترک دقیقاً به شیوه مشابه سه کشور اروپایی پایبند خواهد بود و با آنها تطبیق خواهد یافت. به اندازه کافی منصفانه است.»

خبرگزاری رویترز روز گذشته به نقل از دو دیپلمات اروپایی که نام آن‌ها افشا نشده گزارش داد که کشورهای باقی‌مانده در برجام قصد ندارند «مکانیزم ماشه» را که بندی از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است و منجر به اعمال دوباره تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران می‌شود، فعال کنند.

یک دیپلمات اروپایی درباره استفاده از مکانیزم حل مناقشه در برجام گفت:

«فعلاً نه، از آن استفاده نمی‌کنیم. ما می‌خواهیم بحران را رفع کنیم.»

یک دیپلمات اروپایی دیگر هم گفت که تروئیکای اروپایی تلاش خواهند کرد که ایران به تعهداتش پایبند بماند و اکنون به دنبال به دست آوردن زمان بیشتر برای گفت‌وگو هستند:

«ایران باید به تعهداتی که به آنها پایبند بوده بازگردد. هنوز فرصت برای مذاکره وجود دارد.»

 بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • طاهر

    سخنان وتحليلهاي جناب ظريف بيشتر در حد محصلهاي دبيرستان شده است تا يك فرمانده ديپلماتيك، ايشان ظاهراً و به اقرار خودش مترسكي بيشدر درمقام وزرات نيست،مواضعي را هم كه بايد اعلام كند همان ديپلمه هاي تفنگ بدست برايش تعيين ميكند. چون لحن بيان همان شيوه آشنا را در بر دارد