ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بریتانیا نفتکش حامل نفت به مقصد سوریه را توقیف کرد

مقامات جبل‌الطارق می‌گویند نفت‌کش Grace1 حامل نفت خام به مقصد بندر بانیاس سوریه بود. این امر ناقض تحریم‌های اتحادیه اروپاست. گفته می‌شود که کشتی حامل نفت ایران بوده است.

نیروی دریایی پادشاهی بریتانیا به درخواست مقامات جبل‌الطارق یک نفتکش را به ظن انتقال نفت به سوریه توقیف کرد. می‌گویند این کشتی حامل نفت ایران بوده است.

نفت‌کش توقیف‌شده Grace1 با پرچم پاناما

به گزارش خبرگزاری رویترز، سر وزیر جبل‌الطارق پنجشنبه ۴ ژوئیه/۱۳ تیر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که سوپرتانکر توقیف‌شده با نام Grace1 در حال انتقال نفت خام به بندر «بانیاس» در سوریه بود.

فابیان پیکاردو سر وزیر جبل الطارق در این بیانیه گفت پالایشگاه «بانیاس» به شرکتی تعلق دارد که در حال حاضر تحت تحریم اقتصادی اتحادیه اروپا قرار دارد. پیکاردو در ادامه نوشته است:

«با موافقت من و بر اساس حکم قضایی از نیروی دریایی پادشاهی بریتانیا درخواست کردیم وارد عمل شود.»

سوپرتانکر Grace1 که در سال ۱۹۹۷ ساخته شده با پرچم پاناما حرکت می‌کرد و در تملک شرکتی در سنگاپور است.

سوپرتانکر Grace1 که در جبل‌الطارق توقیف شد، ظاهراً از ایران به سمت سوریه حرکت کرده بود. منتها به جای عبور از کانال سوئز، از شمال آفریقا وارد تنگه جبل‌الطارق شد. چنانچه ثابت شود که این نفتکش از ایران حرکت کرده، این امر به معنای نقض تحریم‌های ایالات متحده آمریکاست.

بر اساس اسنادی که از مسیر حرکت نفتکش به دست مقامات جبل‌الطارق افتاده،Grace1 ابتدا در بندری در عراق که برای بارگیری نفتکش‌ها در نظر گرفته نشده پهلو گرفته، و بعد از بارگیری مقداری گازوئیل، به بندر عسلویه رفته و در آنجا نفت خام بار زده است.

تحریم‌های کشورهای غربی علیه سوریه از بهار ۲۰۱۱ در واکنش به سرکوب اعتراضات مردم آغاز شد. این تحریم‌ها، صنعت نفت سوریه را که زمانی ۲۰ درصد درآمد دولت را تأمین می‌کرد، فلج کرد. در جریان جنگ سوریه نیز اصلی‌ترین میدان‌های نفتی این کشور به ‌دست گروه «دولت اسلامی» (داعش) و نیروهای کُرد مورد حمایت آمریکا افتادند. ایران در سال ۲۰۱۳ خط اعتباری سه میلیارد دلاری برای تأمین نفت سوریه ایجاد کرد. روسیه هم کمبود گاز در این کشور را جبران کرد. با خروج آمریکا از برجام و تحریم نفتی و بانکی ایران، انتقال نفت از ایران به سوریه مختل شد. نوامبر سال گذشته، وزارت خزانه‌داری آمریکا شبکه‌ای از شرکت‌های روسی و ایرانی را به‌دلیل انتقال نفت به سوریه، تحت تحریم قرار داد.

اوایل مه/ اردیبهشت سال جاری تانکرهای ایران به سمت بندر بانیاس سوریه حرکت کردند و بعد از خاموش کردن فرستنده‌های خود، محموله را تخلیه کردند. از ژانویه سال جاری میلادی این نخستین محموله نفت ایران بود که به سوریه تحویل داده شد.

در آوریل/ فروردین سال جاری دولت مصر عبور نفتکش‌های حامل نفت ایران به مقصد سوریه را از کانال سوئز متوقف کرده بود.

دمشق برای حل بحران سوخت تنها دو گزینه دارد: بازپس‌گیری میدان‌های نفتی شرق از ارتش دموکراتیک سوریه یا دادن امتیازات سیاسی به مسکو برای ترغیب روسیه به تأمین نفت مورد نیاز. به این ترتیب تحریم نفتی ایران، معادلات سوریه را هم در جهت کاهش نفوذ ایران تغییر داده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مسعود

    بریتانیا باید به خاطر قتل عام نصف جمعیت ایران مجازات بشه به نظر می رسه داریم به روزگار شیرین انتقام نزدیک میشیم ملکه پیر خرفت وقت جواب پس دادنه