ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

توقیف نفتکش در جبل‌الطارق: سفیر بریتانیا در تهران احضار شد

توقیف نفتکش Grace1 حامل نفت خام ایران به سوریه شکاف‌ اتحادیه اروپا با بریتانیا را آشکار کرد و به تنش دیپلماتیک با ایران انجامید.

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران با انتشار پیامی در توییتر، از احضار سفیر بریتانیا در تهران به وزارت خارجه ایران در پی توقیف یک نفتکش ایرانی در تنگه جبل‌الطارق خبر داد. وزیر خارجه اسپانیا نیز اعلام کرده که دولت این کشور در حال بررسی محل توقیف نفتکش Grace1 است. اسپانیا حاکمیت بریتانیا بر آب‌های اطراف  جبل‌الطارق را به رسمیت نمی‌شناسد.

وزارت خارجه ایران  (عکس: آرشیو)

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در توییتر خود نوشت:

«در پی توقیف غیر قانونی یک نفتکش ایرانی در تنگه جبل‌الطارق توسط نیروی دریایی انگلستان، سفیر این کشور در تهران هم‌اکنون به وزارت امور خارجه احضار شد.»

موسوی  سپس در گفت‌وگو با سیمای جمهوری اسلامی ایران گفت وزارت خارجه به سفیر بریتانیا اطلاع داد که در نظر جمهوری اسلامی توقیف نفتکش ایران در تنگه جبل‌الطارق بر اساس تحریم‌های شورای امنیت انجام نشده، بلکه به درخواست ایالت متحده نیروی دریایی بریتانیا نفتکش ایران را توقیف کرده و به همین سبب توقیف نفتکش در تنگه جبل‌الطارق یک «اقدام فراسرزمینی» و یک «بدعت عجیب» و برخلاف سیاست‌های اتحادیه اروپا در قبال ایران است و به تنش‌ها دامن می‌زند.

فابیان پیکاردو، سر وزیر جبل‌الطارق پنجشنبه ۴ ژوئیه/۱۳ تیر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که یک فروند سوپرتانکر با نام Grace1 در حال انتقال نفت خام به بندر «بانیاس» در سوریه بود که بر اساس حکم قضایی توسط نیروی دریایی پادشاهی بریتانیا به دلیل دور زدن تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه توقیف شد.

سرپرست وزارت خارجه اسپانیا اما ساعتی بعد اعلام کرد که ایالات متحده از بریتانیا خواسته بود این نفتکش را که در تملک یک شرکت سنگاپوری است، حامل نفت ایران بود و با پرچم پاناما حرکت می‌کرد توقیف کند.

جوزپ بورل، سرپرست وزارت خارجه اسپانیا گفت کشورش در حال بررسی محل دقیق توقیف نفت‌کش ایرانی است. اسپانیا حاکمیت بریتانیا بر آب‌های اطراف جبل‌الطارق بر اساس معاهده اوترخت در قرن هفدهم میلادی را به رسمیت نمی‌شناسد.

سرپرست وزارت خارجه اسپانیا گفت بر اساس اطلاعاتی که دولت اسپانیا در اختیار دارد، نفتکش Grace1 در منطقه آبی توقیف شده که اسپانیا بر آن حاکمیت دارد.

به گزارش رویترز، یک سخنگوی دولت مستعفی ترزا می، به رغم تنش‌هایی که توقیف نفتکش ایرانی با پرچم پاناما بین اسپانیا و بریتانیا به وجود آورد، با استقبال از این اقدام گفت توقیف این نفتکش «پیام روشنی» است مبنی بر اینکه نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا «غیر قابل قبول» است:

«ما از اقدام قاطع در زمینه اجرای تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه استقبال می‌کنیم و مقامات جبل‌الطارق که در توقیف موفقیت‌آمیز عملیات صبح امروز دست داشتند را تحسین می‌کنیم.»

این نخستین بار است که در آب‌های اتحادیه اروپا یک نفتکش ایرانی حامل نفت به سوریه توقیف می‌شود.

در آوریل/ فروردین سال جاری دولت مصر عبور نفتکش‌های حامل نفت ایران به مقصد سوریه را از کانال سوئز متوقف کرده بود.

بر اساس اسنادی که از مسیر حرکت نفتکش به دست مقامات جبل‌الطارق افتاده،Grace1 ابتدا در بندری در عراق که برای بارگیری نفتکش‌ها در نظر گرفته نشده پهلو گرفته، و بعد از بارگیری مقداری گازوئیل، به بندر عسلویه رفته و در آنجا نفت خام بار زده است.

اوایل مه/ اردیبهشت سال جاری یک نفتکش‌ایرانی موفق شد با خاموش کردن فرستنده‌های خود محموله‌اش را در سوریه تخلیه کند. این تنها محموله نفتی ایران در سال جاری میلادی به سوریه بود که به مقصد رسید.

دمشق برای حل بحران سوخت تنها دو گزینه دارد: بازپس‌گیری میدان‌های نفتی شرق از ارتش دموکراتیک سوریه یا دادن امتیازات سیاسی به مسکو برای ترغیب روسیه به تأمین نفت مورد نیاز. به این ترتیب تحریم نفتی ایران، معادلات سوریه را هم در جهت کاهش نفوذ ایران تغییر داده است.

پانویس:

این خبر با توضیحات سخنگوی وزارت خارجه در تلویزیون ایران تکمیل شد

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farid

    احضار سفیر انگلیس در تهران به دنبال توقیف نفتکش! ؛ جمهوری اسلامی: تحریم‎های اروپا علیه سوریه را نمی‎پذیریم! ۲.۵ میلیون بشکه نفت به ارزش میلیونها دلار (متعلق به مردم بیکار ایران ) از خاک اسپانیا به اسد جنایتکارارسال و هدیه میدهند تا در منطقه به صدور تروریسم بپردازند و اروپا این را ندیده میگیرد! و میگوید برجام نقص نشده!!