ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

برکنار شدن رئیس بانک مرکزی ترکیه به دلیل اختلاف نظر با اردوغان

عمده اختلاف اردوغان با چتینکایا، رئیس سابق بانک مرکزی ترکیه، بر سر کاهش ارزش لیر و همین‌طور تورم روزافزون در ترکیه بوده است.

مراد چتینکایا که از سال ۲۰۱۶ ریاست بانک مرکزی ترکیه را بر عهده داشت، به دستور رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه از سمت خود برکنار شد. مراد اویسال، معاون سابق چتینکایا، عهده‌دار ریاست بانک مرکزی ترکیه شده است.

مراد چتینکایا، رئیس برکنار شده بانک مرکزی ترکیه - عکس از رویترز

رئیس جمهوری ترکیه در ماه‌های اخیر از بانک مرکزی خواسته بود نرخ بهره را کم کند، اما به دلیل برآورده نشدن تقاضای دولت ترکیه از سوی چتینکایا، اردوغان در فرمانی که دیشب در رسانه‌های ترکیه منتشر شد، مراد چتینکایا را از سمت ریاست بانک مرکزی خلع و معاون او مراد اویسال را به جای او منصوب کرد.

عمده اختلاف اردوغان با رئیس بانک مرکزی این کشور بر سر کاهش ارزش لیر و همین‌طور تورم روزافزون در ترکیه بوده است.

بر اساس برآورد موسسات اقتصادی جهانی نظیر "استاندارد‌اند پورز" و "فیچ"، کاهش ۳۰ درصدی ارزش لیر ترکیه باعث ریسک سیستماتیک در بخش بانکی و رشد چشمگیر نرخ تورم در این کشور شده است.

تحلیلگران منتقد اردوغان در رسانه‌های داخلی ترکیه، کنار گذاشتن ناگهانی رئیس بانک مرکزی این کشور را نشانه آن دانسته‌اند که دولت اردوغان برنامه مشخصی برای مواجهه با تنش‌های اقتصادی پیش رو ندارد. همچنین ایجاد بحران‌های بین‌المللی جدید برای ترکیه که عمدتا به دلیل نزدیک شدن دولت ترکیه به سیاست‌های روسیه پیش آمده، باعث کاهش سرمایه گذاری خارجی در ترکیه شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رشد اقتصادی ترکیه در سه ماه پایانی سال پیش به منفی سه درصد رسیده و تورم به طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافته، به نحوی که در بالاترین سطح خود در ۱۵ سال اخیر قرار گرفته است. ‎

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.