ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شهر باستانی بابل در فهرست میراث جهانی یونسکو

نخست‌وزیر عراق اقدام یونسکو را «یک پیروزی دیگر برای عراقِ تمدن‌ها» توصیف کرد.

عراق از تصمیم یونسکو برای قرار دادن نام شهر تاریخی بابل در فهرست میراث جهانی این سازمان استقبال کرد. بعد از سال‌ها تلاش بغداد برای افزودن نام بابل به این فهرست، در یک رای‌گیری در باکو پایتخت آذربایجان، درخواست عراق به تصویب رسید.

سربازان آمریکایی در حال گشت و گذار در شهر تاریخی بابل در سال ۲۰۰۹؛ برخی از نقاط شهر تاریخی بابل از سوی صدام حسین بازسازی شده است/ عکس از سایت وزارت دفاع ایالات متحده

شهر تاریخی بابل که در حاشیه رود فرات در ۸۵ کیلومتری جنوب بغداد واقع شده و زمانی یکی از جذابیت‌های توریستی عراق به شمار می‌رفت، در چهار دهه گذشته جنگ‌های متعددی به خود دیده است.

شهر چهار هزار و ۳۰۰ ساله بابل قدیم، در منطقه بین‌النهرین ( ميان‌رودان) که اکنون خرابه‌ای باستانی است و دو موزه مهم از آن باقی مانده، از نخستین مناطق استقرار تمدن بشری محسوب می‌شود و شاهد ظهور و افول سلسله‌های مختلف بوده است.

حمورابی در هزاره دوم قبل از میلاد در این شهر قوانین معروف خود را بر سنگ‌نوشته‌ای مکتوب کرد. نبوکدنصر دیگر پادشاه بابل از سلسله ایسن ارتش بزرگ خود را به اورشلیم فرستاد تا شورش یهودیان را سرکوب کند و آنها را برای بردگی به شهر بازگرداند.

برخی می‌گویند که اسکندر کبیر در سال ۳۳۲ قبل از میلاد در این شهر درگذشت.

به گزارش خبرگزاری «اسوشیتدپرس»، ده‌ها عراقی در دروازه ایشتار (عشتار) منطقه تاریخی بابل (دروازه‌ای که اصل بنای آن در اوایل قرن بیستم به آلمان منتقل شده و اکنون در موزه تاریخی پرگامون برلین واقع شده) با چرخاندن پرچم‌هایشان افزوده شدن نام بابل به فهرست میراث یونسکو را جشن گرفتند.

سرباز آمریکایی در حال گشت و گذار در برابر دروازه ایشتار در شهر تاریخی بابل/ عکس از سایت وزارت دفاع ایالات متحده

عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق، این رای را «یک پیروزی دیگر برای عراقِ تمدن‌ها» توصیف کرد. او گفت که عراق «فانوسی برای جهان بود و خواهد بود.»

برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق نیز گفت که مکان‌های تاریخی بیشتری از عراق به فهرست یونسکو افزوده خواهد شد و «عراق موقعیتی را که لایقش هست، باز خواهد یافت.»

محمد الحبوسی، رئیس پارلمان عراق و عبدالامیر الحمدانی، وزیر فرهنگ نیز بابت این نامگذاری به مردم عراق تبریک گفتند.

چند سال پیش گروه دولت اسلامی (داعش) بخش‌هایی از شهر باستانی الحصر در عراق را که یک میراث فرهنگی جهانی دیگر است، تخریب کرد.

جنگجویان داعش مناطق تاریخی دیگر عراق از جمله نمرود را نیز تخریب کردند. آنها با مواد منفجره و بولدوزر گاوهای بالدار نمرود را که در سردر کاخ سه هزار ساله این منطقه قرار داشتند با خاک یکسان کردند.

رای یونسکو به افزودن بابل در فهرست جهانی یونسکو چندین سال پس از این وقایع صادر شده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • هفت تپه

    شهر باستانی شوش هم باید در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار می گرفت. شوش قدیمی ترین شهر جهان است (از حدود ۶۰۰۰ سال پیش), و نزدیکترین شهر به هفت تپه و کارخانهء نیشکرش. جنبش کارگری هفت تپه حقیقتا یکی از مدرن ترین, جدید ترین و پیشرو ترین جنبش هایی است که جامعه ایران در چند دههء اخیر مشاهده کرده است. قدیمی ترین شهر جهان و جدید ترین جنبش اجتماعی, ترکیبی منحصر بفرد در ایران.