ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بحران آب در یزد: روستاهای تفت و مهریز در تنش آبی

تفت و مهریز که به دو باغ‌شهر استان یزد معروف هستند با بحران جدی آب مواجه‌اند. ایران دست‌کم ۱۰ سال با خشکسالی روبه‌رو بوده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان یزد گفته تفت و مهریز که به دو باغ‌شهر استان یزد معروف هستند، با بحران جدی آب مواجه شده‌اند. ایران دست‌کم ۱۰ سال با خشکسالی روبه‌رو بوده است.

عکس از آرشیو

محمد فاتحی با اشاره به بارش‌های بهار امسال در روستاها و ارتفاعات استان، گفته با وجود این بارندگی‌ها، هنوز در برخی از روستاهای تفت و مهریز تنش آبی وجود دارد.

عمده تنش آبی مناطق روستایی در شهرستان مهریز مربوط به بهادران و تنگه چنار و در شهرستان تفت مربوط به بنادکوک است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان یزد در عین حال گفته در برخی نقاط استان هم با توجه به بارندگی‌های مطلوب، برخی قنات‌ها احیا و آب‌دهی دوباره شده‌اند که سال‌ها کم‌آب یا خشک بودند.

فاتحی همچنین گفته برخی نقاط همچون دشت ابرکوه نیز با افت ۷۰ تا ۸۰ سانتی‌متری سفره‌های زیرزمینی و نشست زمین مواجه هستند، ضمن اینکه تنش و بحران آبی نیز در این منطقه بالاست.

او جداسازی آب شرب از بهداشت را یکی از راهکارهای مدیریت در مصرف آب دانسته و گفته در برخی نقاط استان مثل شهرستان اردکان و مناطق عقدا، خرانق و رباط پشت بادام و برخی مناطق بافق این اقدام انجام شده و در حال حاضر نیز با چند دهیاری استان تفاهم‌نامه‌هایی برای جداسازی آبیاری فضای سبز روستاها منعقد شده است.

فاتحی گفته تنش آبی به رغم بارندگی‌های خوب بهاره همچنان در برخی روستاها باقی است و این بارندگی‌ها نمی‌توانند جبران ۱۶ سال خشکسالی پی در پی را یک‌جا انجام دهند.

قاسم تقی‌زاده خامسی، معاونت آب و آبفای وزارت نیرو  چندی پیش در یک نشست خبری با تاکید بر اینکه منابع آبی کشور محدود است، گفته بود مخازن آبی کشور ۱۳۰ میلیارد مترمکعب کسری دارد و این میزان کسری با یک‌سال بارندگی تأمین نمی‌شود، زیرا کشور حدود ۱۰ سال با خشکسالی مواجه بوده است.

تقی‌زاده خامسی با اشاره به بارندگی‌های بهار گذشته گفته بود کشور به دلیل بارندگی‌ها ۷۶ میلیارد متر مکعب ورودی آب داشته، اما همه این میزان را نتوانسته برای آینده ذخیره‌سازی کند. بخشی از این آب‌ها به تالاب‌ها و بخشی به دریاها رفته است.

همچنین حمیدرضا جانباز، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ضمن اینکه تایید کرده به طور کلی در تأمین آب سطحی کشور وضعیت خوبی حاکم است و حجم ذخیره تعداد زیادی از سدهای تأمین کننده آب شرب شهرها و روستاها افزایش یافته، گفته بود این به معنای آن نیست که مشکلات کمبود آب حل شده است.

در استان‌های اصفهان، فارس، کرمان و برخی از شهرها و روستای دیگر استان‌ها مشکل کم‌ آبی وجود دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.