ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمریکا: آخرین دور مذاکرات با طالبان "بسیار سازنده" بوده است

نماینده ویژه آمریکا برای صلح در افغانستان می گوید که گفت‌وگوها با گروه طالبان در دوحه پیشرفت داشته و سرعت گرفته است اما آمریکا ضرب‌الاجل مشخصی برای خروج نیروهایش از افغانستان ندارد.

ایالات متحده آمریکا می‌گوید که آخرین دور مذاکرات با طالبان پیشرفت خوبی داشته و سازنده بوده است اما آمریکا ضرب‌الاجل مشخصی برای خروج نیروهایش از افغانستان ندارد.

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح در افغانستان روز شنبه شش ژوئیه/ ۱۵ تیر گفت که گفت‌وگوها با گروه طالبان در دوحه پیشرفت داشته و سرعت گرفته است.

خلیلزاد، در حساب توئیتر خود نوشت: "مذاکرات با گروه طالبان در دوحه پیشرفت‌ اساسی داشته است."

این دور هفتم مذاکرات طالبان با نماینده آمریکاست. به گفته خلیلزاد، در شش روز گفت‌و‌گو  پیشرفت‌هایی در چهار عرصه به دست آمده است: "مبارزه با تروریسم، خروج نیروها، گفت‌وگوهای بین‌ افغان و آتش‌بس فراگیر."

سهیل شاهین، سخنگوی طالبان در مذاکرات هم در پیامی توئیتری اعلام کرد که طالبان از پیشرفت مذاکرات راضی هستند. او در ادامه گفت: "امیدواریم کارهای باقیمانده به‌زودی تکمیل شود."

زلمی خلیلزاد این ادعا را که آمریکا به طالبان تاریخ مشخصی را برای خروج ۱۴ هزار نیروی آمریکایی مستقر در افغانستان پیشنهاد داده، تکذیب کرد.

پیش از این اسپوتنیک از قول یک منبع نزدیک به طالبان در قطر نوشته بود که آمریکا و طالبان به توافقی برای تعیین یک زمان‌بندی چندماهه برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان دست یافته‌اند. اما خلیلزاد این موضوع را تکذیب کرد.

خروج نیروهای آمریکایی یکی از موارد اختلاف در مذاکرات دوحه میان نمایندگان طالبان و آمریکا بوده است. آمریکا زمانی بیشتری برای خروج نیروهایش می‌خواهد و طالبان کمترین زمان ممکن را برای خروج نیروهای آمریکا پیشنهاد داده‌ است.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در سفر به کابل و دیدار با مقامات افغان ابراز امیدواری کرده بود که آمریکا و طالبان تا اول سپتامبر بتوانند پیش‌نویس توافق صلح را کامل کنند. خبرگزاری آسوشیتدپرس اما اکنون گزارش داده که تیم مذاکره‌کننده آمریکا و طالبان ابراز امیدواری کرده‌اند که پیش‌نویس توافقنامه صلح را در همین دور مذاکرات آتی کامل کنند.

با وجود اینکه حضور نمایندگان دولت رسمی افغانستان تا کنون در مذاکرات با طالبان ممکن نشده است، دولت اشرف غنی در افغانستان از روند مذاکرات صلح حمایت کرده است.

صدیق صدیقی، سخنگوی دولت اشرف غنی می‌گوید که ایالات متحده و حکومت افغانستان در خصوص روند صلح با هم هماهنگ هستند.

هیئت متشکل از چهره‌های سیاسی و مدنی که از افغانستان برای مذاکره با طالبان به دوحه می‌روند.

صدیقی در حساب توئیتری خود نوشته‌ است:

"حکومت افغانستان و ایالات متحده آمریکا در خصوص پروسه صلح پایدار که در آن منافع ملی حفظ گردد، هم جهت... هستند. صلح و برگزاری انتخابات برای حکومت اولویت دارد. حکومت با قاطعیت، تدبیر و جدیت عمل خواهد کرد."

در دو روز آتی (یکشنبه و دوشنبه هفتم و هشتم ژوئیه) سومین نشت بین افغان‌های درگیر در مذاکرات ادامه خواهد داشت. تا کنون طالبان حاضر نشده است در دو نشست قبلی بین افغان که در مسکو برگزار شد با دولت رسمی افغانستان مذاکره کند.

ما در جلسات هفتم و هشتم ژوئیه (۱۶ و ۱۷ تیر) که به به میزبانی مشترک آلمان و قطر در دوحه برگزار می‌شود قرار است که یک هیئت متشکل از چهره‌های سیاسی، مدنی و روزنامه‌نگاران افغانستانی به دوحه بروند تا با نمایندگان طالبان دیدار کنند. حدود شصت نفر شخصیت سیاسی و مدنی از افغانستان و پانزده عضو گروه طالبان قرار است در  این جلسات حاضر باشند.

حکومت افغانستان گفته است که این شصت نفر نماینده دولت افغانستان نیستند و با تصمیم فردی خود در این مذاکرات شرکت می‌کنند.

خلیلزاد در توئیتر نوشته است که نمایندگان آمریکا برای حمایت از گفتگوهای بین افغان، مذاکرات خود را با طالبان به مدت دو روز متوقف کره‌اند. سهیل شاهین هم اظهارات خلیلزاد را تایید کرده و گفته است که پس از گفتگوهای بین افغان، مذاکرات نمایندگان آمریکا با طالبان از سر گرفته خواهد شد.

گروه طالبان کنترل نیمی از افغانستان را در دست دارد و با وجود جریان داشتن گفت‌وگوهای صلح، فشارهای خود بر نیروهای امنیتی دولت افغانستان را ادامه داده است. در هفته اخیر، طالبان مناطق جدیدی را در افغانستان تصرف کرده و بیش از ۲۰۰ نیروی طرفدار دولت را کشته است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.