ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بیت‌کوین در ایران «ضابطه‌مند» می‌شود؟

استخراج یک بیت‌ کوین حدود ۳۵ میلیون تومان، معادل مصرف ۲۴ سال واحد مسکونی برق مصرف می‌کند و ۱۰۸ میلیون تومان سود دارد.

بیت‌کوین در ایران محل نزاع است. برخی مقام‌های دولتی و نمایندگان مجلس آن را ابزاری برای دور زدن تحریم‌ها می‌دانند. وزارت نیرو اما می‌گوید که استخراج یک ارز دیجیتال معادل مصرف ۲۴ سال یک واحد مسکونی در تهران برق مصرف می‌کند. با این حال دولت و بانک مرکزی در حال تدوین «ضابطه» و «تعرفه» برای رسمیت بخشدن به این مسئله است.

یک مرکز استخراج رمز ارز دیجیتال (بیت کوین)

استخراج بیت کوین یا همان ارز دیجیتال در ایران مصرف برق را افزایش داده است. وزارت نیرو خواستار مجازات استخراج‌کنندگان است. برخی مقام‌های دولتی و نمایندگان مجلس اما معتقدند که ارز دیجیتال یکی از راه‌های دور زدن تحریم‌ها است.

همایون حایری، معاون وزیر نیرو ایران استخراج ارز دیجیتال را یکی از دلایل اصلی افزایش مصرف برق عنوان کرده و گفته است: تولید هر بیت‌کوین معادل مصرف ۲۴ سال یک خانه در تهران برق مصرف می‌کند.

با این حساب با توجه به پرداخت یارانه دولتی برای برق در ایران، تولید هر یک بیت کوین یا دیگر ارزهای دیجیتالی معادل ۳۵ میلیون تومان برای صنعت برق ایران هزینه دارد.

پیش از این حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو، خواستار برخورد قانونی با تولیدکنندگان ارز دیجیتال شده بود. او این افراد را «قاچاقچی سوخت» خوانده بود که با استفاده از قیمت ارزان برق، نفع خود را می‌برند.

محمد‌جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران نیز، برق ایران را برای کسانی که به گفته او به دنبال استخراج رمز ارز هستند، «بسیار جذاب» دانسته است.

او گفته که دولت در نظر دارد مراکزی را در نزدیکی نیروگاه‌ها برای تولید بیت کوین در نظر بگیرد.

حمایت دولت از تولید بیت‌ کوین

سعید زرندی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران هم «اقدامات دولت برای تولید ضابطه‌مند ارز دیجیتال» را تایید کرده است.

او گفته که دولت هنوز در این باره تصمیم نگرفته اما استخراج بیت‌کوین می‌تواند «یک راه برای دور زدن تحریم‌ها باشد».

علاوه بر او، شهاب نادری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم خواستار تدوین ضابطه برای تولید ارز دیجیتال شده و گفته است: «ارزهای دیجیتال می تواند ابزاری مناسب برای دور زدن تحریم های بین المللی و ایجاد یک کانال ارزی برای انجام مراودات مالی خارجی و دریافت ارز حاصل از فروش نفت باشد».

تولید بیت کوین در مسجدها

آمارهای غیررسمی از وجود داشتن حدود ۱۸۰ هزار دستگاه استخراج رمز بیت کوین (ماینر) در ایران حکایت دارد. در باره مالکان این دستگاه‌ها اما تا به حال جزئیاتی بیان نشده است.

رئیس مرکز فضای مجازی ایران ۱۱ تیر امسال استخراج بیت کوین را غیرقانونی دانسته و گفته بود که دستگاه‌های استخراج رمز به صورت غیرقانونی وارد شده است.

با این حال خبرهای غیررسمی مبنی بر تولید بیت کوین در برخی مساجد و مزارع در ایران منتشر شده است.

حمیدرضا صالحی، دبیر سندیکای برق ایران استخراج بیت کوین در مساجد و مزارع را تائید و خواستار جلوگیری از آنچه که «سوء استفاده از برق ارزان مساجد» عنوان کرده، شده است.

براساس گزارش‌های منتشر شده استخراج هر یک بیت کوین در ایران معادل ۱۰۸ میلیون تومان سود دارد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.