ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت خارجه ایران: «راهزنی دریایی» را نمی‌پذیریم

بازگشت آمریکا به برجام به عنوان یک گزینه برای آغاز مذاکرات همچنان مطرح است. سخنگوی وزارت خارجه ایران خواهان رفع توقیف نفتکش «گریس ۱» شد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران از دولت بریتانیا خواست با قید فوریت نفتکش توقیف‌شده ایران در جبل‌الطارق را آزاد کند. سید عباس موسوی از اقدام دولت بریتانیا در توقیف نفتکش «گریس ۱» به عنوان راهزنی دریایی یاد کرد. وزیر دفاع ایران هم هشدار داد که این نوع «راهزنی دریایی» بی‌پاسخ نمی‌ماند. بازگشت آمریکا به برجام به عنوان یک گزینه برای آغاز مذاکرات نیز همچنان مطرح است.

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران (عکس: آرشیو)

گام دوم کاهش تعهدات ایران در برجام

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست هفتگی روزهای دوشنبه خود با اشاره به بحرانی که در خاورمیانه با تحریم کامل نفتی ایران و کاهش تعهدات ایران در برنامه جامع اقدام مشترک درگرفته، گفت ایران به هیچ کشوری امید نبسته، نه چین، نه روسیه و نه اتحادیه اروپا:

«ایران اجازه هم نمی‌دهد کارت بازی کسی باشد. ایران براساس منافع و امنیت ملی خود تصمیماتی را به صورت مستقل خواهد گرفت و اجرا می‌کند.»

یکی از این تصمیمات گام دوم کاهش تعهدات ایران در برجام است که روز گذشته با اعلام یک ضرب‌الاجل ۶۰ روزه به طرف‌های برجام آغاز شد و واکنش‌های گسترده‌ای را هم در پی داشت. این احتمال وجود دارد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به درخواست آمریکا و اتحادیه اروپا برای بررسی برنامه هسته‌ای ایران نشست اضطراری برگزار کند. موسوی گفت:

«ایران حق دارد به بی‌عملی اروپایی‌ها واکنش نشان دهد. آنها را در جایگاهی نمی‌دانیم که با توجه به بی‌تعهدی، بخواهند ابراز نگرانی کنند. اگر می‌خواستند باید پیش از این اقدامات ابراز نگرانی می‌کردند و جلوی اقدامات آمریکا را می‌گرفتند.»

مذاکره با آمریکا

رهبر جمهوری اسلامی ایران هرگونه مذاکره با آمریکا را منع کرده است.

سردار غلامرضا جلالی رئیس پدافند غیرعامل در انتقاد از رفت و آمدهای دیپلماتیک به تهران گفته است که از ابتدای اردیبهشت تا پایان خرداد سال جاری بیش از ۶۰ تیم دیپلماتیک به عنوان واسطه به ایران سفر کرده‌اند. سید عباس موسوی در پاسخ گفت:

«ما پنجره و در دیپلماسی را باز گذاشتیم و سفرهای متعددی که به کشور شده را تأیید می‌کنیم ولی تا آنجایی که وزارت خارجه مطلع است این تعداد نبوده است و هیأت‌هایی که آمدند شاید به انگشت‌های یک دست هم نمی‌رسید.»

موسوی در ادامه سخنانش اعلام کرد که طی روز های آینده بار دیگر مشاور دیپلماتیک امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه به تهران سفر می‌کند.

موسوی خاطرنشان کرد که قرار نیست مذاکره‌ای انجام شود، بلکه سفر تیم‌های دیپلماتیک برای قانع کردن ایران به ماندن در برجام انجام شده است. موسوی درباره مذاکره با آمریکا در چارچوب توافق هسته‌ای گفت:

«بستگی به آمریکا دارد ما فرش قرمز برای آمریکایی‌ها پهن نمی‌کنیم و اگر به تعهداتش برگردد می‌تواند گام مثبت تلقی شود.»

نفت‌کش ایرانی در جبل‌الطارق

سید عباس موسوی در نشست خبری دوشنبه ۱۷ تیر خود در تهران درباره سوپرتانکر ایرانی که با پرچم پاناما پنجشنبه گذشته در تنگه هرمز توقیف شد گفت:

 «اقدامات سیاسی و حقوقی در حال پیگیری است. مقصد سفر، بندری در سوریه نبود. این یک سوپرتانکر است و هیچ یک از بنادر سوریه گنجایش پهلوگیری آن را نداشته است.»

 فابیان پیکاردو، سر وزیر جبل‌الطارق پنجشنبه ۴ ژوئیه/۱۳ تیر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که یک فروند سوپرتانکر با نام  «گریس ۱» در حال انتقال نفت خام به بندر «بانیاس» در سوریه بود که بر اساس حکم قضایی توسط نیروی دریایی پادشاهی بریتانیا به دلیل دور زدن تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه توقیف شد. ۴۲ تفنگدار دریایی در توقیف این نفتکش شرکت داشتند و ۲۸ نفر خدمه آن توسط مقام‌های جبل‌الطارق به‌عنوان شاهد مورد بازجویی قرار گرفته‌اند. سخنگوی وزارت خارجه ایران خواهان رفع توقیف نفت‌کش ایرانی شد:

«از دولت انگلیس می‌خواهیم با قید فوریت این کشتی را رفع توقیف کند. این راهزنی و دزدی دریایی و عملی که منجر به افزایش تنش می‌شود را نمی‌پذیریم.»

امیر سرتیپ حاتمی، وزیر دفاع هم در سخنان جداگانه‌ای که دوشنبه در تهران ایراد کرد با اشاره به توقیف نفتکش حامل سوخت ایران توسط نیروی دریایی بریتانیا در جبل‌الطارق گفت: این اقدام خلاف موازین بین‌المللی بوده و یک نوع راهزنی دریایی است: «یقیناً این نوع راهزنی دریایی توسط ما تحمل و بی پاسخ نخواهد ماند.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.