ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پایان نشست بین افغان در قطر: افزایش امید به صلح

نشست دو روزه بین افغان در دوحه با انتشار قطع‌نامه‌ای بر کاهش خشونت‌ها، کاهش تلفات غیرنظامیان تا میزان صفر، تضمین امنیت مردم و ضرورت تداوم گفت‌وگوها تأکید کرد: گامی تازه به سوی صلح.

نشست بین‌ افغان در دوحه، پایتخت قطر با انتشار قطع‌نامه ۸ ماده‌ای پایان یافت.  شرکت‌کنندگان در این نشست دو روزه در قطع‌نامه پایانی، بر کاهش خشونت‌ها، کاهش تلفات غیرنظامیان تا میزان صفر، تضمین امنیت مردم و تأسیسات عمومی، عدم دخالت دیگر کشورها در امور افغانستان و همچنین ضرورت تداوم گفت‌وگوها تأکید کرد‌ند.

نشست بین طرف‌های افغان در دوحه قطر

نشست بین طرف‌های افغان در قطر، یکشنبه ۱۶ تیر / ۷ ژوئیه آغاز شد و نیمه‌شب دوشنبه ۱۷ تیر / ۸ ژوئیه با صدور قطع‌نامه‌ای به کار خود پایان داد. در این نشست از افغانستان ۵۳ نفر و از طالبان ۱۷ نفر شرکت داشتند. در ترکیب هیأت افغانستان، افراد دولتی نیز دیده می‌شدند.

قطع‌نامه پایان نشست دوحه امید به صلح در افغانستان را بیشتر کرده است.

در این قطع‌نامه بر آزادی بی‌قید و شرط زندانیان سالمند و بیمار، تضمین امنیت تمامی نهادهای عمومی از جمله بیمارستان‌ها، نهادهای آموزشی، تحصیلی و ملکی، بازارها، محلات کار، نهادهای دینی و مذهبی، تعهد به حفظ جان، مال، عزت مردم و تلاش برای کاهش تلفات غیرنظامیان به صفر، تأکید شده‌ است.

در قطع‌نامه همچنین از طرف‌های درگیر جنگ خواسته شده است که به جای به‌کارگیری ادبیات تهدید، انتقام‌جویی و جنگ‌طلبانه در بیانات رسمی، از زبان ملایم استفاده کنند.

قطع‌نامه بر تأمین حقوق زنان در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، تعلیمی و فرهنگی، با قید «در چارچوب ارزش‌های اسلامی» و همچنین تأمین حقوق «اقلیت‌های مذهبی» نیز تأکید کرده است.

شرکت‌کنندگان نشست بین افغان در قطع‌نامه خود گفته‌اند که نقشه راه صلح بر آغاز روند صلح، هم‌زمان با تکمیل شرایط لازم، نظارت بر تطبیق مواد موافقت‌نامه صلح، اصلاحات لازم و حفظ و تقویت نهادهای اساسی، تأسیسات دفاعی و سایر نهادهای ملی، بازگشت و جابه‌جایی مهاجران و آوارگان، توافق بر «نظام اسلامی»، بحث درباره شرایط تازه همکاری و چگونگی ادامه روابط با کشورهای کمک‌کننده، تأیید توافق‌های صلح افغانستان در یک نشست میان افغان‌ها و گرفتن ضمانت مبنی بر مداخله نکردن کشورهای منطقه و کشورهای دیگر در امور افغانستان در یک کنفرانس بین‌المللی، استوار است.

شرکت‌کنندگان تأکید کرده‌اند که‌ برای آن‌که افغانستان بار دیگر شاهد بحران و جنگ نباشد، تفاهم بین‌ افغان‌ها میان سطوح مختلف ضروری است. آن‌ها از جامعه جهانی و کشورهای منطقه افغانستان خواسته‌اند در این امر که به سود همه است، حمایت کنند.

آن‌ها همچنین از تلاش‌ها برای برقراری صلح در افغانستان، از جمله نشستِ بین افغان در مسکو که در دو نوبت در ماه‌های فوریه و مه برگزار شد، حمایت کرده و از سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی، سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و کشورهای همسایه خواسته‌اند که قطع‌نامه نشست بین‌ افغان دوحه را پشتیبانی و تأیید کنند.

شرکت‌کنندگان، از آلمان و قطر به‌عنوان کشورهای میزبان این نشست قدردانی کرده و از سازمان ملل و کشورهایی که در تسهیل مذاکرات میان آمریکا و طالبان و گفت‌وگوهای بین‌ افغان نقش داشته‌اند، خواسته‌اند که به این تلاش‌ها ادامه دهند. در بخشی از این قطع‌نامه آمده است:

«از دید ما گفت‌وگو و تفاهم کمک می‌کند تا به فهم مشترک درباره‌ امروز و فردای کشور خود برسیم؛ و موانعی را که بر سر راه تفاهم و درک متقابل وجود دارد، برداریم. از این رو همه بر ضرورت تداوم گفت‌وگوها تأکید می‌کنیم.»

زلمی خلیل‌‎زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان ضمن تشکر از میزبان‌های نشست بین‌ افغان دوحه، در توئیتر خود گفته است که این کنفرانس امیدواری بیش‌تری به پایان جنگ ایجاد می‌کند. او فضای نشست را «مثبت» ارزیابی کرد و نتایج آن را به مقام‌های دولتی افغانستان و گروه طالبان تبریک گفت.

برگزارکننده نشست بین افغان دوحه یک سازمان غیردولتی آلمانی به نام «بنیاد برگوف» است. در این دو روز، قطر و آلمان به‌صورت مشترک از این نشست میزبانی می‌کردند.

وزارت امور خارجه قطر نیز امروز (سه‌شنبه) نشست بین افغان دوحه را موفقیت‌آمیز خواند. مطلق بن ماجد القحطانی، فرستاده وزیر خارجه قطر در امر مبارزه با تروریسم و میانجی‌گری برای حل‌وفصل منازعات در این‌باره گفت، این مذاکرات در راستای تلاش‌هایِ صورت‌گرفته در پشتیبانی از روند صلح در افغانستان انجام شد.

به‌گفته فرستاده وزیر خارجه قطر، بیش از ۶۰ افغانستانی از طیف‌های گوناگون این کشور از جمله زنان، طالبان و نمایندگان دولت برای نخستین بار برای بررسی راهکارهای پایان دادن به جنگ در افغانستان و تحقق صلح، با یکدیگر دیدار کرد و طی دو روز مجموعه‌ای از مسائل دارای اهتمام مشترک از جمله حقوق زنان و اقلیت‌ها، برقراری آتش‌بس، آزادی اسرا و زندانیان و نیز خروج نیروهای بیگانه از کشور و آینده سیاسی افغانستان را بررسی کردند.

قرار است هیئت آمریکایی به ریاست زلمی خلیل‌زاد و طالبان امروز (سه‌شنبه) دوباره گفتگوهای‌ خود را آغاز کنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.