ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان ملل: هر روز ۲۳۸ زن به قتل می‌رسند

تبعیض و کلیشه‌های جنسیتی از عوامل وقوع جنایت در جهان است. در سال ۲۰۱۷ در مجموع ۸۷ هزار زن به قتل رسیده‌اند. ۵۰ هزاز زن در خانه به دست شریک زندگی‌شان.

دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل (UNODC) اعلام کرد جرائم سازمان‌یافته و باندهای خلافکار مسئول اصلی ارتکاب قتل در جهان‌اند. بر اساس این گزارش تغییرات اقلیمی، سلاح گرم، مواد مخدر و الکل، نابرابری، بیکاری، بی ثباتی سیاسی و کلیشه‌های جنسیتی از عوامل دخیل در ارتکاب قتل در جهان‌‌اند. در سال ۲۰۱۷ در مجموع ۸۷ هزار زن به قتل رسیده‌اند. هر روز ۲۳۸ زن. بیش از نیمی از این زنان را شریک زندگی‌شان به قتل رسانده. به این ترتیب خانه که می‌بایست امن‌ترین مکان زندگی باشد، از ناامن‌ترین مکان‌هاست.

آنجلا می مسئول دفتر تحقیقات سازمان ملل در زمینه خشونت خانگی هنگام معرفی گزارش سازمان ملل (عکس: توییتر)

دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل (UNODC) دوشنبه ۸ ژوئیه/۱۷ تیر گزارشی را در مورد آمارجهانی قتل منتشر کرد که نشان می‌دهد تعداد افرادی که در سراسر جهان به قتل رسیده‌اند پنج برابر تعداد کشته‌شدگان در درگیری‌های نظامی است و جرائم سازمان یافته مسئول ۱۹ درصد قتل‌هایی هستند که در سراسر جهان اتفاق می‌افتد. این گزارش می‌گوید:

«بر اساس داده‌های اطلاعاتی مربوط به  آمار جامع قتل ۲۰۱۸، که تکیه بر منابع و ارقام جدید و تکمیل‌شده دارند، دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل برآورد می‌کند که در سال ۲۰۱۷ تعداد ۴۶۴ هزار قتل عمد در سراسر جهان اتفاق افتاده است. بیشترین سهم قتل‌های عمد به قاره آمریکا می‌رسد که در آن ۳۷ درصد قتل‌های جهان ثبت شده است. آفریقا با فاصله نزدیکی ۳۵ درصد و یک سوم مقدار کل را به‌خود اختصاص داده است. به‌رغم جمعیت بالا آسیا درصد کمتر از یک چهارم و ۲۳ درصد را داشته و این رقم در اروپا به ۴,۷ درصد و در اقیانوسیه به ۰,۲درصد می‌رسد که کمترین نرخ قتل را ثبت کرده است».

برای مقایسه، تعداد کشته شدگان در مناقشات نظامی در زمان مشابه ۸۹ هزار نفر بوده است. پژوهش سازمان ملل درباره زمینه و جنسیت قربانیان قتل‌هایی که براثر جرائم سازمان یافته انجام شده‌اند می‌گوید:

«برآورد می‌شود که در فاصله سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷  سالانه نزدیک به ۶۵هزار قتل در رابطه با جرائم سازمان یافته و باندهای جنایتکار صورت گرفته است. ‍حدود ۹۵ درصد قربانیان کشته شده در جرائم سازمان‌یافته مَرد و کشورهایی که بیشترین تعداد قتل‌ها را شامل می‌شوند به ترتیب: باهاماس، السالوادور، هندوراس، کلمبیا، جامائیکا و پاناما هستند».

پراکندگی سنی قربانیان نیز پنج گروه را شامل می‌شود:

«به صورت جهانی مردان جوان بین ۱۵ تا ۲۹ سال با نرخ ۱۶,۶ در ۱۰۰هزار بیشتر از بقیه در معرض خطر به‌قتل ‌رسیدن قرار دادند. مردان ۳۰ تا ۴۴ سال با نرخ ۱۴,۷ نفر در ۱۰۰هزار نفر دومین گروه را تشکیل می‌دهند. خطر به‌قتل رسیدن برای مردان ۴۵ تا ۵۹ به ۱۰,۷ و ۶۰ سال به بالا به ۵,۶ کاهش می‌یابد. این رقم در پسران زیر ۱۵ سال نیز ۱,۲ از ۱۰۰هزار گزارش شده است. در مقابل زنان در تمام گروه‌های سنی با خطر کمتری برای به‌قتل رسیدن روبه‌رو هستند.

با این‌وجود پژوهش سازمان ملل از سایه انداختن ارقام و پراکندگی جنسیتی قتل‌های مرتبط با جرائم سازمان‌یافته بر قتل‌های مرتبط با خشونت خانگی خبر داده است که بیشتر قربانیان آن زنان و دختران هستند. طبق داده‌های این پژوهش قتل‌هایی که به‌دست شریک زندگی انجام شده‌اند یک چهارم قتل‌های جهان را تشکیل می‌دهند و حدود ۶۴ درصد افرادی که از این طریق جان خود را از دست می‌دهند زن هستند. این گزارش می‌گوید قتل‌های انجام شده توسط شرکای صمیمی متاثر از کلیشه‌های جنسیتی‌ست و به ندرت خود به خودی یا تصادفی انجام می‌شود. همچنین قتل‌ توسط شریک زندگی «اغلب گزارش نشده و نادیده گرفته می شود».

گزارش سازمان ملل به نقش محیط زیست و به صورت مشخص درگیری بر سر منابع و تغییرات مرتبط با افزایش دمای هوا نقش مهمی در افزایش نرخ قتل در جهان اشاره می‌کند:

«خشونت ناشی از کمبود منابع و درگیری بر سر توزیع منابع نشانگر بستری‌ست که در آن تامین منابع تجدیدپذیر مانند آب، جنگل‌ها، مزارع و مراتع برای برآوردن تقاضاها کافی نیست. به‌علاوه سیاست‌هایی که بر دسترسی به منابع طبیعی، استفاده از آن‌ها و مالکیت و مدیریت‌ منابع طبیعی حاکم هستند، می‌توانند محرک خشونت و درگیر در شرایطی باشند که برخی از گروه‌ها نسبت به طرد سیاسی، فساد و توزیع نابرابر منابع شکایت دارند. با این‌حال اتصال میان خشونت و محیط زیست هنوز به صورت کامل نمی‌تواند بستر جداگانه‌ای برای تحقیق محسوب شود و پژوهش‌هایی هستند که نتایج آن‌ها حاکی از آن است که مسائل مربوط به پیوند میان محیط زیست، جمعیت و خشونت تنها به کمبود منابع مربوط نمی‌شوند و از رابطه‌‌های قدرت نیز ناشی می‌شوند. یک تحقیق اخیر نشان می‌دهد حداقل ۲۰۰ مدافع محیط زیست در سال ۲۰۱۶ کشته شده‌اند.»

سازمان ملل متحد همچنین خواستار اقدام فوری دولت‌ها برای مقابله با افزایش آمار جهانی قتل شده و بدین منظور علاوه بر جرایم سازمان یافته، به چندین عامل اصلی و موثر در این افزایش اشاره کرده که شامل سلاح گرم، مواد مخدر و الکل، نابرابری، بیکاری، بی ثباتی سیاسی و کلیشه‌های جنسیتی است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.