ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترامپ در دیدار با امیر قطر: «ایران بهتر است مراقب باشد»

اختلاف قطر و چند کشور عربی برای آمریکا که می‌خواهد جبهه‌ای در منطقه علیه ایران ایجاد کند مطلوب نیست. آمریکا می‌خواهد برای کشاندن ایران به پای میز مذاکره و کاهش تنش از قطر کمک بگیرد.

ترامپ و امیر قطر در کاخ سفید دیدار کردند. در نشست رسانه‌ای این دیدار ترامپ بار دیگر به ایران در رابطه با برنامه هسته‌ای این کشور هشدار داد. منابع آگاه دو کشور تنش بین ایران و آمریکا را از موضوعات مورد بحث این دو رهبر سیاسی می‌دانند. آمریکا می‌خواهد از قطر به‌عنوان میانجی کمک بگیرد تا تنش با ایران را کاهش دهد و جمهوری اسلامی را به پای میز مذاکره بکشاند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر (عکس از آرشیو)

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا بعد از ظهر  سه‌شنبه ۱۸ تیر / ۹ ژوئیه (به‌ وقت محلی) با تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در واشنگتن دیدار کرد.

در بخش نشست مطبوعاتی مربوط به جلسه ترامپ با امیر قطر، رییس‌جمهوری آمریکا در پاسخ به یکی از خبرنگاران که در مورد «میزان صبر» آمریکا و واکنش این کشور در برابر غنی‌سازی اورانیوم در ایران پرسید گفت:

«صبر می‌کنیم و ببینیم که چه اتفاقی با ایران خواهد افتاد. ایران دارد کارهای بد بسیاری می‌کند. آنها بهتر است بسیار مراقب باشند.»

در بیانیه‌ای که کاخ سفید به مناسبت دیدار ترامپ و امیر قطر منتشر کرده به گفت‌وگوها در مورد ایران اشاره‌ای نشده است اما آمده که در این دیدار یک قرارداد تجاری امضاء شده که به موجب آن قطر از آمریکا جت‌های بوئینگ خریداری می‌کند.

به‌گزارش آسوشیتدپرس، رسانه‌های قطر رویدادها و مسائل منطقه و جهان را موضوع گفت‌وگوی دو طرف اعلام کرده‌اند و کاخ سفید نیز مسائل اقتصادی، امنیتی و مقابله با تروریسم را از مسائل مورد مذاکره عنوان کرده است. یک مقام آگاه آمریکایی که نخواست نامش فاش شود درباره قطر و نقش آن در منطقه گفت:

«همه می‌دانند که قطر با ایران ارتباط دارد. من فکر نمی‌کنم که [این کشور] نقش رسمی میانجی داشته باشد اما ما می‌توانیم از آنها بخواهیم پیام‌ها را ارسال کنند و جدی بودن تلاش دولت برای جلوگیری از تشدید تنش و یافتن راهی برای گفت‌وگو را در میان بگذارند.»

جاسم بن منصور آل ثانی، وابسته رسانه‌ای سفارت قطر در آمریکا نیز از آمادگی دوحه برای میانجی‌گری بین ایران و آمریکا خبر داد و گفت:

«امیر [قطر] برای میانجی‌گری با ایران فشار نمی‌آورد، اما اگر تهران و واشنگتن موافقت کنند، حاضر است در این راه کمک کند.»

قطر میزبان پایگاه اصلی نیروی هوایی آمریکا در منطقه است، که در آن حدود ۱۰ هزار سرباز آمریکایی مستقر هستند و مرکز عملیات فرماندهی مرکزی ایالات متحده است. با افزایش تنش بین ایران و آمریکا، واشنگتن چند فروند جنگنده رادارگریز اف-۲۲ «رپتور» به این پایگاه فرستاد.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر، پیش از این از آمادگی کشورش برای میانجی‌گری میان ایران و آمریکا خبر داده و گفته بود:

«اگر قطر بتواند میان ایران و آمریکا پلی ایجاد کند، از این امر خودداری نخواهد کرد. مجادله میان ایران و آمریکا ما را در موقعیت دشواری قرار داده، زیرا می‌بینیم که قوی‌ترین متحد ما با همسایه‌مان رویاروی هم قرار گرفته‌اند.»

در آخرین بازدید امیر قطر از آمریکا که بیش از یک سال پیش انجام شد ترامپ او را «دوست بزرگ» نامید.

جاسم بن منصور آل ثانی گفت: «تمرکز اصلی ما بر تقویت روابط دو جانبه و تأکید قطر به‌عنوان یک متحد قوی است.»

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر که همه از متحدان آمریکا در منطقه هستند، در سال ۲۰۱۷ قطر را تحریم کردند. این اقدام به یکی از شدیدترین تنش‌ها میان کشورهای عربی در سال‌های اخیر منجر شد. دوحه به حمایت شبه‌نظامیان اسلام‌گرا و رابطه دوستانه با ایران متهم شد؛ اتهاماتی که مقامات این کشور رد کرده‌اند. ایالات متحده در این میان خواهان عادی‌سازی روابط میان کشورهای حاشیه خلیج فارس و ایجاد ثبات در منطقه است تا بتواند جبهه‌ای علیه ایران ایجاد کند.

پس از حمله به ساختمان سفارت عربستان سعودی در تهران در دی‌ماه ۱۳۹۴ (ژانویه ۲۰۱۶)، در واکنش به اعدام شیخ نمر باقر النمر، روحانی شیعه در عربستان سعودی، قطر به نشانه همبستگی با عربستان سعودی سفیر خود از ایران را فراخواند اما در ماه اوت ۲۰۱۷ پس از آن‌که عربستان سعودی روابط خود با قطر را قطع کرد، بار دیگر رابطه با ایران را از سر گرفت.

تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر روز گذشته، دوشنبه ۱۷ تیر / ۸ ژوئیه وارد آمریکا شد و ابتدا از پنتاگون دیدار کرد.

امیر قطر پیش از ترک ایالات متحده با وزیر خارجه دولت ترامپ، کمیته نیروهای مسلح و روابط خارجی مجلس سنا و مجلس نمایندگان آمریکا دیدار خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.