ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی: بریتانیا پیامدهای توقیف نفتکش را بعداً خواهد دید

روحانی توقیف نفتکش ایران توسط بریتانیا را «بسیار سخیف» و «احمقانه» خواند و این کشور را آغازگر ناامنی دانست. او رجوع آمریکا به شورای حکام را هم «خنده‌آور» خواند.

حسن روحانی در سخنان تازه‌ای هم به بریتانیا و آمریکا تاخت و هم اتحادیه اروپا. او بریتانیا را به‌دلیل توقیف نفتکش ایران آغازگر ناامنی دانست و گفت این کشور پیامدهای اقدام خود را بعداً خواهد دید. روحانی رجوع آمریکا به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را هم «خنده‌آور» توصیف کرد و نگرانی اروپا از کاهش تعهدات برجامی ایران را بی‌جهت خواند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، چهارشنبه ۱۹ تیر در جلسه هیأت دولت، درباره توقیف نفتکش ایران در جبل‌الطارق گفت: «اقدام انگلیسی‌ها کاری بسیار سخیف، غلط و اشتباه بود و به زیان آن‌ها است. (...) به انگلیسی‌ها گوشزد می‌کنم که شما آغازگر ناامنی هستید و تبعات آن را بعداً درک خواهید کرد.»

روحانی بریتانیا را به‌عنوان کشوری «اشغالگر» در منطقه جبل‌الطارق عنوان کرد و گفت: «این سرزمین متعلق به اسپانیا است و دولتی اشغالگر که به ناروا در این منطقه حضور دارد این کار سخیف را انجام داده است و این در حالی است که مردم اسپانیا هم از این کار انگلیس اعلام انزجار دارند.»

فابیان پیکاردو، سر وزیر جبل‌الطارق پنج‌شنبه ۱۳ تیر / ۴ ژوئیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که یک فروند سوپرتانکر با نام «گریس ۱» در حال انتقال نفت خام ایران به بندر «بانیاس» در سوریه بود که بر اساس حکم قضائی توسط نیروی دریایی پادشاهی بریتانیا به دلیل دور زدن تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه توقیف شد.

سرپرست وزارت خارجه اسپانیا اما ساعتی بعد اعلام کرد که ایالات متحده از بریتانیا خواسته بود این نفتکش را که در تملک یک شرکت سنگاپوری است و با پرچم پاناما حرکت می‌کرد توقیف کند.

جوزپ بورل، سرپرست وزارت خارجه اسپانیا نیز گفت بر اساس اطلاعاتی که دولت اسپانیا در اختیار دارد، این نفتکش در منطقه آبی توقیف شده که اسپانیا بر آن حاکمیت دارد، اما بریتانیا گفته است این منطقه تحت حاکمیت بریتانیاست.

ایران می‌گوید مقصد این نفتکش سوریه نبوده و بریتانیا را به «راهزنی دریایی» متهم کرده ‌است.

روحانی این امکان را داد که بریتانیا «به دستور آمریکا» دست به‌چنین اقدامی زده باشد که به‌گفته او «باز هم اقدام غلط و اشتباهی است».

رئیس جمهوری ایران وضعیت داخلی بریتانیا را «به‌هم‌ریخته» و «بدون انسجام» خواند و گفت: «اما در عین این سراسیمگی و به‌هم‌ریختگی، توقیف کشتی نفتکش ایرانی کاری احمقانه بود.»

اقدام «خنده‌آور» آمریکا

حسن روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به درخواست آمریکا از شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بررسی نقض تعهدات هسته‌ای ایران اشاره کرد و گفت: «آن‌ها درخواست جلسه فوق‌العاده برای شورای حکام دادند که چرا ایران برخی از تعهدات برجامی را کنار گذاشته است و این داستان خنده‌آوری است که امروز آمریکایی‌ها آن را انجام می‌دهند (...) آن‌ها دلیلی برای عدم غنی‌سازی ایران اعلام نمی‌کنند و صرفاً می‌گویند کار بدی است و یا این‌که هدف ایرانی‌ها بد است. اما نمی‌توانند بگویند که اگر کار بدی است چرا خودشان آن را انجام می‌دهند.»

یکشنبه گذشته، ۱۶ تیر / ۷ ژوئیه، ایران گام دوم کاهش تعهدات خود در برجام را بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی آغاز کرد. سطح غنی‌سازی اورانیوم در تأسیسات هسته‌ای ایران از صبح دوشنبه ۱۷ تیر/ ۸ ژوئیه از مرز ۴,۵ درصد عبور کرد. یوکیا آمانو، دبیرکل آژانس به گزارش حکام گزارش داد که بازرسان آژانس عبور ایران از حد مجاز غنی‌سازی اورانیوم ۲۳۵ به غلظت مجاز ۳,۶۷ درصد را تأیید کرده‌اند.

با آغاز گام دوم کاهش تعهدات ایران در برجام، شورای حکام به درخواست آمریکا و اتحادیه اروپا امروز نشست فوق‌العاده برگزار می‌کند.

روحانی در این‌باره افزود: «آمریکایی‌ها از یک طرف برجام را یک توافق بسیار بد و به تعبیر خودشان بدترین توافق می‌دانند و بدون هیچ بهانه‌ای از آن خارج می‌شوند و از طرف دیگر وقتی ایران برخی از تعهدات خود را کاهش می‌دهد، همگی از آن ابراز نگرانی می‌کنند در حالی که باید از آمریکا نگران بود که کل برجام را زیر پا گذاشته است.»

نگرانی اروپا

حسن روحانی در مورد این‌که اروپایی‌ها هم از این‌که ایران برخی تعهدات برجامی خود را کنار گذاشته اظهار نگرانی می‌کنند، خطاب به آن‌ها، گفت: «شما نمی‌خواهد نسبت به ایران نگران باشید، نگرانی شما باید از آمریکا باشد که کل این تعهد و برجام را زیر پا گذاشته است. جمهوری اسلامی ایران در چارچوب برجام و توافق حرکت می‌کند و ساختارشکن نیستیم و ساختار برجام را برهم نزدیم، ما ۱۴ ماه به شما فرصت دادیم و باز هم با اقدام جدید خود ۲ ماه دیگر فرصت دادیم و اقدامات ایران کاملاً صحیح، درست و در چارچوب قانون است.»

ایران از اروپا توقع دارد که با راه‌اندازی کانال مالی ویژه (اینستکس)، تجارت با ایران را با دور زدن تحریم‌های آمریکا آغاز کند و پول نفت را هم به این کانال بریزد. قرار بود نخستین تراکنش مالی اتحادیه اروپا جمعه گذشته انجام شود که انجام نشد. اروپا می‌گوید در گام نخست اینستکس تنها می‌تواند مواد غذایی و دارویی مورد نیاز را مبادله کند.

در این رابطه امانوئل بن، نماینده رئیس جمهوری فرانسه برای مذاکره با مقام‌های ایرانی وارد تهران شده است. هدف از این سفر کاهش تنش‌هاست. عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز ضمن استقبال از این سفر گفته است که خواسته ایران تنها اجرای توافق هسته‌ای و تعهدات اروپاست.

حسن روحانی در سخنان چهارشنبه خود گفت هدف ایران حفظ برجام است و «اگر فکر می‌کنند که راه‌ حل شرایط موجود مذاکره است، باید [آمریکا] تحریم‌ها را کنار بگذارد و به تعهدات خود بازگردد.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.