ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دولت هلند اعزام یک ناو محافظ به تنگه هرمز را بررسی می‌کند

به گزارش خبرگزاری رسمی ان او اس هلند، دولت این کشور با موافقت با اعزام ناو نظامی به تنگه هرمز، راحت‌تر می‌تواند از زیر بار یک درخواست دیگر آمریکا بگریزد: اعزام سرباز به سوریه.

به گزارش خبرگزاری رسمی «ان‌ او ‌اس» هلند، دولت این کشور در حال بررسی اعزام یک ناو محافظ به تنگه هرمز برای محافظت از آزادی حمل و نقل دریایی است.

یک ناو محافظ ارتش هلند ــ عکس: ویکیپدیا

به گزارش ان او اس، کابینه دولت هلند قرار است در میانه اوت ــ ماه آینده میلادی ــ به ارزیابی نیروی دریایی سلطنتی هلند و فرماندهی نیروهای مسلح این کشور در مورد خطرات اعزام ناو جنگی به تنگه هرمز گوش بسپارد و سپس بر سر اعزام این ناو محافظ تصمیم‌گیری کند.

منابع ان او اس گفته اند که مارک اسپر، سرپرست وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا دو هفته پیش در نشست سازمان پیمان نظامی آتلانتیک شمالی (ناتو) این درخواست را از دولت هلند کرده بود. هدف از اعزام این ناو کمک به محافظت از آزادی حمل و نقل دریایی اعلام شده اما هنوز منابع هلندی آن را رسماً تأیید نکرده اند.

اسپر پنج‌شنبه ۲۷ ژوئن / ۶ تیر در جمع دیگر اعضای ناتو تأکید کرده بود که علی‌رغم بی‌میلی واشنگتن به جنگ با تهران، هیچ «حادثه» دیگری تحمل نخواهد شد. تنش‌ها بین ایران و آمریکا با خرابکاری در چندین نفت‌کش در نزدیکی تنگه هرمز افزایش یافت اما پنج‌شنبه ۲۰ ژوئن / ۳۰ خرداد پس از سرنگون‌کردن یک پهپاد آمریکایی به دست سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بالا گرفت. آمریکا آماده حمله بود اما بنا بر گفته‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، او این دستور را به تعلیق درآورد.

پاسخ به درخواست‌های آمریکا درباره ایران و سوریه

آنک بَیلِفِلد، وزیر دفاع هلند جمعه پنجم ژوئیه به مجلس نمایندگان هلند گفت که سرپرست وزارت دفاع ایالات متحده «درخواستی عمومی از متحدان» برای کمک به «تضمین حق عبور و مرور دریایی آزاد و امنیت دریایی در آن منطقه» مطرح کرده است. هرچند او اشاره نکرده بود که دولت چه برنامه‌ای برای برآوردن این درخواست دارد، منابع ان او اس چهارشنبه ۱۰ ژوئیه گفته اند که هلند در حال بررسی اعزام یکی از شش ناو نظامی بزرگ این کشور است.

آمریکا در تلاش است تا حداکثر دو هفته آینده برای تأمین امنیت دریایی و آزادی کشتی‌رانی و جریان آزاد تجاری در تنگه هرمز و تنگه باب‌المندب با حضور و مشارکت کشورهایی که نفت خود را از خلیج فارس عبور می‌دهند یک ائتلاف نظامی تشکیل دهد. ۹۰ درصد از نفت چین و ۸۰  درصد از نفت ژاپن از تنگه هرمز عبور می‌کند.

به گفته این منابع، هلند به دنبال اطمینان از این موضوع است که به نزاع بین ایران و آمریکا وارد نشود. آنها گفته اند که دولت این کشور با موافقت با اعزام ناو نظامی به تنگه هرمز، راحت‌تر می‌تواند از زیر بار دیگر درخواست آمریکا بگریزد: اعزام سرباز به سوریه.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸ با اعلام پیروزی بر داعش، دستور خروج دو هزار سرباز آمریکایی از خاک سوریه را صادر، اما تاریخ مشخص خروج این نیروها را اعلام نکرد. آمریکا می‌خواهد متحدانش با اعزام سرباز به سوریه، امکان خروج سربازان آمریکایی را فراهم آورند. پیش از این، آلمان درخواست آمریکا برای چنین اقدامی را رد کرده است.

نمایندگان اروپایی در نشست ناتو که پشت درهای بسته برگزار شد، به اسپر هشدار داده‌ بودند که آمریکا نباید ناتو را در هیچ مأموریت نظامی در خلیج فارس درگیر کند.

فرانسه همراه با آلمان و دیگر متحدان اروپایی از آمریکا خواسته بودند که توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی حفظ شود. ایران و قدرت‌های ۱+۵ در ۲۰۱۵ «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) را امضا کردند اما ترامپ مه ۲۰۱۸ از آن خارج شد و تحریم‌ها علیه ایران را بازگرداند. پس از آن تهران هشدار کرد که در صورت ناتوانی در فروش نفت، تنگه هرمز را خواهد بست.

ایران حالا تهدید کرده که در صورت عمل‌نکردن اروپایی‌ها به وعده‌ها برای مقابله با تحریم‌ها به صورت «پله‌پله» ــ اما «برگشت‌پذیر» ــ تعهدات برجامی را کاهش می‌دهد. تهران تا کنون از محدودیت ۳۰۰ کیلوگرمی اورانیوم غنی‌سازی‌شده فراروی کرده و غنی‌سازی را به سطح پنج درصد (بالاتر از  ۳,۶۷ درصد که در برجام معین شد) رسانده است.

تهران از اروپا توقع دارد که با راه‌اندازی کانال مالی ویژه (اینستکس)، تجارت با ایران را با دور زدن تحریم‌های آمریکا آغاز کند و پول نفت را هم به این کانال بریزد. قرار بود نخستین تراکنش مالی اتحادیه اروپا جمعه گذشته انجام شود که انجام نشد. اروپا می‌گوید در گام نخست اینستکس تنها می‌تواند مواد غذایی و دارویی مورد نیاز را مبادله کند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.