ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بریتانیا رهگیری نفتکش این کشور در خلیج فارس را تأیید کرد

سپاه ایجاد مزاحمت برای نفتکش بریتانیایی را تکذیب کرد. سخنگوی دولت بریتانیا اعلام کرد که لندن درخواست واشنگتن برای هرگونه حمایت را بررسی می‌کند.

وزارت دفاع بریتانیا پنجشنبه ۱۱ ژوئیه/ ۱۹ تیر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که شناورهای ایرانی تلاش کردند مانع از عبور یک نفتکش بریتانیایی از تنگه هرمز شوند. وزارت دفاع بریتانیا در این بیانیه گفت که ناو بریتانیایی «اچ ام اس مونت‌رز» ناگزیر شد بین شناورهای ایرانی و نفتکش بریتانیایی قرار بگیرد. بر اساس این بیانیه پس از چند اخطار شفاهی، شناورهای ایرانی مسیر خود را تغییر دادند و نفتکش بریتانیا موفق شد از تنگه هرمز عبور کند.

ناو بریتانیایی «اچ ام اس مونت‌رز» در آب‌های خلیج فارس در نزدیکی سواحل بحرین

روز گذشته (چهارشنبه) خبرگزاری صدا و سیما اعلام کرد که یک نفتکش بریتانیایی از واهمه اقدام تلافی‌جویانه ایران به سرعت و مخفیانه خلیج فارس را ترک کرد.

پنج‌شنبه ۱۳ تیر / ۴ ژوئیه سروزیر جبل‌الطارق با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که یک فروند سوپرتانکر با نام «گریس ۱» در حال انتقال نفت خام ایران به بندر «بانیاس» در سوریه بود که بر اساس حکم قضائی توسط نیروی دریایی پادشاهی بریتانیا به دلیل دور زدن تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه توقیف شد. مقامات جمهوری اسلامی توقیف نفتکش ایرانی در جبل‌الطارق را مصداق راهزنی دریایی دانسته‌اند. روحانی روز گذشته هشدار داد که این اقدام بریتانیا بی‌پاسخ نمی‌ماند.

سخنگوی دولت مستعفی ترزا می هم‌صدا با وزارت دفاع بریتانیا از اقدام ایران برای رهگیری نفت‌کش بریتانیا در خلیج فارس اظهار نگرانی کرد. سخنگوی دولت بریتانیا از ایران دعوت کرد بحران کنونی را با چنین اقداماتی تشدید نکند. او همچنین یادآوری کرد که توقیف سوپرتانکر ایرانی در جبل‌الطارق به تحریم‌های سوریه ارتباط دارد نه تحریم‌های ایران.

روابط عمومی منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه پنجشنبه ۱۱ ژوئیه/ ۲۰ تیر با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد در ۲۴ ساعت اخیر هیچ مواجهه‌ای با شناورهای بیگانه از جمله شناورهای بریتانیایی صورت نگرفته است. سپاه در ادامه این اطلاعیه یادآوری کرد:

«در صورتی که دستوری مبنی بر توقیف شناورهای بیگانه دریافت شود، منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه در محدوده جغرافیایی مأموریت خود قادر است بدون درنگ، با قاطعیت و به سرعت نسبت به انجام آن اقدام نماید.»

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران هم صبح پنجشنبه در جمع خبرنگاران تلاش سپاه برای توقیف نفت‌کش بریتانیا را تکذیب کرد. ظریف گفت:

«آن‌ها یک ادعایی را مطرح می‌کنند تا ایجاد تنش کنند. این ادعاها ارزش ندارد و از این ادعاها زیاد مطرح کرده‌اند.»

مقامات وزارت دفاع آمریکا که نامشان افشا نشده به خبرگزاری رویترز گفته‌اند پنج قایق تندرو سپاه پاسداران در تلاش بودند یک نفتکش بریتانیایی را به آب‌های سرزمینی ایران هدایت و سپس آن را تصرف کنند، اما با دخالت ناو بریتانیایی «اچ ام اس مونت‌رز» مجبور به عقب‌نشینی شدند. سی ان ان می‌گوید هواپیماهای تجسسی ارتش آمریکا از این واقعه فیلمی هم تهیه کرده‌اند.

کاپیتان بیل اوربان سخنگوی ستاد مرکزی فرماندهی آمریکا (سنتکام) گفته است که قایق‌های تندروی سپاه برای نفتکش بریتانیا ایجاد مزاحمت کردند. تصور می‌شود که این اتفاق در نزدیکی جزیره ابوموسی روی داده است. اوربان خواهان اقدام بین‌المللی برای تأمین امنیت کشتی‌رانی در تنگه هرمز شد. این درخواست دور از انتظار نیست:

ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا بعد از ظهر سه‌شنبه ۱۰ ژوئیه/ ۱۹ تیر (به وقت محلی) بعد از دیدار و گفت‌وگو با مارک اسپر، سرپرست وزارت دفاع آمریکا در جمع خبرنگاران اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا قصد دارد تا حداکثر دو هفته آینده برای تأمین امنیت دریایی و آزادی کشتی‌رانی و جریان آزاد تجاری در تنگه هرمز و تنگه باب‌المندب با حضور و مشارکت کشورهایی که نفت خود را از خلیج فارس عبور می‌دهند یک ائتلاف نظامی تشکیل دهد.

سخنگوی نخست‌وزیر بریتانیا در واکنش به ایجاد مزاحمت برای نفتکش این کشور گفت:

«ما هر گونه درخواست ایالات متحده برای حمایت از واشنگتن در خاورمیانه را مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد.»

▪️نقشه تنش‌ ایران و آمریکا:

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.